نیویورک تایمز: ترامپ تصمیم به اقدام نظامی علیه ایران داشت، اما ناگهان منصرف شد

رسانه آمریکایی نیویورک تایمز مدعی شد رئیس‌جمهور این کشور روز پنج‌شنبه تصمیم به اقدام نظامی علیه ایران داشت، اما به دلایلی نامعلوم منصرف شد.

ترامپ تصمیم به اقدام نظامی علیه ایران داشت، اما ناگهان منصرف شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مقامات ارشد آمریکا به نیویورک تایمز گفته‌اند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور روز پنج‌شنبه در نشست امنیتی بررسی سرنگونی پهپاد جاسوسی این کشور در حریم هوایی ایران،  اقدام نظامی تلافی‌جویانه را تصویب کرد، ولی به سرعت از این تصمیم خود منصرف شد.

به ادعای منابع نیویورک تایمز، «سامانه پدافند هوایی و راداری ایران از جمله اهداف این اقدام نظامی  بود. مقدمات کار آماده بود و حتی جنگنده‌ها به پرواز درآمده بودند و کشتی‌ها نیز مستقر شدند، تا اینکه دستور توقف حمله صادر شد. به منظور کاهش خطر تلفات نظامی و غیرنظامی، قرار بود این حمله موشکی محدود بامداد روز جمعه انجام شود».

به نوشته نیویورک تایمز، مشخص نیست که آیا ترامپ شخصاً تصمیم خود را تغییر داد یا اینکه اعضای کابینه به علت طرح مسائل راهبردی و لجستیکی او را منصرف کردند.

به گفته مقامات ارشد حاضر در این نشست، «مایک پمپئو»، وزیر خارجه، «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، و  «جینا هاسپل»، رئیس سازمان سیا از اقدام نظامی تلافی‌جویانه علیه ایران حمایت می‌کردند، اما مقامات ارشد پنتاگون هشدار می‌دادند که چنین اقدامی منجر به تنشی بی‌پایان و به خطر افتادن نیرو‌های آمریکا در منطقه می‌شود.

 دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه ساعاتی پس از سرنگونی پهپاد جاسوسی این کشور که وارد حریم آب‌های سرزمینی ایران شده بود، در فضای مجازی نوشت ایران مرتکب اشتباه بزرگی شده است، اما چند ساعت بعد گفت این موضوع ممکن است براثر اشتباه یک فرد رخ داده باشد.

رییس جمهور آمریکا در روز‌های اخیر مواضع متناقض متعددی در مورد ایران اتخاذ کرده است. برخی منابع خبری آمریکا چندی پیش از بروز اختلافات شدید در مورد ایران، در هیات حاکمه آمریکا خبر داده بودند.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بامداد پنج‌شنبه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد «یک فروند پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک آمریکا پس از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد».

آمریکا برای توجیه اقدام غیرقانونی خود در نقض حریم هوایی ایران، مدعی شده این پهپاد جاسوسی خارج از آسمان ایران مورد هدف قرار گرفته، اما مدرکی برای اثبات ادعای خود ارائه نمی‌کند.

واکنش قاطع ایران در دفاع از حریم سرزمینی خود و سرنگونی این پهپاد غول‌پیکر و گران‌قیمت آمریکا با سامانه‌‌های پدافندی بومی، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت. (اینجا)

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار