هنوز در جامعه ما افراد ناتوان محکوم به انزوا هستند

مدیرعامل انجمن آسیب نخاعی اصفهان گفت: هنوز در جامعه ما افراد ناتوان محکوم به انزوا هستند حتی اگر این موضوع به زبان نیاید، اما عمده مردم در برخورد با معلولان نگاه ترحمی دارند.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،منصور گلناری مدیرعامل انجمن آسیب نخاعی اصفهان امروز در نشست خبری انعکاس توانمندی‌های نابینایان در حوزه‌های مربوط به اشتغال، اظهار کرد: در همه جوامع سه دلیل ژنتیک، حوادث و بیماری‌ها از دلایل معلولیت هستند، به طور میانگین هفت تا ۱۰ درصد هر جامعه‌ای را معلولان تشکیل می‌دهند که این آمار در ایران حدود ۱۰ میلیون نفر است.

وی با اشاره به وجود نواقص فرهنگی و اجتماعی در زمینه ارتباطات با معلولان، افزود: هنوز در جامعه ما افراد ناتوان محکوم به انزوا هستند حتی اگر این موضوع به زبان نیاید، اما عمده مردم در برخورد با معلولان نگاه ترحمی دارند که نبود فرهنگسازی لازم و مناسب‌سازی معابر در شهر‌ها از عوامل انزوای اجتماعی معلولان است.

مدیرعامل انجمن آسیب نخاعی اصفهان با ابراز قدردانی از شهرداری اصفهان جهت اقدامات مناسب‌سازی، تصریح کرد: اقدامات بسیاری در حوزه مناسب‌سازی انجام شده، اما هنوز کافی نیست و باید هشدار‌های صوتی در شهر وجود داشته باشد که امکان تردد نابینایان در شهر مهیا شود چرا که همراه داشتن افراد برای نابینایان در بسیاری موارد میسر نیست.

وی با بیان اینکه افراد معلول در بسیاری موارد از افراد سالم توانمندتر هستند، اظهار کرد: معلولان تنها یک محدودیت در اندام‌های خود دارند و به جز این محدودیت هیچ مشکل دیگری ندارند و چه بسا توانایی آن‌ها بالاتر از افراد سالم است.

گلناری با اشاره به فعالیت چند تشکل در حوزه نابینایان، گفت: انجمن روشندل یکی از این انجمن‌هاست که فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی و حمایتی برای معلولان دارد.

وی با ابراز تاسف از وضعیت نامناسب اشتغال معلولان و نابینایان، اظهار کرد: معلولان و به ویژه نابینایان با مشکلات بسیاری مواجه هستند متاسفانه جامعه نابینا را تنها یک اپراتوری می‌داند در حالی که بسیاری مشاغل از معلمی و مشاوره گرفته تا دیگر مشاغل اینچنینی را یک نابینا هم می‌تواند انجام دهد.

انتهای پیام/م

 

توانمندی معلولان بیش از افراد سالم است

برچسب ها: معلول ، جامعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار