نقش برخی عناصر دولتی در قاچاق سوخت انکارناپذیر است

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون بیش از ۱۷۰ هزار کارت سوخت مهاجر در سطح استان شناسایی و مسدود شده است.

بیش از ۱۷۰ هزار کارت سوخت مهاجر در سیستان و بلوچستان مسدود شدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  محمد محبی دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: سیستان و بلوچستان در زمینه واردات دام ظرفیت مطلوبی دارد و در این راستابا توجه به مستثنا شدن بندر چابهار از تحریم‌ها، در ماه‌های اخیر چند مرحله واردات دام زنده از طریق این بندر صورت گرفته که   ۲۰۰۰ نفر اشتغال مستقیم و ۵۰۰۰ نفر اشتغال غیرمستقیم در زمینه کشتارگاه‌ها، مراکز بسته‌بندی و مراکز توزیع ایجاد کرده است.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان در بحث دامپروری و صنایع کشتارگاهی با توجه به امکاناتی که از آن برخوردار است رتبه یک کشور را دارد و به ویژه بندر چابهار آماده رونق ترانزیت و واردات دام است که جا دارد زیرساخت‌های آن بیشتر فراهم شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه‌های کنترلی در حوزه مالی توسط کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بیان کرد: ستاد با بهره‌گیری از سامانه کنترل انبار‌ها رصد لحظه‌ای جا به جایی کالا را در سطح استان در دستور کار قرار داده و در سال جاری رصد جدی و برخورد با متخلفان در دستور کار قرار گرفته است. همچنین در این راستا از اول مهرماه همه کالا‌های توزیعی در استان باید با شناسه مشخص برخوردار باشند باشد.

محبی با تاکید بر اینکه اولویت ما در سیستان و بلوچستان مربوط به حوزه مبارزه قاچاق سوخت است، افزود: نیروی انتظامی و دستگاه‌های اطلاعاتی استان در ماه‌های اخیر اقدامات خوبی در حوزه مبارزه با قاچاق سوخت داشته‌اند و چندین شبکه بزرگ قاچاق سوخت را متلاشی کرده‌اند.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه این کمیسیون هماهنگ کننده دستگاه‌های متولی حوزه مبارزه با قاچاق است و برنامه‌ریزی و پیگیری مصوبات را برعهده دارد، اظهار داشت: نصب دوربین‌های کددار جهت نظارت بر روند توزیع سوخت در جایگاه‌های عرضه سوخت استان از جمله اقدامات مثبت ما در حوزه مبارزه با قاچاق سوخت بوده که بسیار موثر واقع شده و کمک زیادی به شناسایی خودرو‌های متخلف داشته است.

وی با اشاره به تاثیر مطلوب طراح کدینگ کارت سوخت در راستای شناسایی و انسداد کارت‌های سوخت مهاجر موجود در سطح استان، ادامه داد: در راستای اجرای طرح کدینگ کارت سوخت، تاکنون بالغ بر ۹۰۰ هزار کارت سوخت در استان شناسایی و کدینگ شده است. در واقع هر کس در طول سال ۹۷ تا ۹۸ حداقل یک بار در جایگاه‌های سوخت استان سوختگیری کرده باشد کارت سوخت خودروی او در طرح کدینگ ثبت شده و کارت‌های سوخت خودرو‌های جدید هم ظرف مدت ۲۰ روز پس از تاریخ ثبت‌نام در دفاتر پلیس به اضافه ۱۰ توسط شرکت نفت ثبت و تحویل می‌شوند.

محبی گفت: تاکنون بیش از ۱۷۰ هزار کارت سوخت مهاجر در سطح استان شناسایی و مسدود شده و به دستور دادستان برای برخی متخلفان آن پرونده قضایی تشکیل شده و در حال رسیدگی است؛ البته این برخورد مربوط به افرادی است که به طور مشحص در زمینه قاچاق سوخت فعال بوده‌اند.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان با اشاره به صف‌های طولانی سوخت در جایگاه‌های عرضه سوخت سطح استان، تاکید کرد: موارد متعددی در سطح استان مشاهده شده که جایگاه‌های عرضه سوخت عمداٌ بخشی از ظرفیت عرضه و نازل‌های جایگاه خود را غیرفعال می‌کنند که عامل اصلی تشکیل صف‌هاست؛ این اقدام در راستای ایجاد نارضایی برای مردم و مقابله با طرح کدینگ کارت سوخت صورت می‌گیرد که برخورد جدی با آن در دستور کار است و با توجه به اینکه تاکنون جریمه‌های در نظر گرفته شده با متخلفان بازدارنده نبوده در این راستا حتی خلع ید و لغو مجوز جایگاه‌ها توسط شورای تامین استان تصویب شده که یک جایگاه در زاهدان نیز به زودی خلع ید می‌شود.

وی اظهار داشت: در راستای کاهش صف‌های عرضه سوخت مقرر شده سه جایگاه "راه ابریشم، سه راه دانش، و هامون" که در مبادی اصلی شهر قرار دارد به صورت شبانه‌روزی سوخت عرضه کنند که تا حدودی نیز در این زمینه موثر واقع شده است.

محبی خاطرنشان کرد: در راستای مبارزه با قاچاق سوخت برخورد با تخلفات جزیی و اشخاص در دستور کار نیست بلکه برخورد با سرشبکه‌ها و شبکه‌های سازمان یافته در اولویت قرار دارد و البته نقش برخی عناصر دولتی در پرونده‌های سنگین حوزه قاچاق سوخت استان انکارناپذیر است که در این راستا پرونده‌هایی نیز تشکیل شده که به زودی پس از حصول نتیجه نهایی به اطلاع مردم خواهد رسید.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان به رشد چشمگیر کشفیات حوزه قاچاق سوخت در استان اشاره کرد و اظهار داشت: در سه ماهه نخست سال جاری بالغ بر ۴.۵ میلیون لیتر سوخت قاچاق در استان کشف شده که رشد ۴۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد و ۹۵ درصد این کشفیات توسط نیروی انتظامی و عمدتاً در گلوگاه‌های ورودی به استان کشف شده است.

وی به اختصاص سود حاصل از سهمیه سوخت مرزنشینان به این قشر اشاره کرد و گفت: با توجه به هماهنگی انجام شده ۶۹ هزار مرزنشین از سود حاصل از فروش سوخت مرزنشینان در استان بهره‌مند می‌شوند به این صورت که با اعلام فراخوان سوخت مرزنشینان طی مزایده‌ای واگذار می‌شود و برنده مزایده موظف است سود حاصل از فروش را به حساب مرزنشینان واریز کند.

محبی به تمرکز کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان روی موضوع قاچاق برنج، شکر، � گندم، روغن و سایر کالا‌های اساسیاعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: برخورد جدی با شبکه قاچاق برنج در استان در ماه‌های گذشته در دستور کار بوده و در این راستا مقدار زیادی کشفیات نیز داشته‌ایم.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان به بحث قاچاق در پایانه مرزی "میلک" شهرستان هیرمند اشاره داشت و افزود: با اقدامات کنترلی خوبی که اخیراً در پایانه مرزی میلک صورت گرفته خوشبختانه موضوع قاچاق در این پایانه کنترل شده و در حال حاضر نیز روزانه ۴۰۰ دستگاه خودروی سنگین از طریق این پایانه مرزی بار و کالا جا به جا می‌کنند که افزایش ظرفیت آن نیز در دستور کار مسئولان استان است.

انتهای پیام/ع

شناسایی کارت سوخت مهاجر در سیستان و بلوچستان

برچسب ها: قاچاق ، وزارت نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار