آفتاب سوختگی زمینه‌ای برای ایجاد بیماری‌های حاد پوستی

متخصص پوست، مو و زیبایی آفتاب سوختگی طولانی مدت را دلیلی برای سرطان های پوست دانست.

آفتاب سوختگی زمینه‌ای برای ایجاد بیماری‌های حاد پوستیفرشید درویش دماوندی متخصص پوست، مو و زیبایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،گفت: آفتاب سوختگی در حقیقت زمانی که فرد در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرد حتی اگر در حد چند ثانیه هم باشد می‌تواند در پوست فرد نمایان شود که علت واقعی این موضوع برخورد اشعه ماوراء بنفش با پوست فرد است.

وی بیان کرد: اشعه ماوراء بنفش زمانی که با پوست تماس پیدا می‌کند، پوست فرد در ابتدا قرمز رنگ می‌شود و در نهایت با درد و تاول همراه است که بعد از گذشت چند روز این ضایعات پوستی برطرف می‌شود.

دماوندی افزود: علائم عمومی این پدیده ضعف، بیحالی و تب است، در حقیقت افرادی که در ساعات گرم روز از محل کار یا خانه بیرون می‌روند باید نکاتی را برای محافظت از پوست خود رعایت کنند. اوج درجه حرارت روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعداز ظهر است و تاکید می‌شود افرادی که قست بیرون رفتن از محل کار یا خانه را دارند بهتر است از کلاه‌های لبه دار با لبه ۷ تا ۱۰ سانتی، عینک آفتابی و از ضد آفتاب‌هایی که حاوی spf یا فاکتور‌های محافظتی c هستند استفاده کنند و هر ۲ تا ۴ ساعت بهتر است که استفاده از آن‌ها تجدید شود.

وی یاداور شد: به علت اینکه پست کودکان و نوزادان حساس به نور آفتاب است تا جایی که امکان دارد در ساعات گرم روز از بیرن آوردن کودکان و نوزادان خودداری شود و زمانی که می‌خواهند کودک یا نوزاد را از خانه بیرون ببرند حتما از کرم ضد آفتاب استفاده شود.

متخصص پوست، مو و زیبایی تصریح کرد: افرادی که پوستی روشن دارند سریع‌تر دچار آفتاب سوختگی می‌شوند و افراد دارای پست سبزه در هنگام مواجه شدن با آفتاب سوختگی رنگ پوست آن‌ها برنزه می‌شود.

دماوندی گفت:افرادی بر این باورند که استفاده از عامل برنزه کننده هیچ تاثیرات مخربی بر روی پوست نخواهد گذاشت، در این باره باید گفت که این عوامل بسیار تاثیرات مخربی بر روی پوست می‌گذارند و فرد بیشتر در معرض آفتاب سوختگی قرار می‌گیرد.

وی افزود: استفاده از انواع ویتامین‌های E، C، A در درمان آفتاب سوختگی موثر هستند، برای درمان بهتر آن می‌توان موضعی که دچار آفتاب سوختگی شده است خنک نگه داشت و از کمپرس مرطوب استفاده کرد.

وی بیان کرد: برای کاهش علائم موضعی می‌توان از کرم‌های ضد آفتاب، قرص‌های آنتی هیستامین، آسپرین، استامینوفن و بروفن که ضد التهاب هستند استفاده کرد.

دماوندی یادآور شد: برای درمان خارجی می‌توان از عصاره آلوئه ورا کمک گرفت فردی که دچار آفتاب سوختگی شدید می‌شود حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کند تا این موضوع منجر به ایجاد سرطان‌های پوستی نشود.

متخصص پوست، مو و زیبایی تصریح کرد: بعضی از بیماری‌های پوستی مانند لوپوس زمانی که شخص در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرد می‌تواند سبب تشدید بیماری شود.

انتهای پیام/س

 انواع ویتامین‌های E، C، A در درمان آفتاب سوختگی موثر هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار