مصرف مواد مخدر گُل یا ماری جوانا در گیلان در حال افزایش است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، محمد حسین شاهکویی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان گفت: مصرف مواد مخدر به ویژه گُل در بین جوانان و نوجوانان این استان رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه مصرف مواد مخدر صنعتی گل یا ماری جوانا در حال افزایش است، افزود: این تغییر مصرف از مواد سنتی به مصرف مواد صنعتی مانند گل در گیلان نیز به علت آزاد شدن مصرف آن در آمریکا و کانادا و بی اطلاعی جوانان از مضرات مصرف آن در حال افزایش است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان، مصرف یک بار مواد صنعتی را اعتیادآور اعلام کرد و اظهار داشت: یک بار مصرف مواد مخدر صنعتی نظیر گل، کریستال و شیشه اعتیاد آور است و فرد تا آخر عمر گرفتار اثرات و آسیب‌های آن می‌شود.

شاهکویی با اعلام اینکه نرخ اعتیاد به مواد مخدر به ۵ و ۴ دهم درصد در کشور رسیده است، گفت: جوانان و نوجوانان به علت نداشتن پختگی لازم در برابر تعارف همسالان و وجود لذت طلبی افراطی در این سن، بیشتر به دام اعتیاد گرفتار می‌شوند.

وی با اشاره به وجود بیش از ۸۰۰ نوع مواد صنعتی در جهان افزود: این نشان دهنده افزایش ۳۸۴ درصدی تولید نسبت به سنوات قبل است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان به افزایش ۵۰ درصدی تولید تریاک در افغانستان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: تولید این ماده مخدر از ۱۸۵ تن در این کشور به ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن رسیده است.

شاهکویی با اشاره به اینکه مصرف مواد صنعتی به علت نداشتن بو و حجم راحت است، به خانواده‌ها هشدار داد: نسبت به قرمزی چشم فرزندان و داشتن فندک و قطره چشم محتاط باشند و روزی ۳۰ دقیقه با فرزندانشان در رابطه با آسیب‌های مصرف مواد مخدر صحبت کنند.

وی افزود: بر اساس پایش ملی خانوار‌ها، آمار معتادان مستمر ایران ۲ میلیون و ۸۰۲ هزار و ۸۰۰ نفر است که در مقایسه به ۵ سال گذشته شیوع مصرف مواد مخدر ۲۴ درصد کاهش یافته است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان علل گرایش به مواد مخدر را به زعم مبتلایان امتحان کردن، راحت طلبی، تاثیرگذاری بر روی خواب، ایجاد فراغت، جبران کمبود محبت پدر، خلسه و نداشتن مهارت نه گفتن اعلام و تصریح کرد: باید مهارت نه گفتن را در مراکز آموزشی از سن کودکی آموزش داد.

انتهای پیام/ع

افزایش مصرف مواد مخدر به ویژه گُل در بین جوانان و نوجوانان گیلان

برچسب ها: مواد مخدر ، جوانان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.