مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان خبر داد؛

سگ های گله مهمترین عامل تلفات یوزپلنگ

امیرعبدوس گفت: سگ های گله بیشتر از تصادف های جاده ای در تلفات یوزپلنگ ایرانی در پارک ملی توران استان سمنان سهم دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ،امیرعبدوس مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: سگ های گله بیشتر از تصادف های جاده ای در تلفات یوزپلنگ ایرانی در پارک ملی توران استان سمنان سهم دارند.سگ های گله مهمترین عامل تلفات یوزپلنگ

وی افزود : سگ های گله با حمله به یوزپلنگ های ایرانی در زیستگاه پارک ملی توران، مرگ آنها را رقم می زنند، اما در بسیاری موارد این اتفاقات، کمتر اطلاع رسانی و ثبت می شود.
عبدوس ابراز داشت: سازمان حفاظت محیط زیست در سال های گذشته پروانه چرای دام دامداران منطقه در محدوده ۱۰۰ هزار هکتاری در پارک توران را به منظور حفظ جان یوزپلنگ های ایرانی، خریداری کرده است تا از ورود دام و سگ گله به منطقه حفاظت شده جلوگیری شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان افزود: امسال برای اولین بار در محدوده حفاظت شده پارک ملی توران در فصل تعلیف، هیچ دامی وارد نشد و این اقدام ارزشمند برای حفظ جان گونه ارزشمند یوزپلنگ ایرانی محسوب می شود.
وی وسعت منطقه توران را ۱.۵ میلیون هکتار عنوان کرد و گفت: از این وسعت تنها ۱۰۰ هزار هکتار پارک ملی است اما زیستگاه یوزپلنگ بیش از وسعت این پارک است.
وی اضافه کرد: بهترین زیستگاه یوزپلنگ ایرانی منطقه ۱۰۰ هزار هکتاری پارک ملی توران است، اما قلمرو زیستی این گونه ارزشمند ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر فراتر گزارش شده و بر همین اساس باید در تمام منطقه توران تمهیدات برای حفظ جان یوزپلنگ اندیشیده شود.
عبدوس یادآور شد: برای حفظ جان گونه ارزشمند یوزپلنگ ایرانی، ضرورت دارد تعداد سگ های گله تا جای ممکن کاهش یابد.
وی با بیان اینکه برای یک گله ۲۰۰ راسی، ۲ سگ کفایت می کند، خاطرنشان کرد: افزایش تعداد سگ ها و همراهی سگ های ولگرد با گله، خطر جدی و مهم برای یوز پلنگ ایرانی محسوب می شود و دامداران باید به کاهش تعداد سگ های گله ترغیب شوند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: توله یوز پلنگ ها از سگ گله بیشترین آسیب را می بینند ولی آمار کاملی از تعداد تلفات یوزپلنگ به دلیل حمله سگ های گله در دست نیست.
هفت قلاده یوزپلنگ در محور میاندشت- عباس آباد در محدوده پارک ملی توران در سال‌های ١٣٨٩ تا ١٣٩٧ در اثر تصادف‌های جاده‌ای تلف شدند.
یوزپلنگ گونه‌ای درخطر انقراض است و اکنون فقط شماری از آنها در ایران و آفریقا زیست می‌کند.
منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که بخشی از این منطقه حفاظت حدفاصل میاندشت- میامی در محور مواصلاتی قرار گرفته و بزرگترین قربانگاه جاده‌ای یوز ایرانی محسوب می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام /ع 

توله یوز پلنگ ها از سگ گله بیشترین آسیب را می بینند

برچسب ها: یوز پلنگ ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار