مدیر مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری:

هنر، متمرکز در تهران نیست/استعدادهای شهرستانی را باید با ذره بین شناسایی کرد

زارعی گفت: هنرمندان چیره دست در تمامی رشته‌های هنری در شهرستان وجود دارد که باید با یک ذره بین شناسایی شوند.

کوروش زارعی مدیر مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری در خصوص اجرای نمایش «زنان بیشه گل» و نمایش‌های استان‌های دیگر کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: هنرمندان شهرستان با محرومیت در استان و شهر خود دست و پنجه می‌کنند. اگر یک نگاه اجمالی به هنرمندان توانمندی که در حوزه‌های مختلف هنر فعال بوده و حالا برای خود استادان بزرگی شده اند، داشته باشید می‌بینید که بیشتر آنها هنرمندان شهرستانی هستند که در واقع یک اتفاق، آن‌ها را به عرصه هنری کشور معرفی کرده است. برای نمونه حضور در جشنواره مقاومت، جشنواره بین المللی تئاتر فجر از جمله این موارد است و یا یک استاد در شهرستانی کاری را دیده و هنرمندان با استعداد آن را معرفی کرده و حالا دانشگاه رفته، کار کرده، جذب شده و البته حمایت شده و به هنرمند بزرگی تبدیل شده است. ما در مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری نزدیک به سه سال است که تصمیم به اهمیت و توجه به تئاتر شهرستان گرفته و تمام تلاش و قوای خود را برای تئاتر شهرستان‌ها بکار گرفته ایم تا استعداد‌های خوب استانی را کشف و معرفی کنیم.

وی افزود: نمایش «زنان بیشه گل» به نویسندگی و کارگردانی مهیار هزارجریبی از آن دست گروه‌ها و نمایش‌هایی است که در شهرستان بهشهر مازندران مهجور واقع شده است و سال‌ها است که در این زمینه زحمت می‌کشند. اگر کسی نباشد که این هنرمندان را معرفی و حمایت کند، فروغ استعدادشان از بین خواهد رفت. پس باید کسی باشد تا این هنرمندان را پیدا و معرفی کند. ما تلاشمان این است که حمایت از گروه‌ها به شکل دعوت از آن‌ها برای اجرا در تهران و در تماشاخانه مهر با ماه حوزه هنری باشد تا این انگیزه برای آن‌ها ایجاد شود که هر کجای ایران حتی در دوره افتاده‌ترین نقطه کشور، اگر استعدادی وجود داشته باشد، حمایت و دیده شود و ما مسیر رشد را فراهم کنیم.

زارعی با اشاره به اینکه ما نباید همه چیز را متمرکز در تهران و فکر کنیم هنر کشور در تهران است، بیان کرد: در شهر‌ها و استان‌های ما هنرمندان چیره دست در تمامی رشته‌های هنری وجود دارند از این رو کافی است یکی ذره بین به دست بگیرید و این بچه‌ها را ببیند و معرفی کند.

وی ادامه داد: موضوع نمایش «زنان بیشه گل» از آن دست موضوعاتی است که در تئاتر ما مغفول مانده و بحث زنان در مسئله ۸ سال دفاع مقدس و حتی بعد از جنگ نیز مسئله مهمی است. ما کمتر در زمینه دفاع مقدس به نقش زنان و شیر زنان مقاوم این مملکت پرداخته ایم.

زارعی گفت: نمایش «زنان بیشه گل» بسیار هوشمندانه و ظریف مقاومت و ایستادگی زنان در هشت سال دفاع مقدس و بعد از آن را به خوبی نمایش می‌دهد. این زنان نه تنها در مقاومت و جنگ ایستادگی کرده و پشت جبهه را حفظ کردند بلکه در زمان بعد از جنگ در بالندگی اقتصاد کشور تلاش کردند که این موضوع در نمایش نیز دیده شود.

وی با اشاره به مسئله تحریم‌ها گفت: تحریم‌ها مسئله جدید‌ی نیست و ما در اوایل انقلاب نیز دچار تحریم‌ بودیم و در حال حاضر نیز این مسئله به اوج رسیده است. ما در حال حاضر در جنگ دیگری به سر می‌بریم و جنگ برای ما هنوز تمام نشده است. ما در حال حاضر با جنگ اقتصادی مواجه هستیم و باید همانطور که در هشت سال دفاع مقدس جنگیدیم و موفق بودیم، در جنگ اقتصادی هم سربلند بیرون بیاییم.

مدیر مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری در خصوص تئاتر استان‌ها گفت: ما یک همایشی را تحت عنوان مهرواره تئاتر ماه طراحی کردیم. در این مهرواره ما از هنرمندان تئاتر استان و از کار‌های خوب و درخشان استانی که رصد کردیم، دعوت می‌کنیم که در تهران و در تماشاخانه‌های حوزه هنری نمایش‌های خود را اجرا کنند. در سال اول و دوم مهرواره ما یک دوره ۴۵ روزه را برگزار کرده و یک هفته نمایش‌های موفق شهرستان‌ها روی صحنه می‌رفتند، اما از سال گذشته تصمیم بر این شد که مهرواره از مهر یک سال تا مهر سال بعد به طول بینجامد و در طول سال از هنرمندان استان‌ها دعوت به عمل آید. امسال نمایش «نامدار» از ایلام و نمایش «روز‌های بی قوام» از کردستان در تماشاخانه‌های حوزه هنری روی صحنه رفتند و در حال حاضر نیز نمایش «زنان بیشه گل» روی صحنه اجرا دارد.

وی افزود: تصمیم گرفته ایم از استان‌های مختلف نمایش‌های موفق را در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری روی صحنه ببریم تا این هنرمندان دیده شوند و حمایتی از این اجرا‌ها انجام شود. مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری سه سال است که این کار را با گروه‌های تئاتری بسیاری انجام داده است و امسال هم ۱۰ گروه نمایشی تا پایان سال دعوت خواهند شد.

کوروش زارعی در خصوص فعالیت‌های هنری خود گفت: مدیریت مرکر هنر‌های نمایش تا حدودی دامنه فعالیت‌های مرا کم کرده است، ولی سال قبل دو نمایش «خورشید از جلب طلوع می‌کند» را در سوریه و «مثل ماهی‌ها در خاک» که درباره شهدای لشکر ۴۱ ثار الله بود در کرمان به روی صحنه بردم و فیلم سینمایی به نام «دوج» به کارگردانی امیر مشهدی عباس در ژانر کودک و فیلم وقتی آفتاب طلوع کند به کارگردانی سید سجاد موسوی کار کردم و  امسال هم تصمیم داریم نمایشی را روی صحنه ببریم.
انتهای پیام/

برچسب ها: تئاتر ، بازیگر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار