برداشت بادام کوهی از بادامستانهای استان

برداشت بادام کوهی تلخ از بادامستان های کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج  این روز‌ها بیش از ۴ هزار بهره بردار در این استان مشغول برداشت بادام کوهی هستند. 
شهرستان‌های گرمسیری کهگیلویه، لنده و بهمئی با سطح زیر کشت ۱۲ هزار هکتار بادام کوهی به عنوان مناطق پایلوت این دانه روغنی در کشور و از شهرستان‌های عمده در تولید بادام کوهی تلخ در کهگیلویه و بویراحمد هستند.
بادام کوهی به صورت تلخ به قیمت هر کیلو ۱۵ هزار تومان و شیرین شده به قیمت هر کیلو ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.
بادام‌های تلخ کوهی برداشت شده پس از چند بار پخت و شیرین سازی با آب و نمک به عنوان آجیل محلی از آن استفاده می‌شود.
همچنین از بادام کوهی تلخ می‌توان روغنی تولید کرد که در کاهش درد مفاصل و ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی کاربرد فراوانی دارد.
شیره درختچه بادام کوهی تلخ در بازار با قیمت هر کیلو ۸ تا ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: از مجموع ۱۲ هزار هکتار سطح زیر کشت بادام کوهی تلخ در استان حدود ۷ هزار هکتار آن قابلیت بهره برداری دارد.
حکمتیان افزود:پیش بینی می‌شود با برداشت بادام کوهی حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان نصیب بهره برداران این محصول شود.
آویزش رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کهگیلویه هم گفت: بادامستان‌هایی که امروز قابلیت برداشت دارند تا سال ۷۳ بیابانی بیش نبودند، اما با همکاری مردم مناطق و مشارکت این اداره در تهیه بذر و کاشت بادام کوهی از نوع اسکوپاریا حالا علاوه بر حفظ خاک و زیبایی بخشیدن به این مناطق به منبع درآمد خوبی برای مردم تبدیل شده اند.
آبیار کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لنده هم با بیان اینکه همزمان با برداشت هسته بادام کوهی تلخ، صمغ و شیره آن هم برداشت می‌شود افزود:محصول صمغ درختچه بادام کوهی تلخ که در زبان و گویش لری به آن زِدی می‌گویند در صنایع رنگ رزی، لوازم آرایشی و بهداشتی و حتی صنایع غذایی کاربرد فراوانی دارد.
کار برداشت بادام کوهی تلخ از نیمه دوم اردیبشهت ماه آغاز و تا پایان تیرماه ادامه دارد و پیش بینی می‌شود بیش از ۵ هزار تن بادام کوهی از بادمستان‌های کهگیلویه و بویراحمد برداشت و روانه بازار مصرف شود.

انتهای پیام/ط

برداشت بادام کوهی تلخ

برچسب ها: کشاورزان ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.