واشنگتن پست گزاش داد:

نمایشی خارق‌العاده از رد روایت ضدایرانی آمریکا در حال اجراست

دولت آمریکا که بارها در مسائل مختلف با طرح ادعاهای دروغین اعتبار خود را زیر سوال برده است، اکنون در تلاش خود برای مقصر جلوه دادن ایران در حادثه دریای عمان شکست خورده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: همزمان با فشار متحدان آمریکا بر دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، برای ارائه شواهد ملموس بیشتر در خصوص اثبات ارتباط ایران با حملات به دو نفتکش در دریای عمان، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز یکشنبه گفت به زودی شواهد بیشتری در این باره ارائه خواهد شد.

در این گزارش آمده است: آلمان و ژاپن خواستار دریافت شواهدی جدای از یک فیلم کوتاه کم‌کیفیت شدند که از سوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) منتشر شده و در آن به نظر می‌رسد سرنشینان یک قایق گشت‌زنی ایران در تلاش هستند وسیله‌ای را از بدنه یک کشتی جدا کنند که گفته شده یک مین منفجر نشده است.

پمپئو در برنامه‌های «رو در رو با ملت» از شبکه سی‌بی‌اس و برنامه خبری یکشنبه شبکه فاکس نیوز گفت بخش اعظم آخر هفته خود را صرف گفتگو با همتایان خود در پایتخت‌های خارجی کرده است. این اظهارات پمپئو، اعتراف ضمنی به لزوم تلاش بیشتر برای قانع کردن دیگر کشور‌ها در خصوص انفجار‌های مشکوک هفته پیش هستند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، حملات هفته اخیر به نفتکش‌ها باعث شده است مشکل اعتبار دولت ترامپ به خصوص در نزد متحدان آن توجه به شک و تردید‌هایی که در مورد روایت کاخ سفید مطرح شده عیانتر از همیشه شود.

پیشتر هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، خواستار ارائه اطلاعات بیشتر در مورد ویدیوی منتشر شده از سوی پنتاگون شده و آن را کافی ندانسته بود. پمپئو در گفتگو با سی‌بی‌اس گفت: «وزیر امور خارجه آلمان شواهد بسیار بیشتری از این فیلم مشاهده کرده است. او شواهد بیشتری هم خواهد دید.».

اما شک و تردید‌ها همچنان ادامه پیدا کرده است. بخشی از این شک و تردید ریشه در نوعی ظن دائمی در مورد ترامپ دارد که بار‌ها اظهارنظر‌هایی گمراه کننده و اشتباه داشته است. بخشی ناشی از حضور جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت ترامپ، است که در سال ۲۰۰۳ از یورش به عراق آن هم بر اساس برآورد اشتباه وجود تسلیحات کشتار جمعی در این کشور حمایت کرد.

البته بخشی از این شک و تردید‌ها هم به خود پمپئو بازمی گردد. او در هفته‌های اخیر ایران را به دست داشتن در حمله با خودروی بمب‌گذاری شده به یک کاروان نیرو‌های آمریکایی متهم کرد که البته در نهایت طالبان مسئولیت آن را بر عهده گرفت. اما پمپئو گفت نباید پذیرش مسئولیت این حمله را از سوی طالبان باور کرد.

حتی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، نیز در مصاحبه روز یکشنبه با الشرق الاوسط نیز شواهد تازه‌ای دال بر دست داشتن ایران در حملات به نفتکش‌ها ارائه نداد. همزمان وزیر امور خارجه آلمان نیز صرفا ویدیوی کم‌کیفیت پنتاگون را برای ارائه یک ارزیابی نهایی و مقصر دانستن بازیگری خاص ناکافی دانست. دولت ژاپن نیز هنوز در این باره قانع نشده است. به گفته رسانه‌های این کشور‏، مقامات توکیو از واشنگتن خواسته‌اند شواهدی قطعی و محکم ارائه بدهد. مقامات ارشد سیاست‌گذاری اتحادیه اروپا و همچنین جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس، نیز درخواست‌هایی برای ارائه شواهد قطعی و مستدل مطرح کرده‌اند.

پیت باتیگی نامزد، دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نیز گفت سطح پایین اعتبار دولت ترامپ نیز به ابهام‌ها در خصوص آنچه که اتفاق افتاده هرچه بیشتر دامن زده است.

واشنگتن پست در ادامه این مطلب تاکید کرد: روی هم رفته این تحولات نشان دهنده یک نمایش خارق‌العاده از رد و نپذیرفتن روایت رسمی دولت آمریکاست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۱:۱۲ ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
جان بلتون وپمپئو ترامپ راببازی گرفته اندآنها سعی میکنندازترامپ استفاده ابزاری کنند
آخرین اخبار