حفاری‌های غیر مجاز در استان اردبیل کاهش یافت

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: با اقدامات پیشگیرانه و افزایش سطح آگاهی مردم، آمار حفاری‌های غیر مجاز شبانه در مناطق دارای آثار تاریخی این استان بطور قابل توجهی کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، سرهنگ صابر افضل نیا، فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در همایش هم اندیشی شورا‌های اسلامی روستا‌های خلخال گفت: در سه ماه نخست امسال علاوه بر کاهش محسوس حفاری‌های غیر مجاز مناطق تاریخی و دارای آثار ارزشمند فرهنگی، میزان دستگیری‌ها و کشف ادوات و آلات مربوط به حفاری غیرمجاز در استان هفت درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه حفظ و حراست از آثار گرانبهای نهفته در دل خاک مناطق تاریخی استان به لحاظ گستردگی مناطق به تنهایی از عهده اداره کل میراث فرهنگی خارج است، افزود: همکاری دهیاران و اعضای شورا‌های اسلامی روستا‌ها با یگان حفاظت این اداره کل و یا اطلاع رسانی بموقع از طریق استفاده از تلفن ۱۱۰ در پیشگیری از حفاری مناطق تاریخی می‌تواند کار ساز باشد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، اظهار داشت: اعضای شورا‌های اسلامی باید مراقب افرادی غیر بومی که به بهانه‌های مختلف وارد مناطق روستایی شده و قصد شناسایی و یا حفاری شبانه مناطق تاریخی را دارند، بوده و این امر را در سریع‌ترین زمان به اطلاع ماموران یگان حفاظت استان و یا ماموران انتظامی برسانند.

رئیس اداره میرث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خلخال نیز در این همایش گفت: انتظار از اعضای شورای اسلامی و دهیاران شهرستان همکاری با این اداره در حفظ و حراست از میراث فرهنگی منطقه و همچنین توسعه صنعت گردشگری شهرستان است.

محمدرضا شایقی اظهار کرد: با توجه به واقع شدن پنج روستای هدف گردشگری از مجموع ۱۲ روستای هدف گردشگری استان اردبیل در خلخال، این شهرستان به یکی از قطب‌های بزرگ گردشگری استان تبدیل شده و توسعه گردشگری روستایی نیز در محور توجه قرار گرفته است.

وی دهیاران را به پرهیز از دست زدن به اقدامات بدون هماهنگی قبلی با این اداره در حوزه گردشگری فراخواند و افزود: این کار در مناطق نمونه گردشگری ازناو و اندبیل موجب بروز مشکل شده و به روند رو به رشد صنعت گردشگری شهرستان لطمه خواهد زد.

انتهای پیام/ح

۱۲ روستای هدف گردشگری در استان اردبیل وجود دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.