مشکلات و موانع صادرات در مرز بین المللی شلمچه

تجار و بازرگانان منطقه آزاد اروند با انتقاد از مشکلات و موانع صادرات در مرز بین المللی شلمچه ، اعمال مدیریت واحد در این گذرگاه مرزی را برای رونق تجارت خواستار شدند.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،شماری از بازرگانان و تجار منطقه آزاد اروند روز گذشته در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر ضمن انتقاد از وضعیت نابه سامان در مرز شلمچه فراهم کردن تمهیدات لازم برای رفع مشکل تجارت در این گذرگاه مرزی را خواستار شدند.

جاسم شیوخی یکی از بازرگانان در این نشست نبود مدیریت واحد در مرز شلمچه را از مشکلات عمده این نقطه مرزی عنوان کرد و گفت: نبود مدیریت واحد در مرز شلمچه موجب تداخل عملکرد نهادهای مختلف دولتی و نظارتی در امور تجاری شده است و این امر باعث بروز بسیاری از مشکلات شده و برای این منظور باید راهکاری مناسب جهت رفع مشکلات ناشی از تداخل عملکرد نهادها اتخاذ شود.

وی جا به جایی و انتقال بارانداز به محوطه خاکی مرز شلمچه را از دیگر مشکلات بازرگانان در این گذرگاه مرزی دانست و افزود: تخلیه و بارگیری کالا در محوطه خاکی و ناامن بازرگانان را با مشکل مواجه کرده است.

جاسم شیوخی گفت:در این محوطه هیچ گونه امکانات رفاهی برای بازرگانان و ترخیص کاران وجود ندارد.

یکی دیگر از بازرگان در این نشست از افزایش تعرفه تخلیه و بارگیری کالا در مرز شلمچه انتقاد کرد.

سیدعلی موسوی معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار منطقه آزاد اروند نیز با اشاره به تعرفه تخلیه و بارگیری کالا در مرز شلمچه گفت: این تعرفه ها در کمیسیون نظارت شهرستان خرمشهر به تصویب رسیده است.

وی افزود: این مصوبه با کار کارشناسی در اداره صنعت، معدن و تجارت بررسی و در کمیسیون می توان آن را تغییر داد.

سرهنگ بیت غانم جانشین فرمانده هنگ مرزی خرمشهر در این نشست گفت: در بازرسی های انجام شده از کالاهای صادراتی بعضاً اظهارنامه و مدارک با موجودی کالا همخوانی ندارد و این امر باعث مرجوع شدن کالا و جلوگیری از صدور آن می شود.

وی به دیدار مرزی روز گذشته با طرف عراقی در مرز شلمچه اشاره کرد و ادامه داد: طرف عراقی از نحوه صادرات کالا و ناهماهنگی در این مرز انتقاد کرد.

جانشین فرمانده هنگ مرزی خرمشهرتغییر قوانین در مرز شلمچه از سوی طرف عراقی را از مشکلات کاهش صادرات در مرز شلمچه عنوان کرد و گفت: نبود باسکول و دستگاه ایکس ریل خودرویی و کامیونی و بازرسی سنتی توقف کامیون ها در مرز را افزایش می دهد.

سرهنگ بیت غانم از مرجوع شدن ۱۰ دستگاه کامیون حامل کالای صادراتی از مرز شلمچه خبر داد و افزود: تغییر قوانین گمرکی طرف عراقی در مرز شلمچه باعث مرجوع شدن ۱۰ کامیون کالا صادراتی از این نقطه صفر مرزی شد.

 

وی یکی از وظایف مرزبانی را مبارزه با قاچاق کالا بیان کرد و گفت: طبق قانون موظف به مبارزه و جلوگیری از قاچاق کالا هستیم و در این زمینه کوتاهی نمی کنیم.

نیک رفتار رئیس گمرک شلمچه نیز در این نشست گفت: ۶ سازمان در گمرک شلمچه مستقر هستند و همه این سازمان ها در راستای یک هدف فعالیت می کنند لذا هر اتفاقی در سالن مسافری و یا تجاری می افتد همه سازمان ها را درگیر می کند.

وی ، گمرک را به عنوان مرزبان اقتصادی و هنگ مرزی را مرزبان امنیتی معرفی کرد و افزود: به دلیل کمبود نیرو، یگان حفاظت گمرک تاکنون در مرز شلمچه مستقر نشده است که با استقرار یگان حفاظت گمرک بخشی از مشکل تداخل وظایف در گمرک شلمچه بر طرف می شود.

وی افزود: جایی که گمرک پروانه ای صادر و خروج کالا را اعلام می کند تا آخر باید محدودیت صادرات و یا ترانزیت کالا را پاسخگو باشد.

رئیس گمرک شلمچه گفت: برخی کالاها صادرات آنها از مرز ایران ممنوعیت و یا محدودیت ندارد اما در این مرز عراق ورود آنرا ممنوع اعلام می کند که در این رابطه مشکلاتی پیش می آید.

نیک رفتاربه موضوع کالای همراه مسافر نیز اشاره کرد و گفت: در برخی مواقع مسافران کالای حجیم و غیر حجیم وارد سالن مسافری می کنند که گمرک ممنوعیتی برای صادرات این نوع کالاها ندارد منتها خروج این کالاها ممکن است وجه خوبی نداشته باشد.

وی عمده ترین مشکلات تجاری مرز شلمچه را از طرف عراقی عنوان کرد و گفت: طرف عراقی در مرز شلمچه از دولت مرکزی و در مرز چذابه از دولت اقلیم دستور می گیرد لذا بازرگانان عراقی بیشتر کالاهای خود را از مرز چذابه وارد می کنند که این امر باعث رونق بیشتر گمرک چذابه شده است.

رئیس گمرک شلمچه افزود: این موضوع را می توان از طریق ارتباط نماینده کنسولگری ایران در بصره و عراق پیگیری کرد و یا نماینده ای از سوی فرمانداری خرمشهر در مرز شلمچه مستقر شود تا با برقراری ارتباط با طرف عراقی اینگونه مشکلات برطرف شوند.

عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی در این نشست خواستار تشکیل یک جلسه خصوصی بین منطقه آزاد اروند، اداره اطلاعات و هنگ مرزی شد و گفت: مسایل و مشکلات تجار و بازرگانان باید به صورت تخصصی در این جلسه مطرح و پیگیری شوند.

وی مرز شلمچه را از نظر موقعیت اقتصادی بسیار شاخص و مهمتر نسبت به دیگر مرزها دانست و افزود: نبود مدیریت واحد در مرز شلمچه باعث بروز مشکلات برای بازرگانان و تجار شده است.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامیاز کمبود امکانات رفاهی در بارانداز شلمچه انتقاد کرد وگفت: کمبود امکانات رفاهی ویژه بازرگان و تجار باعث کاهش صادرات در مرز شلمچه شده است.

سامری اختلاف بین گمرک ایران و منطقه آزاد اروند را یادآور شد و گفت: عدم استقرار گمرک در گیت های منطقه آزاد اروند مردم این منطقه را متضرر کرده است.

سرپرست فرمانداری ویژه خرمشهر در این نشست با بیان اینکه برخی از مسایل و مشکلات مرز شلمچه مربوط به طرف عراقی است، گفت: باید با رایزنی عی شود این مسایل و مشکلات در مرز شلمچه با طرف عراقی رفع شود.

کورش مودت افزود: پی گیری مدیریت واحد در مرز شلمچه در دستور کار قرار می گیرد چرا که مرز شلمچه برای رونق تجارت نیازمند مدیریت واحد است.

وی ادامه داد: تعرفه تخلیه و بارگیری کالا در کمیسیون نظارت شهرستان خرمشهر با حضور نماینده ای از بازرگانان و شرکت های لجستیک تخلیه و بارگیری مجدد بررسی می شود.

مودت با تاکید بر رفع مشکلات ازارچه شلمچه و میوه و تره بار گفت: در جلسه ای با حضور اداره اطلاعات، هنگ مرزی، اتاق بازرگانی و منطقه آزاد اروند تصمیم گیری لازم در این رابطه اتخاذ خواهد شد.

وی با اشاره به موقعیت بارانداز شلمچه گفت: محوطه بارانداز شلمچه به دوربین های مدار بسته مجهز شده و ایکس ریل خودرویی و کامیونی نیز به زودی در این گذرگاه مرزی نصب خواهد شد.

مودت ابراز امیدواری کرد با اختصاص کد وارداتی به مرز شلمچه و هماهنگی دستگاه های متولی شاهد تحول در اقتصاد منطقه باشیم..

انتهای پیام/ د

انتقاد از موانع صادرات در مرز بین المللی شلمچه

برچسب ها: صادرات ، کالا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.