برگزاری جشنواره سوسن چلچراغ در منطقه داماش رودبار

جشنواره سوسن چلچراغ فردا در منطقه داماش رودبار برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، عین الله عزیزپور، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری شهرستان رودبار امروز گفت: جشنواره سوسن چلچراغ ساعت ۱۶ فردا در محل رویش این گیاه نادر در منطقه ییلاقی داماش رودبار برگزار می‌شود.

وی افزود: اجرای بازی‌های بومی – محلی، موسیقی محلی و برپایی غرفه‌های عرضه صنایع دستی از مهمترین برنامه‌های جشنواره سوسن چلچراغ است.

رامین حسین زاده، رئیس اداره حفاظت محیط زیست رودبار، نیز با بیان اینکه گل‌های سوسن چلچراغ نیمه خرداد هر سال شکوفا می‌شود، گفت: بازدید از این گل زیبا فقط در روز برگزاری جشنواره برای گردشگران امکان پذیر است.

وی، با بیان اینکه سوسن چلچراغ در حدود یک هکتار از زمین‌های کوهستانی و حفاظت شده منطقه ییلاقی داماش عمارلوی رودبار می‌روید، افزود: محیط بانان به صورت شبانه روزی از این گونه گیاهی کمیاب و ارزشمند حراست می‌کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست رودبار گفت: پیش از این منطقه ییلاقی داماش عمارلوی رودبار و لنکران جمهوری آذربایجان تنها رویشگاه سوسن چلچراغ در جهان بودند، اما چند سال پیش این گل زیبا در روستای ونستان رودسر، شاه شهیدان رودبار و کهنه ماسوله نیز مشاهده شده است.

رامین حسین زاده، با اشاره به اینکه سال۱۳۵۴ لدبوری، گیاه شناس فرانسوی سوسن چلچراغ را در طبیعت داماش گیلان کشف کرد، تصریح کرد: این گل در سال ۱۳۵۵ با شماره ۷۱ در فهرست آثار طبیعی و ملی به ثبت رسید.

 

انتهای پیام/م.ع

برپایی جشنواره سوسن چلچراغ در منطقه ییلاقی داماش رودبار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.