تصویر فوق‌العاده ناسا از کیهان با تلسکوپ پرتو ایکس +تصویر

ناسا با تلسکوپ پرتو ایکس، تصویری جدید از کیهان منتشر کرده که منابع انرژی و ساطع کننده این پرتو را نشان می‌دهد.

تصویر فوق‌العاده ناسا از کیهان با تلسکوپ پرتو ایکس + تصویربه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، محققان ناسا به تازگی با استفاده از تلسکوپ پرتو ایکس تصویری زیبا از کیهان ثبت کرده و برروی وبسایت رسمی این سازمان، منتشر کرده‌اند. این تصویر نقشه تمام کیهان را نشان می‌دهد که از با نور پر قدرت پرتو ایکس گرفته شده است.

پرتوی ایکس یکی از پرانرژی‌ترین شکل‌های نور شمرده می‌شود که توسط پرقدرت‌ترین اجسام آسمانی در سطح کیهان منتشر می‌شوند، انفجار ابرنواختر‌های پر قدرت، گاز‌های ستاره‌های نوترونی و سیاه‌چاله‌های عظیم که تمام مواد را در خود می‌کشند از منابع انشار پرتو ایکس به شمار می‌آیند. چشم انسان از دیدن جریان پرتو ایکس در سطح کیهان عاجز است، اما تلسکوپ پرتو ایکس ناسا که در ایستگاه بین‌المللی فضایی قرار داده شده، می‌تواند این سطح نور را ثبت کند.

ماموریت اصلی این تلسکوپ با نام NICER مطالعه در مورد تپ‌اختر‌ها است، تپ‌اختر‌ها یا ستاره‌های نوترونی چرخان، ستاره‌های نوترونی هستند که با سرعت بالا به دور خود دوران (حداقل یک یا دو چرخش و حداکثر ۳۰ دور چرخش در ثانیه برای ستاره نوترونی چرخان تا کنون کشف شده است) دارند و امواج و انرژی‌های مختلفی مانند پرتو ایکس بر مدار‌های خطی میان قطب شمال و جنوب خود ساطع می‌کنند. محققان به دنبال آن هستند تا شناخت دقیق‌تری از این نوع ستاره‌های مرده به دست بیاورند، همچنین پرتو‌های افکنده شده از ستاره نوترونی چرخان می‌تواند به مسیریابی سفینه‌های خودران کمک فراوانی کنند.

تصویر فوق‌العاده ناسا از کیهان با تلسکوپ پرتو ایکس + تصویر

این تلسکوپ با فناوری خود به دنبال نزدیک‌ترین ستاره نوترونی چرخان در تمام کیهان است، اما در حین عملیات خود منابع دیگر پرتو ایکس را نیز کشف می‌کند، به عنوان مثال در این عکس انفجار یک ابرنواختر در گوشه بالا سمت چپ تصویر دیده می‌شود.

کیت گندرو از محققان اصلی کار با تلسکوپ NICER، در بیانیه‌ای اعلام کرد: "این تصویر نشان‌دهنده حلقه ماکیان، در صورت فلکی ماکیان Cygnus و باقی مانده یک ابرنواختر با فاصله ۹۰ سال نوری و قدمت پنج هزار تا هشت هزار سال است، ما در تلاش هستیم تا به تدریج یک تصویر با پرتو ایکس از تمام فضا ثبت کنیم، تلسکوپ NICER حتی قادر به کشف منابع قدرت ناشناخته در فضا است. "

تصویر فوق‌العاده ناسا از کیهان با تلسکوپ پرتو ایکس + تصویر

تصویر فوق‌العاده ناسا از کیهان با تلسکوپ پرتو ایکس + تصویر

این تلسکوپ از ماه جون ۲۰۱۷ فعالیت خود را آغاز کرده و تصویر فعلی حاصل کار ۲۲ ماهه آن است، تا همین حالا نیز اجرام کشف نشده‌ای با استفاده از پرتو ایکس شناسایی شده‌اند که تا کنون با چشم انسان قابل مشاهده نبودند، در ادامه نیز امید است تا کشفیات زیادی با این تلسکوپ انجام شود تا شناخت بشر به کیهان را بیش از پیش افزایش دهد.


بیشتر بخوانید:نسخه اولیه عنوان Halo: Infinite ابتدا برای ایکس باکس عرضه خوهد شد 


انتهای پیام/

تصویر فوق‌العاده ناسا

برچسب ها: فناوری ، فضا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد110
۲۳:۴۵ ۰۹ تير ۱۳۹۸
سبحان الله الله اکبر ان یوصف تبارک الله ما اسمانها را خلق کردیم ودر حال وسعت دادن به آنیم
آخرین اخبار