خالی نشدن روستاها در گرو توسعه و تولیدصنایع دستی

توسعه فعالیت و تولید در عرصه صنایع دستی یکی از راه‌های مهم در بازگرداندن روستاییان وجلوگیری از تداوم پدیده مهاجرت و خالی شدن روستا از سکنه است.

خالی نشدن روستاها در گرو توسعه و تولیدصنایع دستی

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،ابوالفضل مکرمی فر مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: توجه به صنایع دستی راه موثر برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرهاست و بی توجهی به این امر موجب تداوم مهاجرت به شهر‌ها شده است.

وی افزود: همکاری و هماهنگی میان دستگاه‌های ذیربط در خدمت رسانی به روستاها، تسهیل فعالیت در حوزه صنایع دستی و ترویج آن می‌تواند موجب توسعه این هنر‌ها و محصولات آن و البته افزایش درآمد روستاییان شود.

مکرمی فر گفت :هم  اکنون نیمی از این روستا‌ها خالی از سکنه هستند و ترویج و توسعه فعالیت و تولید در عرصه صنایع دستی می‌بایست به عنوان یکی از راه‌های مهم در بازگرداندن روستاییان ،جلوگیری  پدیده مهاجرت و خالی شدن روستا از سکنه مورد توجه جدی قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: به همین دلیل آموزش و ترویج صنایع دستی در کنار کشاورزی و دامداری در روستا‌ها با تسهیل سازی فراوان انجام می‌شود و حمایت‌های لازم از هنرمندان این عرصه صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: اعتقاد داریم بخشی ازمنویات مقام معظم رهبری نیز در رونق حوزه صنایع دستی نهفته است و می‌توان با تقویت صنایع دستی این مهم را محقق کرد.

مکرمی فر گفت: از مجموع ۳۶۰ رشته صنایع دستی هم اینک فعالیت تولیدکنندگان خراسانی در ۹۰ رشته آن جریان دارد و تاکنون ۹ هزار و ۶۰۰ هنرمند صنایع دستی از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی کارت شناسایی دریافت کرده‌اند.

وی افزود: در چارچوب حمایت از هنرمندان و فعالان عرصه صنایع دستی در خراسان رضوی ۱۴۰ میلیارد ریال وام با بهره ۱۴ درصد به متقاضیان پرداخت شده که موجب اشتغال ۷۰۰ نفر شده است.

انتهای پیام//م.ی

توسعه صنایع دستی عامل بازدارنده مهاجرت از روستا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.