رئیس بانک مرکزی در برنامه نگاه یک:

دولت از افزایش نرخ ارز درآمدی نداشته است/اعلام اسامی ۱۵۰صادرکننده متخلف به قوه قضائیه

همتی گفت: دولت هیچ نقشی در افزایش نرخ ارز ندارد و از ناحیه گرانی ارز هیج درآمدی نداشته است.

همتبه گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در برنامه نگاه یک اظهار کرد: جزو آن دسته از مسئولان هستم که کمتر صحبت می کنم و بیشتر وقتم را به تهیه یادداشت و فضای مجازی اختصاص می دهم.

وی با اشاره به وضعیت ارزی کشور ابراز کرد: بحث معیشت دغدغه مسئولان و دست اندرکاران اقتصادی کشور است. تحریم های بسیار قوی از خارج به اقتصاد کشور تحمیل شده است.

همتی گفت: رئیس جمهور امریکا اذعان کرده است که نمی تواند نظام ایران را برهم بزند.

این مقام مسئول بیان کرد: آن ها با بستن مبادلات مالی و کاهش فروش نفت قصد برهم زدن نظام اقتصادی را داشتند که بعضا در رویا نرخ ارز را بالاترین حد ممکن تخمین می زدند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: هرگاه نرخ ارز افزایش پیدا کرد شوک ارزی آثار خودش را در زندگی مردم داشته است. عمده فشارهم به طبقات پایین کشور وارد می کند.

وی بیان کرد: در طبقات بالا آثار تورمی اثرات مثبتی دارد ولی تلاش کردیم فشار بر قشر ضعیف را بکاهیم. تیم اقتصادی دولت و ملت بنا به فرموده مقام معظم رهبری در برابر فشار حداکثری مقاومت حداکثری می کند.

همتی گفت: نمی گوییم وضعیت خوب است ولی می گوییم شرایط را مطلوب مدیریت خواهیم کرد. ترامپ در توییتی نوشته که می خواهد عظمت را به کشور ایران بازگرداند سال هاست ایران عظمت دارد و خواهد داشت.

وی افزود: درآمد دولت از بازار ارز در سال ۹۷ ، صفر بوده است و درواقع بیشتر خرید صورت گرفته است.

همتی گفت: چرا باید دولت کاری کند تا شاخص نرخ ارز را بالا ببرد تا سیستم اقتصادی برهم بخورد و در نهایت خودش متضرر شود. تعداد دفعات تماس رئیس جمهور برای کاهش نرخ ارز در روز زیاد است و ما نیز براساس فاکتورهای اقتصادی شرایط را رفته رفته مطلوب تر می کنیم.

وی ادامه داد: دوران سخت سپری خواهد شد و خوشبختانه قله و اوج مقاومت را طی کرده ایم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه روند کاهشی در بازار ارز ادامه دار است، بیان کرد: بخشی از فشارهایی که به نرخ ارز وارد می شود مربوط به تقاضاها کاذب از خارج از کشور است. بطور مثال وقتی در دبی تقاضای سنگینی برای این ارز اعلام می شود نرخ به یکباره بالا می رود و در نهایت کشف قیمت بر اساس آخرین جهش ایجاد می شود.

وی بیان کرد: بانک مرکزی هدفش در خرید و فروش ارز این است که اجازه آربیتراژ ندهد. در طول سه ماه گذشته حوادث مختلفی نظیر توهم به صفر رساندن صادرات نفت، تروریست نامیدن سپاه پاسداران و ... رخ داد که همه این اتفاقات را می توان عاملی برای نوسانات ارزی دانست.

همتی تصریح کرد: خوشبختانه چندماهی است نرخ ارز روی کانال ۱۳ تومان باقی مانده است البته من هیچگاه نرخ گذاری ارز را صحیح نمی دانم و نرخ فعلی را هم ارزش اسمی بازار نمی دانم.

وی ادامه داد: شرایط حواله ارزی ما بسیار خوب است هرگاه بازار حواله های ارزی خوب باشد تجارت آسان تری خواهیم داشت. تاکنون ۱۱ میلیارد دلار تامین ارز شده است که ۵ میلیارد آن نرخ رسمی برای کالاهای اساسی است. خوشبختانه مردم دیگر برای سرمایه گذاری به بازار ارز نمی آیند.

همتی تاکید کرد: به ذخایر ارزی بانک مرکزی دست اندازی نشده بلکه افزایش هم پیدا کرده است.

 

قائم مقام بازرگانی وزارت صمت مجری تخصیص ارز دولتی خواهد شد

رییس کل بانک مرکزی بیان کرد: من نیز معتقدم تک نرخی شدن ارز بسیار مطلوب است اما در شرایط فعلی و تحریم ها بهترین گزینه برای حمایت از اقشار مختلف وجود نرخ های متفاوت است.

وی گفت: نگرانی اصلی بانک مرکزی مختص به کالاهای اساسی است، در حال حاضر نمی توان نرخ ارز مختص به این اقلام را را آزاد کنیم و شوک بالایی را در شرایط جنگی به مردم وارد کنیم. اطمینان می دهم که شرایط کشور هرگاه از جنگ اقتصادی خارج شود به سمت تک نرخی شدن ارز حرکت خواهیم کرد.

همتی اظهار کرد: تفاوت بین نرخ حواله و اسکناس ارز این است که هزینه مبادلاتی بین آنها وجود دارد. هم اکنون نرخ نیمایی ۱۱ تومان و نرخ اسکناس ۱۳ تومان است که درحال نزدیک شدن به هم هستند.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: تخصیص ارز رسمی یا همان ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی دچار مشکلاتی شد. شاید برخی مسائل سیاسی دلیل این موضوع بود. از سال ۹۶ تا ۹۷ نرخ ارز ۲۰ درصد افزایش یافت.

وی گفت: در رشد ۴۰ درصدی قیمت کالاهای اساسی تنها ۲۰ درصد به افزایش نرخ ارز بستگی دارد و مابقی به افزایش قیمت حمل و نقل و هزینه کارگر و دستمزد برمی گردد. نمی توانیم ارز ۴۲۰۰ را کاملا مخرب بدانیم زیرا در برهه ای از زمان به تعادل سازی کمک کرد.

وی ادامه داد: مقرر شده است تا اختیارات تخصیص ارزهای رسمی به قائم مقام بازرگانی وزارت صمت داده شود.

تورم ناشی از شوک ارزی درحال تخلیه است


همتی با اشاره به اینکه برخی کالاها از لیست اقلام اساسی خارج شده است گفت: حبوبات، کره، چای و گوشت از جمله مواردی است که  تهیه ارز آن ها از دولتی به ارز نیمایی منتقل شده است. در حال حاضر منتظر تامین تنها رقم ۳ میلیارد دلار ارز برای کالای اساسی هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد : نرخ نقطه به نقطه و کل تورم خرداد امسال کاهش پیدا کرده و این نشانگر این است که تورم ناشی از شوک ارزی تخلیه می شود. آزادسازی نرخ ارز برای کالاهای اساسی را فعلا صلاح نمی دانم.

کوتاه شدن فاصله نرخ ارز نیمایی و آزاد

وی تصریح کرد: بازار متشکل ارزی عاملی برای کوتاه سازی نرخ های هراتی و سلیمانیه در بازارهاست و باید محور نرخ گذاری کشور به داخل ایران منتقل شود . متاسفانه بازار ارز تهران دنباله رو کشورهای حاشیه است.

همتی گفت: نباید یک خرید کوچک ارز نرخ کل اسعار مسافرتی را تعیین کند. بازار متشکل ارزی تنها خرید و فروش اسکناس را مدیریت می کند و سپس سامانه نیما که سامانه مبادله حواله جات ارزی هم روی همین پلتفرم خواهد نشست.

این مقام مسئول اظهار داشت: بازار متشکل ارزی برای راه اندازی نیازمند ساختارهای ریالی و ارزی بانک هاست. آموزش صرافی ها برای مبادلات بازار متشکل از فردا آغاز می شود.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: سامانه نیما تعطیل نمی شود و در حال حاضر فعالیت این سامانه بسیار خوب است و از ابتدای سال تاکنون ۶ میلیارد دلار ارز را تامین کرده است.

وی ادامه داد: خیلی ها برای تعطیل شدن سامانه نیما دست و پا زدند ولی بنده شخصا مقاومت کردم. آپشن جدیدی در کنار این سامانه مبنی بر رفع تعهد ارزی صادرکنندگان نیز راه اندازی شده است. در آینده نزدیک سامانه نیما درکنار بازار متشکل ارزی فعالیت خواهند کرد.

همتی با اشاره به نزدیک شدن نرخ ارز در بازار به سامانه نیما گفت: شرایط برای نزدیک شدن این دو نرخ مطلوب است.

 

اعلام اسامی ۱۵۰صادرکننده متخلف به قوه قضائیه

رئیس کل بانک مرکزی در تبیین شرایط بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: صادرکنندگانی که ارز خود را به کشور باز می گردانند در شرایط جنگ اقتصادی به مردم خدمت کردند.

وی افزود: ۱۵۰ شرکت و شخص حقیقی نزدیک ۴ میلیارد دلار صادرات داشتند و یک ریال هم به کشور بازنگرداندند و ما نیز نام آن ها را به قوه قضائیه اعلام کردیم. این افراد حقیقی و حقوقی صادرکنندگان غیرنفتی هستند.

همتی گفت: ارز آوری منجر به توسعه صادراتی کشور می شود. اگر قرار است صادرکنندگان ارز را به کشور نیاورند چه سودی دارد که اصلا تجارت کنند. اگر صادرات منجر به ضرر فردی شود وی باید آن را به بانک مرکزی اثبات کند.

وی ادامه داد: ارز حاصل از صادرات یا باید به صرافی یا واردکنندگان و یا سیستم بانک مرکزی تزریق شود. امکان واردات در مقابل صادرات به میزان ۵۰ درصد به صادرکنندگان داده شده است.

همتی بیان کرد: فولادی ها در مقابل صادرات، اقلام الکتروتیدی را وارد می کنند. اعلام روش بازگشت ارز حاصل از صادرات توسط تجار خیال بانک مرکزی را هم راحت می کند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: طبیعی است با کاهش درآمدهای نفتی بودجه با تفاوت هایی روبرو شود. هدف ما افزایش صادرات نفت با روش های غیرمتعارف است.

وی افزود: علاوه بر درآمد نفت، برداشت از منابع صندوق توسعه ملی و انتشار اوراق خزانه است که مانع کسری بودجه خواهد شد. در پی راه اندازی بازار باز هستیم . بازار باز خرید و فروش اوراق خزانه را انجام می دهد.

این مقام مسئول تصریح کرد: بانک مرکزی با کسب اختیار مدیریت بازار باز را در دست گرفت، عده ای نگرانند ما تنها پول و اوراق چاپ کنیم که چنین نیست و تمام تلاشمان این است که کسری بودجه پول و نقدی نباشد.

همتی با اشاره به سرنوشت اینستکس اظهار کرد: در این خصوص بدقولی از جانب اروپایی ها بود و ما نیز متناظر آن را راه اندازی کرده ایم. اروپا یا باید از ما نفت خریداری کند و یا خط اعتباری را به ما بدهند.

رییس کل بانک مرکزی بیان کرد: اگر روس ها بتوانند جایگزین اینستکس باشند قدم مثبتی است تا  روابط  را گسترش دهیم.

