آئین رونمایی از کتاب فریاد خاموش و تجلیل از فعالان معلول درجشن هفته کتاب اصفهان

آئین جشن هفته کتاب با رونمایی از کتاب فریاد خاموش و تجلیل از فعالان معلول حوزه کتاب و کتاب خوانی و توریج انس با کتاب در بین افراد معلول در اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،امیر هلاکوئی سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان امروز دراین آئین با بیان این که کتاب و کتابخوانی و کتابخانه سه مرز قرمز را مشخص می کنند، گفت : اولین مرز در آیه ۹ سوره زمر مشخص شده  ( آیا کسانی که می دانند و کسانی که نمی دانند، مساوی هستند ) خداوند با این آیه تفاوت بزرگی بین کسانی که آگاهی و دانش دارند با کسانی که فاقد علم و آگاهی هستند قائل شده اند ، مرز دوم ، آگاهی است که شامل موضوعات و مسائل اقتصادی ،اجتماعی،سیاسی و فرهنگی است و تمام آسیب های اجتماعی نشات گرفته از ناآگاهی افراد است  ومرز سوم ارتباط دارد بین فرهنگ سازی و تمدن سازی و ما اعتقاد داریم تمدن های قدیم و نوین ناشی از فرهنگ های قدیمی و نوین هستند.

وی از کتاب و کتابخوانی به عنوان یکی از مولفه های بزرگ  برای تعیین این مرز ها نام برد و اظهار داشت : همیشه باید کتاب در دسترس مردم باشد و این موضوعی است که مقام معظم رهبری نیز به آن تاکید  نموده اند. طبق آخرین آماری که نهاد کتابخانه در سال ۹۴ منتشر کرد تنها ۲۰ درصد از مردم به کتابخانه ها دسترسی دارند.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان در ادامه گفت :  یکی از باب های جدایی ناپذیر فرهنگ کتاب است و اگر کشور ما به اسم کشوری متمدن شناخته می شود به دلیل بخش های مختلف فرهنگی ، اجتماعی و تاریخی است و مهم تر از همه کتاب هایی است که نویسندگان ، دانشمندان و فرهیختگان ما از خود به جای  گذاشته اند و همین طور کتابخانه های قدیمی ایران که متاسفانه به مرور زمان از بین رفته اند.

در ادامه این نشست مهدی رئیسی مسئول کتابخانه تخصصی نابینایان ولی عصر اصفهان ، با اشاره به فعالیت یازده ساله این کتابخانه گفت : ثمره این یازده سال ۱۴ هزار عنوان کتاب صوتی است وما دارای یکی از بزرگترین آرشیوهای صوتی کشور هستیم.

وی در ادامه  افزود: در این کتابخانه تا کنون ۱۲ هزار ساعت کتاب صوتی تهیه شده و در اختیار اعضا قرار گرفته است. همچنین یک آرشیو ۴۵ هزار عنوانی از کتاب الکترونیکی داریم که با همکاری دانشگاه اصفهان این آرشیو تهیه شده است و در دسترس پژوهشگران و دانشجویان قرار گرفته است.

مسئول کتابخانه تخصصی نابینایان ولی عصر اصفهان در ادامه از حدود ۷۲۰۰ عنوان کتاب مذهبی که در اختیار کارشناسان منابع قرار گرفته و به زودی به آرشیو این کتابخانه اضافه می شود خبر داد.

در این برنامه فیاض معاون توانبخشی بهزیستی استان با بیان اینکه انجمن ها و خیریه ها و نهادهای مردمی نقش مهمی در پیش برد اهداف بهزیستی و کمک به افراد تحت پوشش بهزیستی دارند ، تصریح کرد : بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی که بحث برون سپاری فعالیتهای اجتماعی دولت به بخش غیر دولتی را مطرح می کند ۹۰ درصد این مهم در استان انجام شده و  انجمن ها در بحث های اجتماعی ، اقتصادی و به ویژه فرهنگی از بهزیستی پیشی گرفته اند.

وی در ادامه گفت : بر اساس آمار سال ۹۰ بالغ بر ۲۴۰ هزار نفر معلول در اصفهان داریم که در حال حاضر حدود ۱۲۰ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی هستند و از این تعداد  ۸۳۶۴ نفر از آنها را افراد نابینا و کم بینا تشکیل می دهند.

گفتنی است : آئین جشن هفته کتاب ویژه معلولان به همراه آئین رونمایی از کتاب فریاد خاموش اثر مریم آقا نوری و تجلیل از فعالان معلول  حوزه کتاب و کتاب خوانی و توریج انس با کتاب در بین افراد معلول و ترغیب مسئولان به همکاری در جهت حل مشکلات معلولان در حوزه های مربوط به کتاب و کتابخوانی به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان و با همکاری اداره کل بهزیستی و انجمن روشن بین در سالن اجتماعات بهزیستی برگزار شد.

انتهای پیام/م

استان اصفهان یکی از بزرگترین آرشیو های صوتی  کشور را دارد

برچسب ها: معرفی کتاب ، معلول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار