باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

سودجویان به دنبال طلاق غذا از سازمان غذا و دارو/ مدعیانی که دایه مهربانتر از مادر هستند

چند وقتی است برخی ساز جدایی غذا از سازمان غذا و دارو را کوک کرده اند و این مسئله واکنش‌های مختلفی در پی داشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، «عقل و روح سالم  در  بدن سالم»، این ضرب المثل مشهور فارسی را کمتر کسی است که نشنیده باشد چرا که یک فرد در صورت سلامت کامل می تواند رشد کند و قله های زندگی را یکی پس از دیگری فتح کند، غذا یکی از مقوله هایی است که ارتباط مستقیم با سلامت جسم و بدن دارد و یک کالای اساسی در سبد غذایی خانوار محسوب می‌شود، اما چندی است که  برخی ساز جدایی غذا از سازمان غذا و دارو را کوک کرده اند، سازمانی که وظیفه نظارت بر سلامت غذا مردم را به عهده دارد.
 
برخی در تلاش هستند با ترفندهایی بتوانند غذا و دارو را از هم جدا کنند، تا جایی که این مسئله به کمیسیون ها و فراکسیون های مجلس کشیده شده و برخی نمایندگان نیز نسبت به این موضوع اظهار نظر کرده اند.
 
سودجویان به دنبال طلاق غذا از سازمان غذا و دارو/ مدعیانی که دایه مهربانتر از مادر هستند

چندی پیش وزیربهداشت دستور ایجاد قرارگاه تامین دارو و تجهیزات پزشکی را صادر کرد تا در شرایط تحریم بتوان نیاز دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور را تامین کرد، اما سودجویان حوزه غذا و مدعیان حامی این صنعت آرام ننشستند و از همین مسئله استفاده کردند تا ساز جدایی غذا از سازمان غذا و دارو را به بهانه بی توجهی به این حوزه کوک کنند.

این مسئله به حدی داغ شد که حتی وزیر بهداشت نیز به آن واکنش نشان داد و با صراحت مخالفت خود را از جدایی حوزه غذا از سازمان غذا و دارو مطرح کرد.
 
سازمان غذا و دارو همانند بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا در ایران ایجاد شده است تا بر حوزه غذا و دارو نظارت کند و از طرفی تامین کننده دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور نیز محسوب می شود و به همین دلیل قرارگاه تامین دارو و تجهیزات پزشکی در این سازمان ایجاد شده است تا در شرایط تحریم بیماران دچار چالش نشوند اما مدیریت تامین غذا و تنظیم بازار آن متولی دیگری دارد.
 
برخی به این دلیل که حوزه غذا از اهمیت بسیاری برخوردار است عنوان می کنند که شاید با ایجاد سازمان مستقل در این حوزه می توان بهتر به مردم در تامین غذا و امنیت غذایی خدمت رسانی کرد هرچند که این رویه بیشتر در کشورهایی که با مشکل فقر و سوء تغذیه مواجه هستند، دیده می شود.
 
سودجویان به دنبال طلاق غذا از سازمان غذا و دارو/ مدعیانی که دایه مهربانتر از مادر هستند

پیشنهاد جدایی غذا از سازمان غذا و دارو  در مجلس

همایون هاشمی رئیس فراکسیون غذا و دارو نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب درمجلس شورای اسلامی، گفت: نمایندگان مجلس می‌توانند طرحی ارائه دهند که در کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار گیرد، در این شرایط نیز پیشنهاد جداسازی غذا از سازمان غذا و دارو می‌تواند صحت داشته باشد، ضمن اینکه مغایر با قانون هم نیست و نمی‌توان از آن تحت عنوان اقدامی غیراخلاقی یاد کرد و بیهوده نیز نخواهد بود.

وی تصریح کرد: یکی از اختیارات نمایندگان مجلس این است که ماموریت‌های سازمان‌ها را بررسی کنند و بر اساس شرایطی که بر کشور حاکم است، در قالب ارائه طرح پیشنهاد داده یا دولت در قالب تدوین لایحه به مجلس پیشنهاد دهد و این گونه اقدامات باید در راستای صلاح کشور، چابکی سازمان‌ها و ایفای بهتر ماموریت‌های سازمانی هر دستگاه صورت بگیرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: بنده معتقدم حجم وظایف و ماموریت‌های سازمان غذا و دارو بسیار زیاد است، اما از نظر ساختار و تشکیلات هنوز کوچک مانده است، به همین دلیل نمی‌تواند ماموریت‌های سازمانی خود را به درستی انجام دهد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، خاطرنشان کرد: ما که با کسی تعارف نداریم، بنابراین چنانچه یک سازمانی ماموریت‌هایش سنگین باشد و به تکالیف قانونی خود نتواند عمل کند باید برای آن راه‌ حل پیدا کنیم که برای سازمان غذا و دارو نیز یکی از این راه حل‌ها این است که ماموریت‌هایش را کاهش دهیم.
 
رئیس فراکسیون غذا و دارو مجلس شورای اسلامی، یادآوری کرد: البته به صراحت می‌گویم، موافق انتقال بخش غذا از سازمان غذا و دارو نیستم، اما موافق این هستم که این سازمان باید هم به لحاظ منابع انسانی، ساختار و چارت سازمانی تقویت شود تا بتواند ماموریت‌های خود را به درستی انجام دهد.
 
سودجویان به دنبال طلاق غذا از سازمان غذا و دارو/ مدعیانی که دایه مهربانتر از مادر هستند

کشورهای عقب مانده سازمان غذای جدا دارند

شانه ساز سرپرست سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به برخی اظهارنظرها نسبت به جدایی غذا از سازمان غذا و دارو گفت: این تفکر که غذا و دارو را از یکدیگر جدا کند تفکر نادرستی  است و کسانی که فکر می کنند جداسازی حوزه غذا و دارو اقدام موثر و مناسبی است باید الگوهای جهانی را مورد مطالعه قرار دهند.

وی ادامه داد: تجارب موفق کشورهای پیشرفته دنیا نشان می دهد تجلی صنعت غذا در کشورهایی بوده است که سازمان غذا و دارو دارند و فقط در کشورهایی که از نظر اقتصادی وضعیت بدی دارند و ما تحت عنوان عقب نگهداشته شده از آنها یاد می کنیم معمولا سازمان غذا مستقل دارند.

جدایی غذا برای سود بیشتر

سرپرست سازمان غذا و دارو  تصریح کرد: به نظر می‌رسد این تفکر جدایی حوزه غذا و دار بیشتر جنبه فردی و اقتصادی داشته باشد و برخی به دلیل سود در حوزه غذا این طرح‌ها را مطرح می‌کنند.

شانه ساز تاکید کرد: غذا و دارو هر دو با سلامت مردم در ارتباط هستند و در دنیا بر اساس مستندات علمی به ویژه در کشورهای پیشرفته سازمان غذا و دارو ایجاد شده است.

امکان شیطنت و تقلب در حوزه غذا

شعیبی سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مباحث مطرح شده در زمینه جدایی غذا و دارو اظهار کرد: بازار غذایی کشور حجم بسیاری دارد و بیش از ۱۲ هزار وارد کننده و تولید کننده مواد غذایی و بیش از ۲۰۰ هزار فرآورده غذایی در کشور داریم.

وی ادامه داد: غذا به دلیل آنکه نیاز اول جامعه است و مردم نمی‌توانند از سبد کالای خود را آن را حذف کنند بازار آن رونق فراوانی دارد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو اظهار کرد: به دلیل سود بالای صنعت غذا به ویژه در مواردی که بخواهند تقلب و شیطنت داشته باشند بسیار زیاد است و افراد زیادی تمایل دارند در حوزه صنعت غذا سرمایه‌گذاری کنند.

طرح نپخته مجلس برای وزارت بهداشت

شعیبی با اشاره به پیشنهاد لایحه‌ای در حوزه امنیت غذایی در مجلس اظهار کرد: بر اساس این طرح وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به وزارت سلامت و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو به عنوان سازمان غذا مطرح شده‌اند و در این لایحه که بسیار طرح خام و نا پخته‌ای است تکلیف دارو و تجهیزات پزشکی مشخص نیست.

سودجویان به دنبال طلاق غذا از سازمان غذا و دارو/ مدعیانی که دایه مهربانتر از مادر هستند

بیش از ۱۶۰ کشور دنیا سازمان غذا و دارو دارند

وی ادامه داد: بیش از ۱۶۰ کشور دنیا سازمان غذا و دارو دارند و در کشور‌های پیشرفته‌ای مثل ژاپن، کره و آمریکا که در صنعت دارو و غذا پیشرو هستند سازمان غذا و دارو وجود دارد چرا که بحث غذا و دارو بسیار با یکدیگر در ارتباط است و مواد اولیه این دو در بسیاری موارد مشترک است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو یادآوری کرد: سازمان غذا و دارو فقط وظیفه نظارت بر غذا‌های فرآوری شده را دارد و در مواد خام غذایی شکر، برنج و چای نظارت آن بر عهده سازمان غذا و دارو است و نظارت بر سلامت مواد غذایی خام، چون میوه‌ها و سبزی بر عهده وزارت کشاورزی قرار دارد.

امید است که مسئولان عجولانه و بدون تحقیق و بررسی دست به جدایی غذا از سازمان غذا و دارو نزنند چرا که حوزه غذا و دارو با سلامت مردم در ارتباط است و دود تصیمات عجولانه به چشم مردم می رود و  اگر این تصمیم نیز زمانی گرفته شد بر اساس مشورت با کارشناسان و تمتخصصان حوزه غذا و توجه به الگوهای جهانی این حوزه باشد تا گام‌های بهتری در راستای امنیت غذایی و دسترسی همه مردم ایران به غذای سالم بر داشته شود و مسیر رشدو توسعه را بهتر پیش برویم.

سودجویان به دنبال طلاق غذا از سازمان غذا و دارو/ مدعیانی که دایه مهربانتر از مادر هستند

انتهای پیام/

هانیه جلیل نژاد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار