برقراری تماس‌هایی میان مصر و ایران درباره تحولات خلیج فارس

منابع عالی‌رتبه مصری از تماس‌های اخیر قاهره و تهران درباره مسائل و حوادث مهم منطقه از جمله تشدید تنش‌ها در خلیج فارس خبر دادند.

تماس‌های مصری-ایرانی درباره خلیج فارس، نوار غزه و یمنبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، منابع  عالی‌رتبه مصری در گفتگو با پایگاه العربی الجدید اعلام کردند به دنبال تشدید تنش‌ها در پی حوادث اخیر منطقه، تماس‌های مصر و ایران و گفتگو‌های امنیتی دو کشور بیش از پیش شده است.

این منابع گفتند: مصر اخیرا یک راه ارتباطی با ایران افتتاح کرده است و هفته گذشته چند مسئول ایرانی به قاهره سفر کرده و با مقامات ارشد اداره کل اطلاعات مصر دیدار و گفتگو کرده‌اند.

به گفته این منابع، دو طرف در این دیدار درباره مسائل متعددی از جمله حوادث اخیر خلیج فارس، هدف قرار گرفته شدن دو نفتکش در دریای عمان، هدف قرار گرفته شدن کشتی‌های سعودی در سواحل امارات و همچنین اوضاع نوار غزه، یمن و حملات اخیر انصارالله به فرودگاه أبها و نجران در جنوب عربستان بحث و تبادل نظر کردند.

این منابع می‌گویند اکثر مقامات و سران سیاسی دست داشتن ایران در حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان را بعید می‌دانند.

پایگاه العربی الجدید به نقل از این منابع نوشت که دو کشور ایران و مصر در بیشتر تماس‌های اخیر خود درباره مسائل فلسطین و بحرانی شدن اوضاع در نوار غزه با یکدیگر گفتگو کرده‌اند.

به گفته این منابع، گفتگو‌ها و تماس‌های مصر و ایران  تنها در سطح امنیتی بوده و به سطح دیپلماتیک نرسیده است چرا که دو کشور در رویکرد‌ها و موضعگیری‌های سیاسی اختلاف‌نظر دارند و مسئله سوریه و حمایت کامل مصر از بشار اسد، رئیس‌جمهور و ارتش این کشور نقطه وصل دیپلماسی دو کشور بوده است. همچنین این منابع از تقدیر ایران از مشارکت نکردن مصر در ناتو عربی که علیه تهران بود، سخن گفتند.

این منابع در پاسخ به سوال العربی الجدید درباره اینکه این تماس‌ها با هماهنگی امارات و عربستان بوده است، گفتند که تفاهم‌هایی میان مصر و شرکای خلیجی وجود دارد، اما باید این نکته را درک کرد که جایگاه مصر برای ایران با آن دو کشور متفاوت است و مصر سیاست خارجی متفاوتی دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ایران ، مصر ، یمن ، عربستان ، امارات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار