شمخانی:

گام دوم کاهش تعهدات ۱۶ تیر آغاز می‌شود

دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: از ۱۶ تیرماه، گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام با جدیت آغاز خواهد شد.

گام دوم کاهش تعهدات ۱۶ تیر آغاز می‌شودبه گزارش حوزه سیاست خارجیگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فارس، امیر دریابان «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، طی یادداشتی تأکید کرد: «از ۱۶ تیرماه، گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران در چارچوب بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام با جدیت آغاز خواهد شد تا کشور‌هایی که از "صبر" جمهوری اسلامی برداشت ضعف و بی‌عملی داشته‌اند، متوجه شوند که پاسخ ایران به تجاوز پهپاد آمریکایی به مرز‌های هوایی با واکنش نسبت به تلاش فریبکارانه سیاسی برای محدودسازی حقوق مسلم مردم ایران تفاوتی نخواهد داشت.»

متن یادداشت دریابان شمخانی بدین شرح است:

با نزدیک شدن به ۱۶ تیرماه و آغاز گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران، فشار کشور‌های اروپایی برای وادارسازی کشورمان به تداوم اجرای تعهدات پذیرفته‌شده در برجام بدون انجام تعهدات متقابل سایر طرف‌ها افزایش یافته است.

بیانیه اخیر وزرای خارجه سه کشور اروپایی، آخرین اقدام از این نوع است که به‌واقع نمی‌توان نامی به غیر از "وقاحت سیاسی" بر روی آن گذارد. اگر تاکنون سهم بیشتری برای ناتوانی اروپا در برابر آمریکا قائل بودیم اکنون قائل به عدم وجود اراده در اروپا برای اجرای تعهداتش هستیم.

با گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام و «صبر» ایران برای فرصت‌دادن به دیپلماسی، کشور‌های اروپایی نشان دادند که اگرچه در کلام، مواضع متفاوتی نسبت به آمریکا اتخاذ می‌کنند، اما در عمل به تقویت بُردار‌های فشار واشنگتن علیه ایران یاری رساندند.

اروپا تاکنون حاضر نشده هیچ هزینه‌ای برای نجات برجام که دستاوردی تاریخی برای این اتحادیه است پرداخت نماید و به نظر می‌رسد از تداوم شرایط موجود که ثمره آن، فشار آمریکا به ایران و بهره‌برداری سیاسی و امنیتی اروپا از آن است، احساس رضایت می‌کند.

بدون شک، بیانیه اخیر وزرای خارجه سه کشور اروپایی و بازی تحریمی ترامپ، دو روی یک سکه است که نقوش آن پس از گذشت یک سال از گفتگو‌های بی‌حاصل با اروپا بیش از پیش در حال نمایان‌شدن است.

براساس تصمیم شورای عالی امنیت ملی از ۱۶ تیرماه، گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران در چارچوب بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام با جدیت آغاز خواهد شد تا کشور‌هایی که از "صبر" جمهوری اسلامی برداشت ضعف و بی‌عملی داشته‌اند، متوجه شوند که پاسخ ایران به تجاوز پهپاد آمریکایی به مرز‌های هوایی با واکنش نسبت به تلاش فریبکارانه سیاسی برای محدودسازی حقوق مسلم مردم ایران تفاوتی نخواهد داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۰۲:۰۰ ۰۵ تير ۱۳۹۸
لطفا گام گام نکنید از بر جام بیاید بیرون شما هر چه فرصت بدین اینها کاری براب ما نمیکنن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۸ ۰۵ تير ۱۳۹۸
به نظرمن این دوماه مهلتی که به لاش خورهای اروپایی دادیم زیادبودمابایدروزدوم خروج عروسک ترامپ ازبرجام خاج میشدیم بیشترازاین فشارچه غلطی میخوان بکنندبزارفشاربیارندوصبرملت ایران راامتحان کنندزیربارحرف زورنمیریم دارندزورمیگن
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۰۰:۰۵ ۰۵ تير ۱۳۹۸
لطفا کاری کنید که ثمره ی آن در سفره ی ما مردم احساس شود ،چون مردم سیاست مدار نیستند ، فقط ثمره ی سیاست شما ها را در سفره هایمان احساس خواهیم کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۰۴ تير ۱۳۹۸
پاسخ ایران باید مشت آهنین باشد !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۰۴ تير ۱۳۹۸
خدا لعنت کنه ترامپ رو . والا باید هر چه سریعتر از برجام خارج شد . برجامی ک الان هیچ نفعی ب حال ایران نداره . باید خارج شد ازش تا بفهمن با کی طرفن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۰۴ تير ۱۳۹۸
درسته همین راه مقابله با این هاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۰۴ تير ۱۳۹۸
سگ زرد برادر شغال است، آمریکا و اروپا بویژه انگلیس خبیث دو روی یک سکه هستند، و تنها راه مقاومت است
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۲۰:۰۸ ۰۴ تير ۱۳۹۸
یه سوال واقعا دارن تعهدات خودشون رو کاهش میدن؟؟؟ چند وقت پیش که دبیر کل سازمان ملل میگفت ایران به تعهدات خودش به برجام پایبند بوده بعد از اینکه ایران اعلام کرد ما از تعهدات خودمون در برجام کاسته ایم!!! اگر واقعا به برجام پایبند هستین به مردم راستشو بگین من که خودم سردرگم شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۰۴ تير ۱۳۹۸
من به عنوان یک ایرانی و مسلمان و با توکل به خدای سبحان پشتیبان مسئولین کشور در خروج از برجام در گام دوم میباشم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۰۴ تير ۱۳۹۸
همواره اروپا و آمریکا با بده بستان هایی برای یکدیگر نقشه راه چپاول و استعمار کشورها را در سر دارند و یکی تندتر و یکی ملایم تر برخورد می کند و در واقع هر دو روی یک سکه یک چیز است.
هیچگاه نبایستی به آنها اهمیت داد چرا که خیر خواه ملت ها نیستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۰۴ تير ۱۳۹۸
آفرین همین یه فرصت هم خیلی بود. ایرانی نه به برجام نیاز داشت نه به آمریکا و اروپا. برجام نیاز بود چهره امپراطوری بزرگ ایران به نمایش بیاد و دنیا با عظمت و تمدن بزرگ آن آشنا بشن و در مقابل چهره روبه صفتان دو رو برا دنیا آشکار بود و به یقین برسن
آخرین اخبار