تشرف هفتگی ۳۴ درصد از شهروندان مشهدی‌ به حرم مطهر رضوی/ ترافیک گرهی بر سر راه زیارت مجاوران حریم رضوی

بر اساس تحقیق اخیر پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی، ۵.۶ درصد از شهروندان مشهدی هر روز، ۳۴ درصد هر هفته و ۲۸ درصد ماهی یکبار به زیارت امام رضا (ع) مشرف می‌شوند.

تشرف هفتگی ۳۴ درصد از شهروندان مشهدی‌ به حرم مطهر رضوی/ ترافیک گرهی بر سر راه زیارت مجاوران حریم رضویبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  تحقیق اخیر پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی که با مشارکت یک هزار و ۲۰۰ نفر از شهروندان مشهدی انجام شده است به بررسی چگونگی و کم و کیف زیارت شهروندان مشهدی پرداخته شده است.
 
بر این اساس ۵.۶ درصد از شهروندان مشهدی هر روز، ۳۴ درصد هر هفته و ۲۸ درصد ماهی یکبار به زیارت امام رضا (ع) مشرف می‌شوند.
 
این آمار همچنین بیان می‌کند، ۶ درصد از مردم مشهد هر ۳ ماه یکبار، ۲۰ درصد مردم مشهد به شکل نامنظم و ۶ درصد سالی یکبار به زیارت امام رضا (ع) می‌روند.
 
با توجه به اینکه بار اصلی ترافیکی در طول روز بر دوش خیابان‌های پیرامون و اطراف حرم مطهر امام رضا (ع)  است، ۳۴ درصد مردم مشهد ترجیح می دهند شب ها به زیارت رفته  و بر این اساس نیز ۲۴ درصد اوقات صبح، ۱۵.۶۷ ظهرها، ۲۳.۸ عصرها، ۸.۱۷ غروب‌ها، ۳ درصد نیمه‌شب، ۰.۸۳ سحر‌ها به دیدار امام رضا (ع) می‌روند، البته ۱۱.۶۷ درصد هم به‌صورت نامشخص در ساعات مختلف شبانه روز به حرم مطهر، مشرف می‌شوند.

پژوهش مذکور نشان می‌دهد، متوسط زمان حضور در حرم یا همان طول زیارت مشهدی‌ها در هر بار تشرف، ۶۲ دقیقه، متوسط زمان طی شده از منزل تا حرم ۳۲ دقیقه و متوسط هزینه رفت و برگشت ۴ هزار تومان محاسبه شده است.

همچنین ۴۴ درصد از مجاوران امام رئوف (ع) به تنهایی، ۴۲ درصد همراه با خانواده و ۴ درصد هم با دوستان و همکاران خود به زیارت حرم مطهر رضوی (ع) می‌روند.
 
دسترسی شهروندان مشهدی به حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس های منتهی به  حرم مطهر رضوی،  باعث شده که  بیش از ۴۲ درصد مردم مشهد با اتوبوس به زیارت امام رئوف مشرف شده و حدود ۲۸ درصد با پای پیاده، بیش از ۲۲ درصد با خودروی شخصی، حدود ۲۰ درصد با بی آر تی و ۱.۵ درصد با مترو به زیارت مهربان‌ترین همسایه دنیا می‌روند.

این در حالی است که درصد کمی از مردم مشهد هم با موتورسیکلت، تاکسی، تاکسی اینترنتی، ون، مینی‌بوس و دوچرخه خود را به حرم مطهر می‌رسانند.

این  پژوهش  با ذکر دلایلی نشان می‌دهد که  ۴۷ درصد از مشهدی‌ها به خاطر مشغله زندگی کمتر به حرم می‌روند، البته ۲۷ درصد وجود ترافیک، ۶.۵۸ درصد مسیر‌های طولانی، ۳.۵۸ درصد کمبود وسایل حمل‌ونقل عمومی و ۲ درصد هم آلودگی هوا را از جمله مشکلاتی ذکر کرده‌اند که سبب شده کمتر به حرم بروند.
 
انتهای پیام// ز.م
 

چگونگی زیارت شهروندان مشهدی از حرم امام رضا(ع) 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.