تصاویری جالب از تجهیزات موشک فضایی فالکون هوی

کارشناسان قرار است درآخرین پرتاب موشک فضایی فالکون هوی تعدادی از تجهیزات علمی ازجمله نسل جدید سفینه فضایی را به فضا ارسال کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، شرکت اسپیس ایکس اعلام کرده است در آخرین روز‌های ماه ژوئن سال میلادی جاری موشک فضایی فالکون هوی خود را به فضا پرتاب می‌کند؛ این موشک فضایی برای انجام ماموریت STP-۲ نیروی هوایی آمریکا به فضا پرتاب می‌شود و جزو ماموریت‌های جانبی خود حامل سفینه فضایی کوچکی به نام LightSail ۲ خواهد بود، سفینه فضایی LightSail ۲ فاقد سوخت شیمیایی است و تنها با استفاده از نوعی بادبان خورشیدی که فوتون‌های نوری را جذب می‌کند به حرکت می‌پردازد.
 

کارشناسان فضاپیمای LightSail ۲ را در بدنه موشک فضایی فالکون هوی نصب کرده اند تا در ارتفاع مناسب از موشک جدا و ماموریت خود را شروع کند.
 
این سفینه فضایی به اندازه یک جعبه کوچک نخستین سفینه فضایی است که با استفاده از فناوری دریافت انرژی خورشید در فضا سفر خواهد کرد و ماموریت اصلی خود را انجام خواهد داد.
 
این دومین سفینه فضایی است که با استفاده از فناوری نور خورشید به فضا ارسال می‌شود، اولین بار آژانس فضایی ژاپن، JAXA سال ۲۰۱۰ فضاپیمای دارای بادبان خورشیدی را به فضا ارسال و پس از آن ناسا فضاپیمای مشابه خود را تولید کرد.
 
کارشناسان امیدوار هستند سفینه فضایی LightSail ۲ بتواند به مدت یک سال ماموریت خود را در فضا انجام داده و از نور خورشید برای هدایت و حرکت خود استفاده کند. سفینه فضایی LightSail ۲ از سه ماژول تشکیل شده است. ۲ بادگیربرای نگه داشتن چتر خورشیدی که ضخامتی درحدود ۴.۵ میکرومتر (نازک‌تر از موی انسان) دارند، از جمله دیگر بخش‌های این فضاپیما سیستم‌های کنترلی، حسگر و دوربین هاست.
 

استفاده از سوخت شیمیایی برای حرکت سفینه و موشک‌های فضایی سبب آلودگی جو کره زمین و حتی فضا می‌شود، هرگونه نقص فنی در عملکرد تجهیزات سبب انفجار موشک فضایی شده و جان سرنشینان را به خطر خواهد انداخت. وزن بالای منبع سوخت یکی از عامل‌های کند شدن سرعت حرکت سفینه‌های فضایی است و در نهایت با پایان یافتن منبع سوخت عمر ماموریت سفینه یا کاوشگر فضایی به اتمام می‌رسد.
 
به تازگی تعدادی از کاوشگر‌های فضایی ناسا از جمله کپلر و کاسینی به دلیل اتمام سوخت خود به اجبار بازنشسته شدند در صورتی که با دارا بودن منبع سوخت نامحدود می‌توانستند برای بازه زمانی بسیار طولانی تر ماموریت خود را ادامه دهند.
 
کارشناسان نوعی جعبه سیاه در بدنه سفینه فضایی نصب کرده اند تا به وسیله آن بتوانند به ردیابی سفینه فضایی، طول عمر باتری و مواردی از این دست بپردازند.
 

هدف دانشمندان از ساخت این سفینه فضایی ارسال نسل جدید سفینه‌های فضایی کوچک از نوع کیوب ست به منظومه شمسی و فضای بین ستاره‌ای بدون نیاز به استفاده از سوخت است که سبب سنگین شدن سفینه فضایی و هزینه بالای تولید می‌شود.
 
نبود منبع سوخت در این سفینه فضایی سبب می‌شود تا با سرعتی فوق العاده بتواند به سفر در فضا بپردازد.
 
موشک فالکون هوی بنا برپیش بینی‌های انجام شده قرار است مورخ ۲۴ ژوئن ۲۰۱۹ از مرکز فضایی کندی در فلوریدای آمریکا به فضا پرتاب شود و ۲۴ ماهواره فضایی مختلف را به فضا ببرد. از جمله دیگر ابزار‌های علمی که فالکون هوی همراه خود به فضا می‌برد می‌توان ساعت اتمی فوق العاده پیشرفته‌ای را نام برد که از آن می‌توان به نوعی برای ردیابی موشک و سفینه‌های فضایی مانند سیستم GPS استفاده کرد.
 
مهندسان اسپیس ایکس اعلام کرده اند در چند روز باقی مانده تا ارسال موشک فضایی فالکون هوی به بررسی وضعیت آب و هوا و کنترل دوباره تجهیزات می‌پردازند تا بهترین زمان برای پرتاب موشک فضایی را بیابند.
 
منبع: planetary
 
انتهای پیام/

تجهیزات داخلی موشک فالکون هوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار