باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

هر آنچه باید در مورد تب مالت بدانیم + علائم و راه‌های درمانی

تب مالت یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که از طریق باکتری به نام بروسلا منتقل می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود پیشرفت‌ها و تحولات تکنولوژی، اقتصادی و اجتماعی قرن حاضر، هنوز برخی عوامل بیماری‌زای حیوانی که موجب بروز بسیاری از بیماری‌های عفونی هستند، سلامت جوامع بشری را به صورت جدی تهدید می‌کنند.

در این بین برخی از بیماری‌ها مانند جنون گاوی صدماتی متعدد به اقتصاد کشور‌های غربی به ویژه انگلستان وارد کرده است و روند افزایش آن همچنان ادامه دارد؛ گسترش بیماری تب دره ریفت از منطقه بومی خود در افریقا به سایر نقاط جهان از جمله آسیا و ظهور بیماری‌هایی جدید مانند سارس، ابولا و یا سویه‌های جدید آنفلوانزای پرندگان، باعث شده است تا توجهات جهانی به بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان معطوف شود.

////


بیشتر بخوانید: همه آنچه درباره تب مالت، یک بیماری هزارچهره که نمی‌دانید


هر چند تاکنون در کشور ما نمونه بسیاری از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان گزارش نشده است، اما دلایلی متعدد همچون نبود ساماندهی درست بهداشتی و دامپزشکی در کشور‌های همجوار باعث شده است تا تلاش چند ساله دست اندرکاران بهداشتی در زمینه مهار کامل این دسته از بیماری‌ها با موفقیت همراه نباشد.

اکنون مهار بیماری‌هایی مانند هاری، سالک، تب مالت، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، سیاه زخم و غیره علاوه بر ایجاد تلفات انسانی و حیوانی و مسائل و مشکلات اجتماعی، هر ساله هزینه سنگین چند میلیارد تومانی را بر دوش بودجه کشور تحمیل می‌کند و با وجود چنین هزینه‌هایی هنوز این بیماری‌ها در راس معضلات بهداشتی بسیاری از استان‌های کشور قرار دارند.

////

علی‌رغم تصور برخی از صاحب نظران مبنی بر اینکه بیماری‌های عفونی واگیر مهار شده‌اند و مشکل چندانی برای سیستم بهداشتی و سلامت مردم به حساب نمی‌آید، ملاحظه می‌شود که بیماری‌های نوپدید و بازپدید و برخی از بیماری‌های قابل انتقال که پیشتر به صورت ایزوله به مناطق خاصی از کشور محدود می‌شدند، به صورتی قابل توجه در حال ظهور و گسترش هستند.

لیشمانیوز جلدی از جمله بیماری‌هایی است که در سال‌های اخیر به بسیاری از مناطق کشور ورود پیدا کرده و با توجه به اینکه ریشه کنی این بیماری تاکنون در هیچکدام از مناطق دنیا تجربه نشده است لذا ورود این بیماری به یک منطقه به معنی حضور دائمی آن بیماری برای آن نقطه تلقی می‌شود و کلیه اقدامات اجرایی فقط می‌توانند در جهت جلوگیری از گسترش جفرافیای آن بیماری وکم کردن تعداد مبتلایان باشد.

////


بیشتر بخوانید: گوشت پخته خطر بروز تب مالت را کاهش می‌دهد


همچنین تب خونریزی دهنده کریمه کنگو که طی سال‌های متمادی به صورت بیماری خاموش در کشور وجود داشت طی چند سال گذشته بسیاری از استان‌های کشور را درگیر کرده و مسائل و مشکلات اجتماعی و اقتصادی زیادی به وجود آورده است و هر ساله به تلفات جانی هم منجر می‌شود.

بیماری‌هایی مانند سارس و آنفلونزای پرندگان از جمله بیماری‌هایی هستند که در طی چند سال اخیر جامعه را دچار استرس و سیستم بهداشتی کشور را دچار مشکلات عدیده‌ای کرده است.

از تب مالت چه می‌دانید؟

محمد حسین فیض حداد عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و دکترای تخصصی انگل شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تب مالت، اظهار کرد: تب مالت بیماری شایع بین انسان و دام است؛ عامل ایجاد کننده آن یک نوع باکتری بروسلاست که طیفی وسیع از حیوانات اهلی و وحشی را مبتلا می‌کند و در دام‌ها باعث ایجاد سقط جنین و کاهش تولید مواد گوشتی و شیری، عقیمی و نازایی می‌شود.

////

وی ادامه داد: دام زمانی که آلوده می‌شود می‌تواند ویروس آلوده را به انسان منتقل کند از این رو در انسان‌ و حیوان از نظر اقتصادی و بهداشتی اهمیتی ویژه‌ دارد؛ باعث می‌شود شیر و گوشت کم شود و ضرر‌های اقتصادی بسیاری برای جامعه به جای می‌گذارد.

فیض حداد بیان کرد: بروسلای بز، گاو، خوک، سگ و گوسفند جزو شایع‌ترین بروسلا‌هاست که در این بین بروسلای بز در راس آن‌ها قرار دارد و به آن بروسلای ملیتنتیس می‌گویند که در بین جوامع انسانی شایع است؛ یکی دیگر از بروسلاها مربوط به گاو‌هاست؛ گاو از طریق خوراکی، پوست، چشم ملتحمه، تنفس، استنشاق، شیر دوشی یا تزریق اسپرم آلوده، آلوده می‌شود و گاو این ویروس را در بدن تکثیر می‌کند و باعث انتقال آن به گوشت و شیر می‌شود.

////


بیشتر بخوانید: تب مالت با آسیبهای عصبی و مغزی در ارتباط است


این دکترای تخصصی انگل شناسی افزود: تب مالت می‌تواند از حیوان به انسان منتقل شود و نکته خوب این است که از انسان به انسان منتقل نمی‌شود؛ این باکتری وقتی وارد بدن شود روی اعضای مختلف مثل خون، غدد لنفاوی، کبد و طحال اثر می‌گذارد که به ۲ شکل حاد و مزمن خود را نشان می‌دهد و مورد مزمن آن اهمیتی زیاد دارد و مدت‌ها در بدن مانده و اثرات جانبی خواهد داشت.

تب مالت چطور به انسان منتقل می‌شود؟

وی تشریح کرد: دوره نهفتگی این بیماری می‌تواند از ۲ هفته، ۲ ماه و یا حتی بیشتر باشد؛ این بیماری در مردان ۳۰ تا ۶۰ ساله شیوع دارد چرا که تماسشان با حیوانات بیشتر است؛ مصرف شیر، محصولات لبنی مثل پنیر، کره، خامه یا محصولات گوشتی می‌تواند به سرایت باکتری بیماری به انسان منجر شود.

فیض حداد بیان کرد: در افرادی که دچار کم خونی شدید هستند یا به دلایلی جراحی معده داشتند امکان ابتلا به بیماری بالاتر است چرا که اسید معده کمتر ترشح می‌کند و احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد؛ این بیماری در افرادی که در تماس با حیوانات هستند مثل دامپزشک، قصاب، کشاورز و دامدار شایع است.

////

بیماری تب مالت چه علامت‌هایی دارد؟

این دکترای تخصصی انگل شناسی با اشاره به علامت‌های تب مالت، گفت: ممکن است علامتی وجود نداشته باشد، اما می‌تواند طحال را بزرگ کند، به طور معمول غدد لنفاوی نیز بزرگ می‌شود و گاهی ممکن است روی پوست تب خال ببینید همچنین عارضه پورپورا مثل سرخک دارند.

وی ادامه داد: در بیشتر موارد به طور ناگهانی علامتی مثل تب، لرز و عرق به طور متناوب بروز می‌کند و افراد فکر می‌کنند مالاریا گرفته‌اند؛ افراد مبتلا احساس خستگی زیاد دارند و ستون فقرات آن‌ها دچار ضعف می‌شود، سرگیجه، سردرد، بزرگ شدن غدد لنفاوی از علامت‌های حاد بیماری است که فرد دیگر علامت‌های مزمن را پشت سر گذاشته و این علامت‌ها در بدنش می‌ماند.

فیض حداد افزود: بیماران با درد عضلانی، یبوست، مشکلات روانی مثل افسردگی، کمر درد، ناتوانی جنسی و به طور نادر دچار آب در کلیه، درد در تخمدان می‌شوند.

////

این دکترای تخصصی انگل شناسی بیان کرد: اگر باکتری نسبت به درمان جواب ندهد به معلولیت نجر خواهد شد و فرد دچار عفونت مغزی، کبدی، استخوانی و قلبی می‌شود؛ به همین دلیل پزشکان به افرادی که دچار تب مالت شده‌اند توصیه می‌کنند هر ۲ سال یک بار پس از درمان  آزمایش دهند.

وی گفت: به‌طور معمول افرادی که دچار تب مالت هستند آستانه تحریک پذیریشان پایین است و با کوچکترین موردی تحریک می‌شوند؛ مسئله دام آلوده شیر و محصولات دامی مثل گوشت آلوده، پنیر، کره و خامه اگر پاستوریزه نباشد نمی‌تواند فرد را آلوده کند به همین دلیل توصیه می‌شود افرادی که در تماس با حیوانات هستند مسائل حفاظتی مثل محافظت از چشم و پیش بند باید استفاده کنند تا احتمال تماس کمتر شود.

فیض حداد با اشاره به اینکه دام‌ها را باید واکسیناسیون کرد، گفت: واکسیناسیون دام‌ها مهم است و می‌تواند تا هفت سال حیوان را نسبت به تب مالت محافظت کند، همچنین باید به افرادی که در ارتباط با حیوانات هستند آموزش دهیم.

////

این دکترای تخصصی انگل شناسی با بیان راه‌های تشخیص تب مالت گفت: تست رایت از معروف‌ترین تست‌ها برای تشخیص تب مالت است که میزان آنتی بادی اختصاصی که علیه باکتری در بدن تولید شده را اندازه‌گیری می‌کند که به آن IgM یا IgG می‌گویند.

تب مالت را چگونه درمان کنیم؟

وی گفت: مهم‌ترین درمان مسئله پایین آوردن تب بیمار است که اگر تب پایین نیاید فرد دچار تشنج خواهد شد و پاشویه یکی از بهترین کار‌ها برای پایین آوردن این نوع تب است، همچنین فرد باید استراحت کافی داشته باشد و همزمان با از آنتی بیوتیک مناسب استفاده کند که بیشتر درمان حدود سه هفته طول می‌کشد.

فیض حداد یادآوری کرد: کورتیزول در درمان تب مالت بسیار مفید است، همچنین می‌تواند مسکن‌ها نیز استفاده کرد؛ رژیم غذایی در درمان تب مالت مهم است و افراد باید غذا‌های نرم مانند سوپ بخورند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۳:۲۵ ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
درود
از آمپول جنتامایسن استفاده نکنید خیلی بده
رو کلیه تاثیر میذاره
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۰۸:۴۳ ۲۳ تير ۱۴۰۱
سلام ببخشید وقتی تب مال معلوم شد چه چیزایی را نباید بخوریم
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۱۳:۲۳ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام من چند وقتی میشه که تب مالت گرفتم دارم درمان میشم الا هیچ نقطه ای از بدنم درد نداره تنها مشکلی که دارم اینه که تکرم ادرار و سوزش دارم ایا این عادیه با ن ممنون میشم اگه جواب بدین
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۰۱ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
من یک ماه میشه تب مالت دارم میخواستم بدونم قرص کوتریموکسازول وکپسول ریفامپین با داروهای قند گلبین گلبینگلامیو ومتفورمن تداخل ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۰۷ آذر ۱۴۰۰
پسرم پاش خشک شده بود بردیم دکترازمایش دادگف تب مات هس قرص ریفامپین وشربت کوتروکسازول داد اونم ازشانس من بدبخت دکترنوشته بودقرص روزی یک عددداروخونه اشتباهی نوشته هر6ساعت به دکترگفتیم دکتراینطوری شده میگه باید کلا چکاپ کامل بشه حالا نمیدونیم کدوم دکترخوبه ببریم
Iran (Islamic Republic of)
M
۲۰:۳۴ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
صحرا بودین و تب مالت گرفتیین چون گل ماست میخوردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
سلام خسته نباشین پدر من تب مالت گرفته متاسفانه داروهاش رو نمیتونیم پیدا کنیم ازتون کمک میخاستم تا از کجا تهیه کنیم تو روخدا اگه کسی میدونه اطلاع بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
از اصفهان تهیه کنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۰۳ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
سلام دوستان حتما ب ی دکتر خوب مراجعه کنید .نزدیک 3ماه ریفامپیل و داکسی خوردم فایده نداشت .الان امپول استپ ترو ماسین میزنم خوبه
Iran (Islamic Republic of)
بهمن
۲۱:۰۹ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
نزدیک به ده سال پیش تب مالت گرفتم الان دوباره عود کرده و اذیتم میکنه واز لحاظ گوارشی دچار مشکل شده ام بنظر شما چه انتی بیوتیکی دریافت کنم خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
چندماهی حالت تحوع ضعف بی اشتهای تپش قلب داشتم تمام ازمایشات رادادم اخرین مرحله ازمایش تب مالت انجام دادم مشخص شده تب مالت داشتم ودکتر۱۰تاامپول تجویزکرده و۲ماه دارومصرف بکنم بنظرشما امپول و داروهیکه تجویزکردن کفایت میکنه دوستانیکی تب مالت داشتن گفتن ماتایه ماه هم امپول داشتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۹ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
سلام دو هفته هست درد شدید کمر و پاهام دارم و دست چپم هم درد شدید داره و عرق زیادی میکنم ... امکان داره تب مالت باشه ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۵:۲۷ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
سلام من از عید ک صحرا بودم چوپانی میکردم درد پا وکمرگرفتم آیا ممکن تب مالت باشه چون از وقتی شروع ب دوشیدن کردیم اینطوری شدم
Iran (Islamic Republic of)
س
۰۸:۴۱ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
سلام بهترین دارو برای تب مالت آمپول جنتا مکسین و قرص ریفامپین و داکسی سیکلین است الان من خودم درد شدید در ناحیه کمر و گردن داشتم از همین قرص ها و آمپول ...استفاده می کردم که اصلا اثر نداشت ولی از زمانی که قرص ها را با آمپول جنتا مکسین استفاده کردم خدا را شکر بهتر جواب داده
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۲۳:۵۳ ۱۵ دی ۱۳۹۹
سلام به همگی
تب مالت تا چه مدت در بیرو از بدن دوام میاره کسی میدونه ؟
یا راه از بین بردنش بجز جوشوندن شیر چیه؟؟
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
سهراب
۱۹:۰۲ ۱۰ دی ۱۳۹۹
من 1 سال بود که تب مالت داشتم ولی دکترا نتونستن تشخیص بدن تازه دو ماهه تشخیص دادن دارم دارو مصرف میکنم ولی هنوز درد کمر وزانوهام کم نشده به طوری که بدون عصا نمیتونم راه برم به نظر شما چقدر طول میکشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۰۸ دی ۱۳۹۹
تب مالت درمان قطعی داره ؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
پانزده سال تب موارد دارم هنوز درمان قطعی نشدم درمان قطعی دارد
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۲۳:۳۰ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
سلام همسر من تب مالت داره بعداز ۳ ماه مصرف دارو دوباره علائم تب مالت دارن چیکار باید بکنبم
Iran (Islamic Republic of)
سپیده
۱۹:۵۸ ۰۵ آذر ۱۳۹۹
سلام من چند ماهی هست دستهام درد میکرد الان حدود یک ماهی هست پاهام هم درد میکنه رفتم دکتر داخلی گفت شاید تب مالت گرفته باشی
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۰۹:۰۶ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
چ ورزش هایی برای تب مال خوبه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۲:۳۷ ۰۵ آبان ۱۳۹۹
سلام پدرم تب مالت گرفته مهره های کمرش سیاه شده وعفونت کبد وکلیه را درگیر کرده آنها را بستری کردیم آیا خوب خواهند شد
France
یاسر
۰۰:۵۷ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
سلام من تب مالت داشتم ۲ماه دارو مصرف کردم الان چن روزه ک مصرف نمیکمنم دوباره مچ پام و کف پام ب درد اومده داروهاایی ک مصرف میکردم۱. ریفامپین ۲.دیکلوفوناک۳.کوتریکسول بود ممنون میشم راهنماییم کنید چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
معافی
۱۳:۲۲ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
سلام مادرم پنجاه ساله تب مالت داره .آیا این داروها داکسی سایکلین .ریفامپین .وآمپور جنتا میسین80 مناسب بیماری تب مالت هست .لطفاً راهنمای کنید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
موسی فتحی
۲۰:۳۸ ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
سلام
پدرم درد مفاصل دارد طوری که قادر به راه رفتن نیس یک بار ازمایش تب مالت داده ولی نشون نداده میشه راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
تارا
۰۰:۳۰ ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
من ده ماهه آزمایش و دکتر ای مختلف رفتیم امروز فهمیدیم تب مالت خدامیدونه چی کشیدیم.آخرشم دکتر مینو محرز تشخیص داد خداخیرش بده .تشخیصش عالیه برین پیش ایشون
Iran (Islamic Republic of)
بنیادی
۲۳:۲۰ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
پانزده ساله تب مالت دارم حدود یک ساله دارم دارو مصرف میکنم هنوز در مان نشدم ریفامپین کوتریموکسازول مصرف کردم هنوز درد مفاصل وزانو خوب نشده لطفاً نظر درمان بدید متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
اعظم
۱۵:۵۸ ۱۹ تير ۱۳۹۹
باسلام
آنتی بیوتیک جنتامایسین برای تب مالت مفید است؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد حسینی
۱۷:۲۹ ۱۱ تير ۱۳۹۹
سلام من نزدیک به دوساله که درد پشت و گردن دارم اما الان چهار ماهه سر درد همراه باسوزش خیلی اذیتم می‌کنه ضعیف بدن و درد عضلانی آیا ممکنه تب مالت باشه راهنمایم کنید ممنون
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۴:۴۳ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
بله ممکنه
Iran (Islamic Republic of)
افسانه
۱۳:۳۴ ۰۵ تير ۱۳۹۹
سلام من پدرم چند ماهه از زمان شیوع کرونا تقریبا لرز بدن درد ضعف و بی حال داشت چندین بار دکتر تمام آزمایشاتو گرفتن نفهمیدن حتی با تشخیص اشتباه گفتن مشکوک به کرونا هستن اما حالا با گذشت چند ماهه و عوارض شدید درد کمر و لگن متوجه شدیم تب مات داشتن اینقدر اوضاع پزشکای مناطق محروم داغونه که با ازن همه آزمایش و علایم متوجه نشدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
ده روز ه که داروی تب مالت مصرف میکنم خیلی سخته خیلی اذیت میشم
Iran (Islamic Republic of)
N
۲۳:۲۱ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
الان خوبید؟
Iran (Islamic Republic of)
سهیلا
۰۱:۲۹ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
دچاره تب مالت شدم چه انتی بیوتیک استفاده کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۱۲ تير ۱۳۹۹
کپسول تتراسایکلین. کپسول ریفامپین.و مسکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۰۶ فروردين ۱۳۹۹
سلام آزمایش تب مالت ممکنه نشون نده بار اول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۳ ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
بله ما شش بار آزمایش دادیم آخر معلومشد
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۸:۱۱ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
چند سال قبل تب مالت داشتم الان دست و پاهام درد میکنه آیا میتواند بخاطر بیماری تب مالت باشه یا نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۲۷ اسفند ۱۳۹۸
سلام اره بیماری تب مالت درمان میشه اما نه به طور کامل مقداری از ان در بدن می ماند که درد عضلانی دردهی عجیب غریب به همراه داره البته هر چند ماه یه بار این دردا میان سراغ ادم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۱:۵۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
من پدرم ۳ ماه است که دستها وشانها وگردنش درد میکند دکترها هیچی نفهمیدن و همان طور درد میکشد به نظر شما چه مریضی دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۱۴ تير ۱۳۹۸
عامل تب مالت باكتري هست نه ويروس
آخرین اخبار