این مقام مسئول با اشاره به اصلاح نظام بانکی گفت: بانک مرکزی مسایل روز را اولویت بندی کرده است و بانک ها و بانکداری را فراموش نکرده است اما نمی توان مقرراتی که در ۲ دهه اجرایی شده را یک شبه اصلاح کرد.

وی ادامه داد: بخش بدهی های دولت به بانک ها مهم است ولی نمی توانیم در شرایط فعلی فشار را به دولت وارد کنیم.

ادغام بانک های نظامی تا ۲ ماه آینده نهایی می شود


همتی گفت: برخی عملیات بانکی را علنی نمی کنیم، چند موسسه و بانک را که مدیریت مناسبی نداشت را تعیین تکلیف کرده ولی آن را علنی نکردیم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: طی یک تا ۲ ماه آینده ادغام بانک های نظامی نهایی می شود و بعد از آن به سراغ بانک های ناتراز خواهیم رفت. دیگر اجازه نمی دهیم بانک ها از مطالبات مشکوک الوصول بدهی استخراج کند.

وی بیان کرد: بانک ها دارایی ها و بدهی ارزی خود را با نرخ ۷ هزار و۵۰۰ تومان تسعیر می کنند و در نهایت آن ها نمی توانند از ارزهای خود سود کسب کنند. زیرا حق توزیع آن را ندارند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: به دنبال کاهش ناترازی های بانکی هستیم، سیستم بانکی بسیار حساس است و دشمن در پی خدشه وارد کردن به این سیستم است. عده ای سال گذشته ابر تورم را پیش بینی می کردند در حالیکه رشد نقدینگی سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ تنها یک درصد افزایش پیدا کرده است.

برکناری چندمدیر بانکی و انتخاب سرپرست برای آنها


وی گفت: یک یا ۲ بانک ها تخلفاتی را دارند و بدانند که بانک مرکزی کاملا آگاه است و به موقع با آن ها برخورد می کند.

همتی گفت: مخالف مصوبه نرخ سودهای مرکب در مجلس نبودم. عدم تایید این مصوبه این بود که هزینه بر بانک ها تحمیل نشود. به دنبال طرحی هستیم که فشاری به تولیدکنندگان وارد نشود. شورای فقهی بانک مرکزی تمام این موارد را بررسی می کند تا جریمه تاخیر در سنوات آینده به حداقل برسد.

وی ادامه داد: فروش اموال مازاد بانک ها با مشکلات مختلفی مواجه شد که در نهایت مفادی در دولت برای فروش اموال مازاد بانک تعیین شد.

همتی گفت: شرایط اضافه برداشت بانک ها بسیار خوب است بطوریکه این رقم  به ۸۴ هزار میلیارد تومان رسید. اضافه برداشت بین بانکی از ۴۳ هزار میلیارد تومان به ۷۴ هزار میلیارد تومان رسیده که این امر بسیارهم خوب است.

همتی بیان کرد: برخی مدیران نالایق بانکی را برکنار و به جای آنها سرپرست گذاشته ایم.

 

قیمت مسکن کاهش می یابد


رئیس کل بانک مرکزی ابراز کرد:رشد بخش مسکن در یکسال در تهران ۱۰۴ درصد گزارش شده است. معاملات در خرداد ۵۱ درصد کاهش پیدا کرده است و این بیانگر کاهش ساخت و ساز در شهرهای بزرگ است.

وی گفت: پیش بینی می کنم نرخ مسکن کاهش پیدا خواهد کرد. برخی از این افزایش قیمت هم به متغیرهای اقتصادی از جمله ارز برمی گردد.

همتی بیان کرد:  عامل دیگر افزایش قیمت مسکن، کاهش ساخت و ساز است. در حال حاضر امکان پرداخت وام خرید نداریم و بلکه تنها وام ساخت می دهیم که قابلیت تبدیل به خرید هم دارد. وام ساخت ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: بانک مرکزی با مالیات عایدی بر سرمایه به هیچ وجه مخالف نیست زیرا درآمد چه اتفاقی و غیراتفاقی باید مشمول مالیات شود.

همتی گفت:برخی ها می گویند بانک مرکزی قرار بود مالیات نگیرد اما در صورتی که بانک مرکزی قول داده بود که مالیات بر ارزش افزوده نخواهد گرفت و نگرفت. بانک مرکزی در زمینه مالیات مسئول نیست.

سیل زدگان وام قرض الحسنه را تا سقف ۱۵ سال با بانک تسویه خواهند کرد

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به وام به سیل زدگان گفت: سیستم قرض الحسنه بانکی برای سیل زدگان تغییر پیدا کرد تا آنها بتوانند وام خود را تا ۱۵ سال بازگردانند.

وی در خصوص شفاف سازی حقوق مدیران گفت: من از دانشگاه تهران حقوق می گیرم و  مابه التفاوت حقوق دانشگاه تا عدد ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان از سوی بانک مرکزی پرداخت می شود.

آخرین جزییات سهمیه بندی بنزین از زبان رییس کل بانک مرکزی

همتی در پایان تصریح کرد: بعید می دانم سهمیه بندی بنزین اجرایی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۰۲ تير ۱۳۹۸
چی بگم واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۰۲ تير ۱۳۹۸
عجبااا؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!
-
ناشناس
۱۰:۳۸ ۰۲ تير ۱۳۹۸
بابا مردیم از بس حرف وعده شنیدیم !!! پس اون قیمتهای چهار برابر به جیب کی میره ؟!
-
ناشناس
۱۰:۳۵ ۰۲ تير ۱۳۹۸
راست میگید ؟! پس اون نفتی که به دلار می فروشید و حقوق کارمند را با ریال می دهید چی؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۲ تير ۱۳۹۸
آقای همتی!!!! بااین ارزدلاری! مردم دارند اذیت میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۰۲ تير ۱۳۹۸
ای داد وبیداد !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۰۲ تير ۱۳۹۸
با این حساب که کالاها به نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد و در بازار به قیمت ارز ۱۳ هزار تومنی فروخته شده
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۸:۴۱ ۰۲ تير ۱۳۹۸
اره دولت راس میگه .سود حاصل از افزایش ارز همه نصیب کی شده ؟.خدا روشکر .مرسی که هسی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۰۲ تير ۱۳۹۸
چرا تو این بازار آشفته اقتصادی هیچ کاری از دستش بر نمیاد ؟؟؟
Australia
ناشناس
۰۷:۱۷ ۰۲ تير ۱۳۹۸
چی شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۶ ۰۲ تير ۱۳۹۸
اگر دولت درآمدی نداشته پس چطوری اضافه برداشت بانک مرکزی رو تسویه کرده ؟
خب اگر درست میگین و تاثیر درآمدی نداره ؟؟؟
پس با هرقیمتی باید ارز بدین !!! پس چرا با قیمت روز ارز میفروشین ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۴ ۰۲ تير ۱۳۹۸
اقای همتی فقط به نفع بانک ها کار کرد به فکر مردم نیست مثل اقای نوبخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۴ ۰۲ تير ۱۳۹۸
چشم اميد همه ملت ايران اول خدا بعد به قوه قضاييه ست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۰ ۰۲ تير ۱۳۹۸
ناامیدیم
Iran (Islamic Republic of)
mosi
۰۱:۲۵ ۰۲ تير ۱۳۹۸
پس چرا سال پیش قیمت دلار که شروع به افت شدید کرد و به کانال ۹هزترتومن که رسید در بازار ارز به یه باره قیمت ۱۲تومن رو نرخ ازاد ارز اعلام کرد، ما ملت ساده نیستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۵ ۰۲ تير ۱۳۹۸
باشه
آخرین اخبار