چگونه خانوادگی مراقب زمین باشیم؟

به جای استفاده از خودروی شخصی، از وسایل عمومی استفاده کنیم. با این روش نه تنها از آلودگی هوا جلوگیری کرده‌ایم بلکه کالری سوزانده‌ایم و در هزینه‌ها هم صرفه‌جویی کرده‌ایم.

چگونه خانوادگی مراقب زمین باشیم؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آیا می‌دانستید فقط یک درصد از آب‌های زمین، آشامیدنی است؟ بنابراین مراقب باشید تا مدت زمان حمام کردن اعضای خانواده کوتاه باشد. از ماشین ظرفشویی و لباسشویی تا زمانی که کامل پر نشده است، استفاده نکنیم و نشتی‌ها را تعمیر کنیم.

به جای استفاده از خودروی شخصی، از وسایل عمومی استفاده کنیم. با این روش نه تنها از آلودگی هوا جلوگیری کرده‌ایم بلکه کالری سوزانده‌ایم و در هزینه‌ها هم صرفه‌جویی کرده‌ایم. اگر مجبور به استفاده از خودروی شخصی هستیم، مراقب تنظیماتش باشیم.

تفکیک زباله و بازیافت را جدی بگیریم و از کالا‌هایی استفاده کنیم که کمترین بسته‌بندی را دارد. کمپوست باقی مانده غذایی و برگ‌ها حدود ۲۳ درصد از زباله‌های جامد را کاهش می‌دهد و در عوض سرشار از مواد مفید برای کوددهی به گیاهان خانگی است.

از خدمات الکترونیکی بیشتر استفاده کنیم. بلیت‌ها و برخی کالا‌ها را به صورت آنلاین خریداری کنیم. امروزه به لطف خدمات الکترونیک بانک‌ها به راحتی می‌توانیم بدون رفت و آمد و مصرف کاغذ، کار‌های بانکی خود را انجام دهیم.

از فروشگاه‌های محله خرید کنیم تا علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کاهش آلودگی هوا به اقتصاد محلی هم کمک کنیم. چون برای تولید غذا‌های یخ‌زده به ۱۰ برابر انرژی بیشتری نیاز است، محصولات تازه و روزانه خریداری کنیم تا از مزایای سلامت آن‌ها نیز بهره ببریم.

از کیسه‌های پلاستیکی استفاده نکنیم. برای خرید کردن، کیسه پارچه‌ای و قابل شست و شو همراه داشته باشیم. برای غذا و میان وعده بچه‌ها در مدرسه از ظرف‌های یک‌بار مصرف استفاده نکنیم.

برای فرهنگ‌سازی و آموزش به دیگر اعضای خانواده و دوستان و اطرافیان می‌توانیم در مناسبت‌های مختلف محصولات دوستدار محیط زیست مثل ساک دستی زیبا، بذر گل و گیاه، قمقمه آب و... هدیه بدهیم.

برای تولید محصولات حیوانی چند برابر بیشتر از محصولات گیاهی، به آب نیاز است. با کاهش مصرف فراورده‌های گوشتی در هفته، نه تنها به کاهش گاز‌های گلخانه‌ای کمک می‌کنیم بلکه برای ارتقای سلامت خود نیز گام بزرگی بر می‌داریم.

با عایق کردن در و پنجره‌ها با انواع درزگیر‌ها و پرده‌ها و کاشت درختان برای جلوگیری از آفتاب و باد، انرژی زیادی ذخیره می‌شود. لامپ‌های کم‌مصرف را با نوع پرمصرف آن‌ها جایگزین و چراغ‌ها و وسایل برقی اضافی را خاموش کنیم.

به جای مواد شیمیایی از پاک کننده‌های طبیعی و سازگار با محیط زیست استفاده کنیم. مخلوط آب و سرکه سفید با کمی اسانس برای رفع بوی تند آن، می‌تواند تمیزکننده خوبی باشد.

منبع : خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار