طبق مصوبه مجلس؛

تردد، حمل بار و مسافرکشی توسط وسایل نقلیه فرسوده در کلان‌شهر‌ها ممنوع شد

با موافقت نمایندگان مجلس تردد، حمل بار و مسافر توسط وسایل نقلیه فرسوده در کلان‌شهر‌ها ممنوع شد.

تردد و مسافرکشی توسط وسائط نقلیه فرسوده در کلان‌شهر‌ها ممنوع شدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان در صحن علنی امروز (سه شنبه ۲۸ خردادماه) ماده ۹ مکرر طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو را که پیش از این به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع شده بود را بررسی و با ۱۶۱ رای موافق، ۱۵ مخالف و ۱ ممتنع از مجموع ۲۱۶ رای ماخوذه تصویب کردند.
 
به موجب این مصوبه:‌ تردد، حمل بار و مسافر توسط وسائط نقلیه موتوری پس از رسیدن به سن فرسودگی در کلان شهر‌ها ممنوع می‌باشد.
 
بر اساس تبصره ۱ آن؛ دولت موظف است از محل صرفه جویی حاصل از بهبود و مدیریت مصرف سوخت ناشی از اجرای این قانون، ساز و کار و تسهیلات لازم را جهت جایگزینی خودرو‌های فرسوده حمل و نقل عمومی با خودرو‌های نو، فراهم کند.

تبصره ۲ این ماده تصریح می‌کند؛ تولید کنندگان خودرو و موتور سیکلت در داخل کشور موظفند به ازای تولید هر ۴ دستگاه خودرو یا موتور سیکلت گواهی اسقاط یا موتور سیکلت معادل را از مرکز اسقاط دریافت کنند، شماره گذاری خودرو‌ها و موتور سیکلت منوط به ارائه گواهی اسقاط توسط خودروسازان و موتور سیکلت سازان معادل ۲۵ درصد تولید ماهانه است. مراکز اسقاط مکلف به ارائه گواهی اسقاط مورد تقاضای تولید کنندگان خودرو و موتورسیکلت هستند.

وارد کنندگان خودرو و موتور‌سیکلت موظفند به ازای واردات هر خودرو به تناسب نوع مصرف سوخت، علاوه بر پرداخت عوارض گمرکی، کوتاهی اسقاط خودرو معادل را دریافت کنند. تعداد گواهی اسقاط به تناسب مصرف نوع سوخت و قیمت خودرو وارداتی توسط وزارت صنعت و معدن با همکاری سازمان ملی استاندارد ایران تعیین می‌شود.

همچنین بر اساس تبصره ۳ این مصوبه هم؛ آئین نامه اجرایی موضوع این ماده حداکثر ظرف مدت ۳ ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار