پشم چینی سنت بهاره عشایر قوچان

هر ساله در ماه آخر فصل بهار عشایر در سنتی دیرینه اقدام به چیدن پشم گوسفندان خود می کنند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  پشم چینی به این خاطر انجام می شود که دامداران معتقد هستند چون به سمت فصل گرما می روند پشم زیاد باعث اذیت شدن و لاغر شدن گوسفند می شود و این امر در شیر دهی گوسفندان تاثیر گذار خواهد بود.
پشم چینی سنت بهاره عشایر قوچان

در روز پشم چینی، پیر و جوان، زن و مرد و حتی فرزندان به کمک بزرگترها می روند، در میان نقش زنان در این آیین بسیار موثر است و هم دوش مردان در جمع کردن پشم ها ، تمیز کردن و شستن پشم ها و تهیه غذای آن روز به مردان کمک می کنند.

دامداران عشایری از هر گوسفند یک تا سه کیلو گرم پشم تولید میکنند که این پشم تامین کننده پشم لحاف و تشک مورد نیاز آنان و حتی نوعی منبع درآمد برای دامداران عشایری است. مواد اولیه صنایع دستی عشایر از جمله جوراب، دستکش، شلوار و ... نیز از پشم تهیه می شود.
پشم چینی سنت بهاره عشایر قوچان



اهمیت پشم چینی در پرواربندی


از دیرباز تاکنون پشم یکی از اصلی ترین مواد اولیه در صنایع نساجى و تهیۀ پوشاك بوده است.علاوه بر نساجی و قالیبافی پشم در زمینه های متعدد دیگر همچون بافندگی و … نیز پرکاربرد است.از طرفی پشم چینی به خنک نگه داشتن بدن گوسفند و رعایت بهداشت نیز کمک می کند.



گوسفندان مناسب برای پشم چینی


دامداران ابتدا گوسفندان چاق مانند قوچ ها، میشهای قصر و شیشك را پشم چینی کرده و سپس میش های شیرده را پشم چینی می کنند. گوسفندان لاغر، ضعیف و آبستن نباید پشم چینی شوند. گوسفندان لاغر برای پشم چینی مناسب نیستند زیرا پشم ها بیش از حد الیاف به پوست چسبیده اند و چیدن پشم آن ها سخت است و امکان آسیب دیدگی پوست دام وجود دارد.
پشم چینی سنت بهاره عشایر قوچان
 

نقش تولید دام در اقتصاد شهر


سینایی رییس اداره امور عشایر شهرستان قوچان در این باره می گوید:۱۱۷۰ خانوار عشایری در شهرستان قوچان که به کار دامداری و تولیدات دامی مشغول هستند و نقش و تاثیر بسزایی در اقتصاد کشور دارند.

وی می افزاید: عشایر شهرستان 250 هزار راس دام دارند که سالانه 5 هزار تن لبنیات تولید می کنند.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید پشم تولیدی دام عشایر حدود ۴ تن در سال است گفت: امور عشایر استان در تلاش است تا با توانمندسازی تعاونی زنان عشایر این پشم های تولیدی را قیمت مناسب از عشایر خریداری کنند تا عشایر بتوانند به سود واقعی خود برسند.

به هر حال زندگی عشایری که مملو از کار و تلاش، تولید، صداقت، صمیمیت، سادگی، وطن پرستی و تمام صفات و اعمال نیکویی است،امروزه نیاز اصلی یک جامعه برای توسعه و تعالی درابعاد مختلف است.عشایر بهترین الگو برای تولید ملی هستند. کسانی که نه تنها خوراک و پوشاک و سایر مایحتاج خود را بلکه نیازمندیهای جامعه روستایی و شهری را نیز بدون هیچ چشم داشتی تهیه می کنند.
پشم چینی سنت بهاره عشایر قوچان
 
انتهای پیام//ح.خ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.