در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

آخرین وضعیت پاکسازی تالاب انزلی

مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی محیط زیست درباره آخرین وضعیت پاکسازی تالاب انزلی توضیحاتی داد.

مسعود باقرزاده کریمی مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با وضعیت پاکسازی تالاب انزلی اظهار کرد:تالاب‌ها به طور طبیعی خود پالایی انجام می‌دهند یعنی زمانی که آلودگی وارد تالاب می‌شود با مکانیزم‌های طبیعی بخش زیادی از آلودگی‌ها را تثبیت و از محیط فعال خارج می‌کنند.

وی افزود:در چند سال گذشته ورود آلاینده بسیار بیشتراز ظرفیت خود پالایی تالاب انزلی بود این موضوع باعث شدکه انباشتگی آلاینده‌ها اتفاق بیفتد.

باقرزاده کریمی گفت: انباشتگی نیز موجب خوراک بری تالاب و در نتیجه رشد زیاد گیاهان، نی‌ها و تولید لجن بیشتر را به همراه داشته که همین موضوع نیز منجر به کاهش اکسیژن شده است.

وی بیان کرد: محیط زندگی آبزیان با این انباشتگی به شدت آسیب زا شده بود و یک شرکت دانش بیان دانش نوینی را برای احیای تالاب انزلی را معرفی کرد.


بیشتر بخوانید:  پاکسازی تالاب انزلی به کمک فناوری‌های نوین انجام شد


مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی محیط زیست تصریح کرد: استفاده از تکنولوژی باعث می‌شد که خودپالایی تالاب افزایش یابد یعنی با این دانش نوین فراینده‌های طبیعی با سرعت بیشتر صورت گیرد.

وی افزود:سازمان محیط زیست برنامه مفصلی برای احیای تالاب انزلی دارد که مانند سایر تالاب‌ها در قالب احیای حوضه آبریز است.

باقرزاده کریمی اظهار کرد: سازمان محیط زیست پیگیر ورود آلاینده‌ها و رسوبات به تالاب انزلی است چرا که معتقد است همزمان با کم شدن آلاینده‌ها از تالاب از ورود آلاینده‌های بیشتر نیز جلوگیری شود.

وی ادامه داد: برای احیای تالاب انزلی از مواد نانو که از باکتری‌های بومی است استفاده شد تا فرصت بیشتری به منابع زیستی برای افزایش خود پالایی داده شود که با این کار هوادهی و ایجاد ذرات ریز اکسیژن آب بیشتر شود و این منجر به هضم و حجم شدن لجن می‌شود که با کم شدن حجم لجن عمق تالاب نیزبیشتر می‌شود.

مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی محیط زیست گفت: کمک به خود پالایی با استفاده از دانش نوینی که اگرچه در فضای مصنوعی جواب داده، اما قابل اطمینان در محیط طبیعی نیست.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، تالاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار