معاون وزیر سابق نفت:

تهدید، حاصل وابستگی است/ مجمع تشخیص در برنامه سال‌های بعدی از تجارب استفاده کند

حسین نجابت گفت: تهدید حاصل وابستگی است اگر این وابستگی حیاتی و استراتژیک باشد این تهدیدات به بحران تبدیل می‌شود.

تهدید، حاصل وابستگی است/ مجمع تشخیص در برنامه سال‌های بعدی از تجارب استفاده کند به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین نجابت معاون وزیر نفت سابق در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین گفت: بهترین راه مقابله با تهدید‌ها تبدیل کردن به فرصت است. سعی کردیم در کمیته‌های ۷ گانه واحد فنی جامعه اسلامی مهندسین از جنبه‌های مختلف بررسی و به جواب‌های مفید و موثر برسیم.

وی ادامه داد: تهدید حاصل وابستگی است اگر این وابستگی حیاتی و استراتژیک باشد این تهدیدات به بحران تبدیل می‌شود. برای اینکه در شرایط مختلف تهدیدی شامل ما شود باید وابستگی خود را با حداقل برسانیم.

معاون وزیر سابق نفت افزود: وابستگی در جهان امروز امری طبیعی است. اما در شرایط تحریم اگر درست اندیشیده نشود موجب بحران می‌شود.

نجابت خاطرنشان کرد: هر نظامی ۴ رکن اهداف، مبانی، اجزا و رابطه دارند در نظام اسلامی در دو رکن نخست کار انجام دادیم، اما چه قبل و بعد انقلاب از تبیین اجزا و رابطه‌ها باتوجه به مبانی و اهداف غافل شده ایم.

وی اظهار داشت: در اجرای برنامه و چشم انداز بیست ساله غفلت کردیم و فقط چند درصد را عملی کردیم وقتی صحبت از نظام می‌کنیم باید در ارکان مختلفش تبیین یافته باشد و گرنه به اقدامات انفعالی مواجه می‌شویم.

وی ادامه داد: تهدید‌های چهار دهه اخیر یک هشدار اولیه در رابطه ریشه یابی علت پیدایش آن‌ها می‌دهد و این است که علاوه بر حکومتداری در رابطه تبیین نظام غافل نشویم و در مراکز فرهنگی و اتاق فرهنگی بتوانیم آنرا تبیین کنیم.

نجابت تاکید کرد: ما پیش بینی‌های لازم برای عدم وابستگی انجام ندادیم اگر چه این پیش بینى به معنای خودکفایی نیست بلکه خوداتکایی است. ما در رابطه با وابستگی استراتژیک باید خوداتکایی را در نظر گرفته و خود را آماده کرده باشیم.

معاون وزیر سابق نفت عنوان داشت: ۶ سال دیگر از چشم انداز ۱۴۰۴ باقی مانده است پیشنهاد می‌کنم مجمع در برنامه ۲۰ ساله بعدى از تجارب گذشته استفاده کند.

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین تصریح کرد: در برخورد با تهدید‌ها معمولا سه نوع اتفاق می‌افتد نخست کسانی بی تفاوت هستند که باعث تبدیل شدن تهدید به بحران می‌شود. عده‌ای آن تهدید ریشه یابی نمی‌کنند و آخر اینکه آنرا ریشه یابی مى کنند. دسته سوم افرادی هستند که اثرگذار هستند می‌تواند این تهدید را به فرصت تبدیل کنند.

نجابت افزود: برای تبدیل تهدید به فرصت باید از سوابق استفاده کنیم و آنرا الگو قرار دهیم. در سال ۶۰ در اجرای طرح‌های پتروشیمی به این نتیجه رسیدیم که در فناوری و انجام مهندسی اصولی و نصب و.. مشکل داریم. در سال ۱۳۶۹ شرکتی مهندسی و ساختمان و نصب تاسیس شد که ۴۹ درصد آن دولتی و مابقی متعلق به کارخانه بود. الان خلوص تولید این طرح، ۹۹.۹۹ است و ظرفیت تولید بالای ۱۱۰ درصد است و تا اینجا ۵۷ طرح صنعت نفت و پتروشیمی را طراحی و اجرا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: باید نظام جمهوری اسلامی به دلیل اینکه چهار دهه می‌گوید "نه شرقی و نه غربی"، به عنوان نظام سوم، ارکانش تعریف شود. مسئولان ما باید آنچه را که می‌گویند و آنچه در تنهایی خود می‌گویند یکی کنند اعتقاد باعث می‌شود یک فرد، توان اضافه پیدا کند. از مسئولانى گلایه دارم که باور ندارند که می‌توانند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار