پیگیری حق‌آبه رودخانه‌های استان کرمانشاه یکی از مهمترین اولویت‌ها

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه پیگیری حق‌آبه رودخانه‌های استان را یکی از مهمترین اولویت‌های محیط زیست استان برشمرد و گفت : هم اکنون حق آبه اکثر رودخانه‌های استان رعایت می‌شود.

به گزارش    گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازکرمانشاه ،فریدون یاوری مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه پیگیری حق آبه رودخانه‌ها و تالاب‌ها یکی از چهار ماموریت مهم سازمان حفاظت محیط زیست است، گفت : در کرمانشاه نیز همیشه پیگیر حق آبه رودخانه‌های مهم استان هستیم.

وی گفت : هم اکنون حق آبه اکثر رودخانه‌ها از سد‌های بالادستی و با همکاری آب منطقه‌ای تامین می‌شود.

وی رودخانه "قره‌سو" را از مهمترین مواردی دانست که نیازمند تامین حق آبه است و عنوان کرد: حق آبه این رودخانه از سد گاوشان تامین می‌شود، خصوصا در مواقعی که این سد سرریز می‌کند و آب مازاد آن به رودخانه‌های پایین دست از جمله قره‌سو وارد می‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه درباره حق آبه رودخانه "سیروان" نیز یادآور شد: حق آبه این رودخانه نیز از سد داریان که در بالا دست قرار دارد تامین می‌شود و مشکلی برای جاری شدن آب در این رودخانه وجود ندارد.

یاوری ادامه داد: برای رودخانه الوند نیز حق آبه از سد محلی "بریموند" تامین می‌شود و این رود نیز مشکل خاصی ندارد.

وی درباره حق آبه رودخانه "گاماسیاب" نیز اضافه کرد: در بالادست این رودخانه سد خاصی وجود ندارد که بخواهیم از آن حق آبه دریافت کنیم.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه امسال و سال گذشته به دلیل بارش‌های خوبی که داشتیم مشکلی برای جاری شدن آب در رودخانه‌های استان وجود ندارد، افزود: تخصیص حق آبه بیشتر در سال‌هایی که خشکسالی داریم اهمیت دارد و مرتب پیگیری می‌شود.

یاوری اضافه کرد: البته، چون اولویت اصلی سد‌ها تامین آب شرب و مصارف اصلی است، در سال‌هایی که خشکسالی باشد و سد‌ها ذخیره مناسبی نداشته باشند، حق آبه رودخانه‌ها در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: در برخی موارد نیز حق آبه رودخانه‌ها تخصیص می‌یابد، اما کشاورزانی که در حاشیه رودخانه‌ها کشت دارند نسبت به برداشت آب اقدام می‌کنند .

 

 

انتهای پیام/د

پیگیر حق آبه رودخانه‌های مهم استان هستیم

 

برچسب ها: محیط زیست ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.