در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

اختصاص ۱۴ میلیارد دلار ارز برای تامین کالا‌های اساسی

گفت‌و‌گوی ویژه خبری امشب ۱۱ تیرماه با موضوع بررسی تلاطم بازار خودرو و مشکلات بخش‌های تولیدی کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  رضا رحمانی  وزیر صنعت معدن و تجارت امشب ۱۱ تیر ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی تلاطم بازار خودرو و مشکلات بخش‌های تولیدی کشور پرداخت.

رضا رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به اینکه سال گذشته سال خاصی از حیث متغیر‌های اقتصادی به ویژه نوسانات ارز بود گفت: مواردی را داشتیم که آثار آن را در حوزه بازار و قیمت‌ها می‌دیدیم، نابسامانی‌ها یی به صورت موردی پیش می‌آمد.

وی با اشاره به اینکه دولت در سال گذشته سیاست‌هایی را اتخاذ کرد افزود: این سیاست‌ها مخصوصاً در حوزه کالا‌های اساسی است به طوری که برای کالا‌های اساسی ۱۴ میلیارد دلار اختصاص داده شد.

وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به اینکه ۱۴ میلیارد دلار ارز برای تنظیم بازار و تامین کالا‌های اساسی مورد نیاز به مردم اختصاص داده شد ادامه داد: از این ۱۴ میلیارد دلار ۷۰% در حوزه کالا‌های اساسی و مواد غذایی با مسئولیت وزارت جهاد اختصاص داده شد.

وی با اشاره به اینکه در۲۳ درصد در حوزه دارو با مسئولیت وزارت بهداشت، یک درصد در حوزه کاغذ با مسئولیت وزارت ارشاد و ۶ درصد باقی مانده در حوزه لاستیک و خمیر کاغذ با مسئولیت وزارت صنعت و معدن در نظر گرفته شد افزود: سیاست‌های جدیدی از سوی دولت ابلاغ شد به طوری که برای کالا‌های اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته شد افزایش قیمت کالا‌های که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته اند یا خیر مورد بررسی قرار گرفت.

رحمانی با اشاره به اینکه مردم گرانی را لمس کرده‌اند افزود:مصرف کشور در حوزه گوشت قرمز ۱۵ درصد است که برای آن ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده شد، در خصوص برنج خارجی وارداتی امروزه به همان قیمت مصوب ارائه می‌شود به طوریکه از ۱۴ میلیارد دلار ۲ میلیارد مربوط به برنج وارداتی است لذا در بخش برنج نوسان کمی را شاهد بودیم

وی با اشاره به اینکه در مواردی که می‌خواهیم ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده شود باید شبکه توزیع در دست خودمان باشد تا ارز مورد نظر به خوبی به هدف اصابت کند گفت:هرجا شاهد چند رقمی بودن نرخ ارز بودیم در آنجا فساد و نابسامانی به وجود آمده است لذا سیاست دولت در این است که کار را به مردم واگذار کند بنابراین فلسفه خصوصی سازی سپردن کار به دست مردم است. 

وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به اینکه صنعت خودرو مشکلات و نابسامانی‌هایی دارد افزود: این وضعیت در شان ملت ایران نیست خودرو‌سازی یکی از صنایع مهم کشور است، اما با مشکلاتی روبه‌رو است لذا برای ما کل صنعت و رونق تولید مهم است، ما از تمامی حوزه‌های صنعت حمایت می‌کنیم، اما مشکلات بخش خودرو زیاد است، طرح ساماندهی خودرو را تدوین کرده‌ایم و از تجربیات گذشته استفاده می‌کنیم لذا هدف ما این است که از وضع موجود به وضعیتی برسیم که در شان ملت ایران باشد.

رحمانی ادامه داد: در سال جدید با موج جدیدی از گرانی همراه بودیم که در اسفند ماه، سود سپرده‌های بانکی کاهش پیدا کرده است که سیاست‌های ارزی نقش مهمی در آن داشته است.

وزیر صمت ادامه داد: در آبان و آذر ماه سال گذشته، صنعت ما در شرف تعطیلی بود که وزارت صنعت به فعال سازی این واحد‌ها پرداخته است.
وی در واکنش به اظهارات مجری برنامه در خصوص افزایش خودرو گفت: در موج دوم گرانی‌ها قیمت خودرو به علت افزایش قیمت ارز، تا حد زیادی افزایش پیدا کرد که وزارت صنعت قیمت آن را کاهش داد و تا حدی پایین آورد و من هیچگاه از افزایش قیمت حمایت نخواهم کرد.

رحمانی درباره برنامه‌های وزارت صنعت معدن و تجارت برای تنظیم بازار خودرو گفت: در این خصوص برنامه‌هایی را تدارک دیده ایم و طرح‌هایی را آماده کرده ایم، تولید را راه اندازی کرده ایم و به اصلاح رابطه خودرو ساز و قطعه ساز پرداخته ایم و بحث ساخت داخل را به جدیت پیگیری می‌کنیم و سعی داریم وابستگی ارزی خودرو‌های داخلی را به حداقل ممکن برسانیم و اصلاحات ساختاری خودروسازی‌ها را در دست پیگیری قرار داده ایم.

وزیر صنعت در خصوص مدت زمان اصلاحات خودرو گفت: صنعتی مانند صنعت خودرو با مشکلات موجود، برنامه‌ای دو ساله تا پایان عمر دولت، برای تغییر نیاز دارد و من تا آخر عمر دولت فعلی، به اصلاح آن خواهم پرداخت.

وی ادامه داد: وقتی من خودروسازی را تحویل گرفتم، مشکلات زیادی از جمله نبود قطعه و نقدینگی، در آن‌ها وجود داشت و در چند ماه گذشته با مدیریت توانستیم به مقابله با این مشکلات برویم.

رحمانی در خصوص داخلی سازی صنایع تولیدی کشور گفت: امروز داخلی سازی تا حد نسبتا خوبی در کشور رشد داشته است تا جایی که ما موفق به برگزاری نمایشگاه دائمی تولیدات داخلی در کشور شده ایم.

وزیر صنعت در خصوص افزایش تولیدات خودرو سازی‌ها و بالارفتن تعداد خودرو‌های ناقص در پارکینگ‌های خودروسازی‌ها عنوان کرد: به دلیل تحریم‌ها مشکلاتی برای برخی از قطعات به وجود آمده بود که منجر به افزایش تعداد خودرو‌های ناقص در پارکینگ‌های شرکت‌های خودروسازی‌ها شده بود که حالا با ورود قطعات جدید، خودرو‌های ناقص تکمیل شده و به بازار عرضه شدند.

وی در خصوص رشد منفی در بخش تولید عنوان کرد: در سال ۹۷ نزدیک به ۲۴ هزار نفر از ما جواز گرفتند که به دنبال آن درصد اشتغال و بهره برداری ما تا حدی رشد داشته است، ولی رشد منفی که در آمار‌ها گزارش شده است، به دلیل کاهش تولید سایر بخش‌های تولیدی بوده است که به دلیل وابستگی به منابع خارجی و اعمال تحریم‌های اخیر، نتوانستند تولیدات خود را حفظ کنند و کاهش تولیدات را داشتند.

رحمانی در خصوص داخلی سازی تولیدات مجددا اظهار کرد: داخلی سازی تولیدات نیازمند دریافت تسهیلات است که طبق قانون حداقل ۴۰ درصد تسهیلات بانکی باید به صنعت و معدن تعلق بگیرد که این درصد طبق آمار بانک مرکزی حدود ۲۷ بوده است.

وزیر صنعت در خصوص اهمیت نقدینگی در تولید عنوان کرد: نیاز نقدینگی به تولید مانند نیاز آب برای کشاورزی است که به دلیل علاقه بانک مرکزی به کار‌های تجارت و بازرگانی، بخش زیادی از تسهیلات را به آن‌ها تعلق میدهد، چون بازگشت پول در این فعالیت‌ها با سرعت و امنیت بیشتری انجام می‌شود.

وی در پایان با اشاره به صحبت‌های رهبری در خصوص رونق تولید عنوان کرد: افزایش رونق تولید نیازمند نگاه جدید و تغییر نگاه گذشته افراد و مسئولین است که محور را باید تولید قرار دهند و بقیه سیاست‌ها را منطبق با آن هماهنگ کنند که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۷ ۱۲ تير ۱۳۹۸
قند و شکر
آخرین اخبار