با تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیشتر آشنا شویم

دامداران و کشاورزان، کارگران کشتارگاه ها، دامپزشکان و کارکنان بهداشتی و درمانی، بیشتر در معرض خطر ابتلا به تب کریمه کنگو هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، کارشناس مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: تب خونریزی دهنده ویروسی کریمه کنگو یک بیماری خونریزی دهنده تب دار حاد است که به وسیله کنه منتقل می شود و در آسیا، اروپا و آفریقا وجود دارد.

احمدرضا رضایی افزود: با وجود اینکه این بیماری مخصوص حیوانات است، اما موارد تک گیر و همه گیری های ناگهانی این بیماری در انسان ها نیز اتفاق می افتد.

او در مورد راه انتقال بیماری تب کریمه کنگو بیان کرد: ویروس بیماری در طبیعت به وسیله کنه های سخت(گونه هیالوما) منتقل می شود، این ویروس توانایی انتقال در مراحل مختلف بلوغ کنه را دارد.

این کارشناس مبارزه با بیماری های واگیر، مهمترین راه آلودگی کنه را خونخواری از مهره داران کوچک عنوان کرد و گفت: یک بار آلودگی موجب می شود کنه در تمام طول مراحل تکامل، آلوده باقی بماند و کنه بالغ ممکن است عفونت را به مهره داران بزرگ مانند دام ها، منتقل کند.

رضایی اضافه کرد: ویروس در کنه «هیالوما» در مناطق وسیع دنیا پیدا شده است و عفونت در انسان پس از گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست نیز ایجاد می شود، بیماری از خرگوش صحرایی، جوجه تیغی، پرندگان، گوسفند و گاو به نقاط مختلف توسعه می یابد، همچنین تعداد زیادی از پرندگان به عفونت مقاوم هستند، اما شترمرغ حساس است، ویروس در حیوانات نشخوارکننده اهلی مانند گاو، گوسفند و بز به مدت یک هفته پس از آلودگی باقی می ماند.

او ادامه داد: بیماری در حیوانات اهلی هیچ گونه نشانه مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری در انسان در زمان ذبح حیوان آلوده و یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده به دنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان، وجود دارد.

این کارشناس بیماری های واگیر دانشگاه گفت: تماس با خون و بافت بیماران به ویژه در مرحله خونریزی یا انجام هرگونه اعمالی که منجر به تماس انسان با خون، بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ آنها شود، باعث انتقال بیماری می شود، همچنین بیمار در مدتی که در بیمارستان بستری است، به شدت برای دیگران آلوده کننده است.

رضایی افزود: عفونت های بیمارستانی پس از آلودگی با خون و یا ترشحات بیماران شایع است.

او نشانه های بیماری را شروع ناگهانی تب بیشتر از ۳۸ درجه سانتیگراد، سردرد شدید، درد عضلانی، حالت تهوع با استفراغ و یا بدون استفراغ، خونریزی پوستی، خونریزی از بینی، استفراغ خونی، وجود خون در ادرار یا مدفوع عنوان کرد و گفت: دامداران و کشاورزان، کارگران کشتارگاه ها، دامپزشکان و کارکنان بهداشتی و درمانی به ویژه کارکنان بیمارستان ها، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

رضایی با بیان اینکه شیوع بیماری بیشتر در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت مخزن بیماری یعنی کنه ها است، ادامه داد: افراد برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، باید در زمان کار با دام، از لباس کار استفاده و از له کردن کنه روی بدن انسان یا دام، خودداری کنند.

این کارشناس بیماری های واگیر دانشگاه بیان کرد: کنه باید با احتیاط کامل از پوست خارج شود تا خرطوم کنه در اثر جدا شدن در بدن باقی نماند و همچنین تجهیزات حفاظتی مانند دستکش، عینک، ماسک و چکمه در زمان ذبح دام و شستن گوشت تازه ذبح شده، استفاده شود.

رضایی با تاکید بر اینکه کشتار دام در کشتارگاه ‌ها از جمله موارد ضروری است، اضافه کرد: گوشت دام ‌ها باید در اتاق پیش سرد به مدت ۲۴ ساعت، نگهداری شود.

او توصیه کرد: گوشت را از فروشگاه های مجاز تهیه و در صورت تهیه گوشت دام تازه ذبح شده، آن را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کنیم و سپس برای تکه تکه کردن، شستن و آماده کردن گوشت برای پخت و مصرف آن، اقدام کنیم؛ همچنین احشای دام تازه ذبح شده، حداقل در دمای یخچال به مدت ۴۸ ساعت، نگهداری شود.

این کارشناس بیماری های واگیر دانشگاه یادآور شد: ویروس تب خونریزی ‌دهنده کریمه کنگو در دمای فریزر غیرفعال شده و پس از رسیدن به دمای محیط به طور مجدد فعال می شود، بنابراین ضروری است برای کشتن ویروس، گوشت در دمای یخچال نگهداری و گوشت به طور کامل پخته شود.
انتهای پیام/م

آشنایی با تب کریمه کنگو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار