سخنان نماینده سوریه در نشست شورای امنیت سازمان ملل

بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل که در نشست شورای امنیت با هدف «بررسی اوضاع سوریه» سخن می‌گفت، تصریح کرد این نشست در زمان مناسب و درستی برگزار می‌شود.

سخنان بشار الجعفری در نشست شورای امنیت سازمان مللبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از تلویزیون الاخباریه، بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد که در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با هدف «بررسی اوضاع سوریه» سخن می‌گفت، تصریح کرد: «این نشست در زمان مناسب و درستی برگزار می‌شود، زیرا برای ما و برخی کشور‌های دیگر این فرصت را فراهم می‌آورد شورای امنیت را از حملات تروریستی گروه‌های تروریستی مسلح مستقر در ادلب علیه شهر‌ها و آباد‌های مجاور مثل حومه حلب، حومه شمالی حماه و حومه شمالی لاذقیه آگاه سازیم.»

وی افزود دوستان از تجاوز سخن به میان آوردند و من به این نکته اشاره می‌کنم که آخرین نوع این تجاوزات کشتاری بود که این گروه‌ها دو روز قبل در روستای وضیحی در حومه جنوبی حلب مرتکب شدند، در این جنایت دوازده شهروند کشته و بیش از شانزده نفر دیگر که همگی در یک مراسم عروسی حاضر بودند زخمی شدند. زندگی ساکنان این روستا به عنوان روستایی آرام که مردمانش زندگی روزمره عادی داشتند پس از فرود آمدن گلوله‌هایی که تروریست‌های جبهه النصره، شلیک کردند، با رعب و وحشت آمیخته شد به گونه‌ای که توصیف شرایط کنونی روستا دشوار است.

وی افزود بسیاری از شهدای این حادثه از زنان و کودکانند. شلیک این گلوله‌ها منازل روستاییان و مراکز عمومی و خصوصی را با خسارات سنگینی مواجه ساخت که درمانگاه و مسجد جامع روستا از جمله این مراکزند.

این جنایت وحشیانه در چارچوب سلسله جنایات گروه‌های تروریستی زیر مجموعه گروه تروریستی تحریر الشام انجام می‌شود و تحریر الشام همان جبهه النصره است که نامش در فهرست سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی شورای امنیت سازمان ملل متحد ثبت شده است به این دلیل که شاخه‌ای از القاعده در سوریه است. جا دارد شورای امنیت سازمان ملل متحد به وضوح تمامی این جنایات را محکوم کند نه آنکه در پی توجیه آن‌ها بر آید.

وی در ادامه گفت جناب آقای رئیس به صورت خلاصه مواردی از جنایات این گروه‌ها را که نتیجه اش شهادت ده‌ها نفر و زخمی شدن صد‌ها نفر دیگر از شهروندان بی گناه ماست متذکر می‌شوم، بسیاری از قربانیان این جنایات زنان و کودکانند، البته در گزارش من تنها به شهدای غیر نظامی اشاره می‌شود و اشاره‌ای به شهدای نظامی ندارم.
- هدف قرار دادن شهر صقیلبیه، شهرک عین الکروم و روستای بالحصین با ده‌ها گلوله در پانزدهم مه
- هدف قرار دادن شهر‌های سلهب و صقیلبیه با بیش از سی گلوله در بیست و ششم مه
- هدف قرار دادن شهر قمحانی با به کارگیری گلوله‌های سنگین در بیست و نهم و سی و یکم مه
- هدف قرار دادن شهر‌های قلعه المضیق، کرکات و شطحه با استفاده از ده‌ها گلوله در حومه شمالی و شمال غربی حماه
- هدف قرار دادن پیاپی مناطق متعددی از استان حلب و اطراف آن با ده‌ها گلوله سنگین
- هدف قرار دادن شهر جبله با شلیک گلوله
- هدف قرار دادن چندین باره شهر محرده با ده‌ها گلوله که آخرین مورد آن بامداد امروز بود

وی همچنین اعلام کرد هدف قرار دادن مکرر مواضع ارتش سوریه و مراکز تجمع نیرو‌های روسی به ویژه فرودگاه حمیمیم با استفاده از گلوله‌های سنگین و پهپاد‌های بمب گذاری شده نیز از موارد دیگریست که از آن می‌گذریم.

بشار الجعفری افزود ممکن است برخی در پی طرح سئوالاتی باشند,، اما بهتر است این سئوال را از خودمان بپرسیم که چه کسی این گروه‌ها را با این همه سلاح مجهز می‌کند؟ این تسلیحات از کجا می‌آیند؟

آیا از سیاره دیگر نازل می‌شوند؟ نه، این تسلیحات از کشور‌های عضو همین شورا (شورای امنیت) و کشور‌های دیگری در خارج از این شورا تامین می‌شود. چه کسانی تروریست‌ها را به موشک، تانک، گلوله‌های سنگین و مین مجهز می‌کند؟ این میزان انبوه از سلاح و این میزان از تروریست‌ها از کجا می‌آیند؟

آیا صد هزار تروریست از مرز ترکیه وارد سوریه نشده اند؟ ما چند بار در این زمینه هشدار داده ایم، حتی یکی از کمیته‌های فرعی شورای امنیت نیز درستی سخن ما را تایید کرده و گفته است، صد و یک کشور عضو سازمان ملل متحد به سوریه تروریست می‌فرستند.

وی افزود جناب آقای رئیس اظهار نظراتی که در اینجا شنیدیم ثابت می‌کند این درک مشترک وجود دارد که در ادلب مشکلاتی است که باید در پی حل آن‌ها بود. مقصود من از ادلب شهری در سوریه است نه ادلب در فلوریدا یا انگلیس یا آلمان.

من پیش از این و در تاریخ هفدهم ماه گذشته به طور مشروح گفتم که دلیل تداوم حمایت‌های ترکیه و هم پیمانانش از تروریست‌ها و اقدام نظام ترکیه در نقض تعهداتش در توافق کاهش تنش و تفاهمات آستانه و سوچی، موجب شده است تا گروه تروریستی تحریر الشام که در مجموعه خود ده‌ها هزار نیروی بیگانه را دارد و بیش از ۱۵ هزار نفر آنان از اروپا هستند، بتواند به طور تقریبا کامل بر شهر ادلب و برخی از مناطق اطراف مسلط باشد و این منطقه را به کانونی برای رشد تروریسم تبدیل کند تا مشکلاتی را برای سوریه به وجود بیاورند ضمن اینکه این گروه صد‌ها هزار غیر نظامی را به عنوان سپر انسانی به کار گرفت و بدترین جنایات را علیه آنان مرتکب شد، به مراکز مدنی از جمله بیمارستان‌ها و مدارس یورش برد تا این مراکز را به پایگاه‌های نظامی خود و بازداشتگاه و شکنجه گاه‌هایی برای هر آنکس که با اندیشه‌های تکفیری و بربریت جاهلی آنان مخالفند تبدیل کند.

بشار الجعفری اعلام کرد وقتی برخی از همکاران سخن می‌گفتند که متاسفانه آقای لوکاک و خانم دی کارلو هم از جمله آنان بودند، نمی‌دانم اخبار و اطلاعاتشان را از کجا آورده اند، وقتی می‌گویند بیست و هفت مرکز درمانی ادلب هدف قرار گرفته است، باید به این مطلب اشاره کنم که دمشق پایتخت سوریه که هشت میلیون انسان را در خود جای داده است، فقط هشت بیمارستان عمومی دارد، اطراف دمشق هم نه بیمارستان دارد که در مجموع هفده بیمارستان می‌شود، به این آمار ده بیمارستان خصوصی را هم اضافه کنید که تعداد کل آن‌ها به سی مورد نمی‌رسد، یا آنکه در حلب یازده بیمارستان عمومی وجود دارد حال ده بیمارستان خصوصی هم داشته باشد در مجموع بیست بیمارستان در حلبی وجود دارد که دومین شهر بزرگ سوریه است و پنج میلیون جمعیت دارد.

ادلب تنها چهار بیمارستان عمومی دارد که به آن چهار بیمارستان خصوصی را هم باید بیافزاییم که در مجموع هشت بیمارستان می‌شود. حال این آمار یعنی بیست و هفت بیمارستانی که از ویرانی آن دم می‌زنند از کجا آمده است؟ انتظار داریم این اطلاعات و منابعش را به گوش ما هم برسانند.

وی تاکید کرد سخن ما این است که آنچه در این باره به شمار گفته شد دروغ و بی اساس است. هر منبعی که این خبر را به شما داد، منبعی انحرافی است. خطاب من به نماینده انگلیس است که ممکن است گروه کلاه سفید‌ها اتاقک‌ها یا غرفه‌هایی را آماده کرده باشد و گلوله‌ای هم به این اتاقک خورده باشد، اما نمی‌توان نام اتاقک را بیمارستان نهاد. این اتاقک‌ها مکانی برای هدف قرار دادن نظامیان ارتش سوریه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار