رئیس کل دادگستری فارس؛

رسیدگی به همه پرونده‌های مسن تا ۶ ماه آینده

رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: همه پرونده‌های مسن در حال بررسی است و تا ۶ ماه آینده در شیراز پرونده مسن وجود نخواهد داشت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حجت الاسلام سید کاظم موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه شیراز افزایش بی رویه پرونده‌های قضایی را در شأن استان با فرهنگ و مذهبی فارس ندانست و گفت: گردش ۸۰۰ هزار پرونده در طول سال گذشته حاکی از آمار بسیار بالای حجم ورودی پرونده به دستگاه قضایی استان فارس دانست.

وی کمبود فضای فیزیکی و نیروی انسانی در دستگاه قضایی را یکی از مشکلات مجموعه عنوان و اضافه کرد: برای کاهش حجم ورودی پرونده‌های قضایی نیازمند شناسایی ظرفیت‌ها هستیم و در این راستا همراهی صدا و سیما، شهرداری و اداره ثبت اسناد و املاک و سایر ادارات و نهاد‌ها در کاهش حجم ورودی پرونده می‌تواند تأثیرگذار باشد.

رئیس کل دادگستری استان فارس از برنامه ریزی دادگستری استان در خصوص کاهش اطاله دادرسی خبر داد و گفت: بدین منظور کمیته رفع اطاله دادرسی فعال‌تر شده و مذاکراتی نیز در خصوص کاهش مدت زمان رسیدگی به پرونده‌های قضایی صورت گرفته و برنامه‌های ویژه‌ای در خصوص جرائم مهم و امنیتی مانند سرقت‌های مسلحانه و آدم ربایی به صورت ویژه در دستور کار قرار دارد.

موسوی بیان کرد: برنامه ریزی کرده ایم که تا ۶ ماهه آینده همه پرونده‌های مسن موجود که رقمی حدود ۴ هزار پرونده می‌باشد تعیین تکلیف شود.

وی از تلاش و تمرکز دادگستری استان فارس بر اجرای پرونده‌های اجرای احکام خبر داد و گفت: نمود و تلاش کار مجموعه قضایی در اجرای احکام است و به همین منظور سعی می‌شود در کوتاهترین زمان احکام قطعیت یافته اجرا شود.

رئیس شورای قضایی استان فارس به موضوع اتقان آراء نیز اشاره و اضافه کرد: تقاضای ماده ۴۷۷ زیاد و اعتراض نسبت به رأی‌های داده شده بسیار زیاد بود وبرای این که رأی‌های صادره آراء محکم و مستدلی باشد از حضور و نظرات دانشگاهیان، علماء و روحانیون باید استفاده شود و به همین منظور دادگستری استان فارس در صدد انعقاد تفاهم نامه‌ای با دانشکده حقوق دانشگاه شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی و حوزه‌های علمیه فارس در این خصوص است.

موسوی با بیان این که زیبنده شهر مذهبی شیراز نیست که مظاهر فساد، بدحجابی و سگ گردانی علنی شود بر طرح مقابله عملی با مظاهر فساد در شهر شیراز تأکید کرد و گفت: قطعاً دغدغه همه متدینین شهر شیراز را از همه مهمتر می‌دانیم و این امر یکی از برنامه جدی دستگاه قضایی استان فارس است و اجازه این گونه بی فرهنگی‌ها داده نمی‌شود و اگر با اقدام فرهنگی جواب ندهد حتماً با اینگونه افراد برخورد قاطع و قانونی خواهد شد.

وی به بحث کاهش جمعیت کیفری زندان نیز اشاره و اظهار کرد: اجرای برنامه‌های کاهش جمعیت کیفری، مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و ریاست قوه قضائیه است و با اِعمال تأسیسات قانونی نسبت به کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها این امر مهم در سطح استان پیگیری می‌شود.

موسوی همچنین گفت: زندانیان مهریه فارس حدود ۶۰۰ نفر بودند و در حال حاضربه ۳۰ نفر تقلیل یافته است و اجازه نمی‌دهیم از این به بعد کسانی که نمی‌توانند مهریه پرداخت کنند به زندان بیافتند.

رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان این منویات مقام معظم رهبری برای ما حجت است و در سال رونق تولید دادگستری فارس تمام تلاش خود را در زمینه رونق تولید و حمایت از سرمایه گذاری مشروع به کار می‌گیرد، گفت: در این مدت کوتاه از سوی مسئولان قضایی بازدید‌های مختلفی از واحد‌های صنعتی و تولیدی انجام شده است و در سال گذشته با اهتمام دادگستری فارس از تعطیلی ۶۰ واحد تولیدی جلوگیری شد و دستگاه قضا در فارس با قاطعیت از تولید کنندگان حمایت می‌کند.

موسوی به سالم سازی دستگاه قضایی از فساد نیز اشاره و تصریح کرد: قضات استان فارس از خالص‌ترین و پاک‌ترین افراد هستند، اما اگر کوچکترین تخلفی مشاهده شود بدون هیچ گونه اغماضی با این افراد برخورد می‌کنیم.

وی در خصوص مبارزه با مفسدان اقتصادی نیز گفت: دستگاه قضایی دادگاه‌های ویژه مبارزه با مفسدین و اخلالگران نظام اقتصادی را دایر کرده است و در سال گذشته در دادگاه مبارزه با اخلالگران نظام اقتصادی و در امر مبارزه با مفسدین اقتصادی احکام بسیار خوبی صادر شد و برخی از پرونده‌های دیگر در این خصوص نیز در شُرف صدور رأی است.

وی به امنیت مطلوب استان فارس نیز اشاره و اضافه کرد: برنامه ویژه‌ای برای برخورد با قاچاقچیان مواد مخد، کالا و ارز و نیز سارقین در دستور کار قرار دارد و باید در راستای دستیابی به امنیت مطلوب استان تلاش بیشتری انجام شود.

رئیس کل دادگستری فارس با بیان این که شورای پیشگیری از تخریب و تصرف اراضی استان طرح‌های خوبی را در سال‌های گذشته اجرا کرده است، تأکید کرد: افرادی که در سال‌های قبل زمین‌هایی را از سوی دولت به منظوراجرای طرحی تولیدی و عمرانی گرفته و اقدامی در راستای به کارگیری این املاک برای سرمایه گذاری انجام نداده اند مورد بررسی قرار گرفته و این زمین‌ها را از آنان پس خواهیم گرفت.

براساس این گزارش، رئیس و معاونان دادگستری و مدیران سازمان‌های وابسته به قوه قضائیه، جمعه گذشته با حضور در مصلای نماز، با مردم ملاقات چهره به چهره داشتند و مشکلات قضایی بیش از ۷۰۰ مراجعه کننده بررسی شد.

عمده‌ترین تقاضای مراجعان تسریع در رسیدگی ها، تقاضای عفو و تخفیف مجازات، مرخصی زندانیان و اعمال ماده ۴۷۷ آئین دادرسی کیفری تشکیل می‌دهد.

رئیس کل دادگستری استان فارس در حاشیه این دیدار با تأکید بر اهمیت تکریم ارباب رجوع در دستگاه قضایی خاطر نشان کرد: تلاش می‌کنیم در راستای تعامل دو سویه و رو در رو با مردم با برنامه ریزی دقیق بیش از گذشته در اماکن مقدسه دیدار مسئولان قضایی را برگزار و دسترسی مردم به مسئولین قضایی را تسهیل کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی افزود: مسئولان قضایی در شهرستان‌ها و مرکز استان علاوه بر دیدار مردمی در هفته قوه قضائیه، سه شنبه هر هفته نیز با نظارت حوزه ریاست دادگستری استان، مشکلات قضایی مردم را بررسی می‌کنند.
انتهای پیام/م

تعیین تکلیف پرونده‌های مسن تا ۶ ماه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.