جمع آوری رسوبات از رودخانه کارون

معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: در حال حاضر کار لایروبی رودخانه کارون را آغاز کرده ایم و رسوبات در حال جمع آوری است، اما انتظار همکاری در این زمینه داریم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، هوشنگ حسونی زاده معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: لایروبی رودخانه کارون طرح مصوبی دارد که فازبندی و اولویت آن مشخص شده است و پیگیر آن و موضوع لغو مصوبه اعتبار طرح احیا (علاج بخشی) رودخانه کارون هستیم.

وی افزود: مقرر شده بود کار نی زدایی را سازمان آب و برق خوزستان و شهرداری اهواز با کمک استانداری انجام دهند، اما تنها دستگاهی که اعتبار را تامین و پرداخت کرد، سازمان آب و برق استان بود.

حسونی زاده ادامه داد: طرحی مبنی بر اینکه شرکت توسعه نیشکر مایل است در بحث ساماندهی فاضلاب اهواز کمک کند، ارائه شد. همه از این طرح استقبال کردند، اما طرحی که تعریف شد پیچیده است و با توجه به اینکه اهواز مناطق زیادی دارد که فاضلاب در آنجا به صورت جاری در خیابانها وجود دارد، پیشنهاد دادیم که ۲  منطقه از اهواز و کارون که در نزدیکی شرکت توسعه نیشکر هستند انتخاب شود تا در این محدوده کار کنند.

معاون مطالعات پایه و طرحهای جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: طبق قانون، از سوی وزارت نیرو به ازای هر میزان فاضلاب تصفیه شده به شرکت توسعه نیشکر آب خام تحویل داده می شود اما در حال حاضر شرکت توسعه نیشکر حرفش را پس گرفته است و راضی به سرمایه گذاری در این طرح نیست.

این مقام مسئول در پایان اظهار داشت: باید دستگاههای نظارتی وضعیت را بررسی کنند و تقسیم کار انجام شود تا هر دستگاه وظایف خود را انجام دهد و اکنون که اعتباری وجود ندارد، باید از امکانات موجود یکدیگر استفاده کنیم تا حداقل اهواز از وضعیت پس از سیلاب خارج شود.

سید ابراهیم حسینی مدیر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان نیز بیان داشت: با توجه به سیل اخیر، تقریباً ۱۴ میلیون مترمکعب رسوبات در کارون در محدوده شهر اهواز وجود دارد که حدود یک هزار میلیارد تومان و برای نی زدایی ۸.۴ میلیارد تومان است و علاوه بر این میزان، رودخانه در محدوده‌ای در حدود ۴۲۴ هزار مترمکعب به نی زدایی نیاز دارد.

وی افزود: کار لایروبی را از نظر منظر اولویت‌بندی کردیم که یک میلیون و ۳۴۰ هزار مترمکعب با اعتبار ۵۴ میلیارد تومان در حد فاصل پل علی بن مهزیار تا پایین دست پل پنجم و از پل سوم تا پل پنجم به نی زدایی نیاز دارد.

حسینی ادامه داد: مجموع اعتبارات در طرح لایروبی کارون، برای سال جاری حدود ۷ میلیارد تومان است که امیدوارم تخصیص یابد. اگر این اعتبار تخصیص یابد، ۴.۵ میلیارد آن جهت لایروبی کارون در اهواز و ۲.۵ میلیارد جهت لایروبی کارون در خرمشهر هزینه شود.

مدیر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان گفت: مقرر شد کار لایروبی و نی زدایی آغاز شود که اولویت کار محدوده حد فاصل پل راه آهن تا پل سفید جایی که رسوبات زیادی نشسته شده است، قرار داده شد. در حال حاضر کار با دو دستگاه ماشین آلات در حال انجام است و به محض اینکه نی زدایی حاشیه ساحل به پایان برسد، کار در محدوده دیگری انجام خواهد شد.

لزوم تامین اعتبار برای لایروبی رودخانه کارون

این مقام مسئول گفت: با توجه به این اعتبارات نمی‌توانیم کار خاصی انجام دهیم و قطعاً باید برای تأمین اعتبار پیگیری شود یا دیگر دستگاه‌های اجرایی به ما کنند.

وی عنوان کرد: مقرر شده بود که از مجموعه استانداری، کمپرسی برای حمل رسوبات تأمین شود، اما تاکنون این کار انجام نشده است. تنها در محدوده پارک جزیره در حال دپوی مصالح هستم که اگر کمپرسی تأمین شود کار حمل رسوبات را انجام می‌دهیم.

تصویب طرح فاضلاب اهواز در شرکت آب و فاضلاب کشور  

پیمان کاظمی نژاد، دستیار ویژه استاندار خوزستان اظهار داشت: گفته بودم که اگر می‌خواهیم مطلبی را بیان کنیم، باید از لحاظ فنی و اقتصادی درست باشد چرا که طرح فاضلاب اهواز در شرکت آب و فاضلاب کشور مصوب شده و اکنون همه کار‌ها بر اساس این طرح اجرا می‌شود.

وی افزود: شرکت توسعه نیشکر، تصفیه‌خانه‌هایی با ظرفیت محدود دارد که انتقال فاضلاب از اهواز به تصفیه‌خانه‌های این شرکت به تأسیسات نیاز دارد. در نهایت با بررسی همه عوامل به این نتیجه رسیدیم که این طرح به صرفه نیست و مقرر شد که شرکت آب و فاضلاب اهواز مشخصات طرح را به شرکت توسعه نیشکر ارائه دهد، تا شرکت توسعه نیشکر امکان‌سنجی این طرح را انجام دهد..

محسن قمشی، مشاور فنی مدیرعامل شرکت آبفا خوزستان در خصوص لایروبی رودخانه کارون گفت: کلیات این طرح بین مدیران ارشد قبلی مصوب و پیگیری شده است. قرار نیست فاضلاب در تصفیه‌خانه‌های شرکت توسعه نیشکر تصفیه شود، زیرا پراکندگی تأسیسات با حجم فاضلاب انطباق ندارد.

وی ادامه داد: در زمینه خط انتقال شرکت توسعه نیشکر بحث بود و اختلاف بین شرکت آب و فاضلاب اهواز و توسعه نیشکر بر این بود که متولی خط انتقال چه کسی است؛ با توجه به اینکه شرکت آب و فاضلاب اهواز متولی حوزه شهری است، در این زمینه وظیفه‌ای ندارد و شرکت توسعه نیشکر نیز هزینه این خط انتقال را نپذیرفت در نهایت استاندار خوزستان عنوان کرد که اگر این طرح اجرایی شود هزینه خط انتقال را پرداخت می‌کند.

قمشی تصریح کرد: در حال حاضر کمتر از ۵ درصد فاضلاب اهواز تصفیه می‌شود و بقیه در بیابان و نقاط دیگر پخش می‌شود. تاکنون در اهواز نتوانسته‌ایم بیش از ۴۸ درصد طرح فاضلاب را اجرایی کنیم و با توجه به وضعیت اعتباری شرکت آب و فاضلاب اهواز و اعتبارات قطره‌چکانی به این شرکت نباید انتظار داشته باشیم که این شرکت در کوتاه‌مدت بتواند کل فاضلاب اهواز را جمع‌آوری و تصفیه کند و مسائل زیست محیطی را هم رعایت کند؛ بنابراین باید به سمت صنعت و استفاده از ظرفیت‌های موجود برویم.

انتهای پیام/م

 

برچسب ها: شهرداری ، وزارت نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.