شب عالی، پرتقالی!

گفتگو با عوامل برنامه «شب‌به‌خیر بچه‌ها» که بعد از یک دهه، قصه‌گویی را روی آنتن برد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از برنامه پرخاطره «شب‌به‌خیر کوچولو»، مدتی است در شبکه پویا برنامه‌ای روی آنتن رفته است که اسمش در وهله اول شاید شما را به یاد قصه‌گویی‌های مریم نشیبا بیندازد، اما ساختار آن کاملا متفاوت است و به سمتی رفته که بتواند نگاه بچه‌های امروز را به خود جلب کند. شب‌به‌خیر بچه‌ها، عنوان این برنامه است که به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سمیه عبدا... زاده و اجرا و بازی مریم وطن‌پور، فضای باورپذیری را با حضور عروسک‌هایی که در برنامه حضور دارند، شکل داده است.

شب عالی، پرتقالی!

وطن‌پور در این مجموعه با اسم خاله رعنا در کنار شخصیت‌های عروسکی آن از جمله ستاره، حلزون، پلیکان و ماهی هر شب در فضای آرامی قصه تعریف می‌کند تا علاوه بر یادآوری فرهنگ قصه‌گویی که خیلی از ما با آن بزرگ شدیم و خاطره‌ها داریم از شب‌هایی که غرق در قصه‌های کوتاه و بلند به خواب می‌رفتیم و رویا می‌بافتیم، پا در دنیای بچه‌ها بگذارد و هرچه بیشتر به آن‌ها نزدیک شود. این مجموعه تلویزیونی کاری از گروه خردسال شبکه است که در ۹۰ قسمت ۲۲ دقیقه‌ای در شب‌های تابستان از شبکه کودک روی آنتن می‌رود. داستان شکل‌گیری این مجموعه از جایی شروع شد که شبکه به فکر یک اختتامیه برای برنامه‌هایش افتاد، اثری که بتواند علاوه‌بر پرداختن به دنیای بچه‌ها، برای آن‌ها آرامش قبل از خواب هم بیاورد.


بیشتر بخوانید: از "کلاه قرمزی" چه خبر؟


تلاش عروسک‌ها برای جذابیت بیشتر

عبدا‌... زاده که پیش از این هم در شبکه پویا با «پیم و پم» توانسته بود جایش را تا حدی بین بچه‌ها در گروه خردسال باز کند، در گفت‌وگویی که داشتیم درباره شب‌به‌خیر بچه‌ها بیان کرد: طبق درخواست شبکه قرار بود در این زمان برنامه‌ای تدارک دیده شود که بچه‌ها بعد از دیدن آن بخوابند و این عاملی بود که باعث شد در چنین فضایی به سراغ قصه‌گویی برویم.

او می‌گوید: از زمان تولد بچه‌ها، شنیدن قصه و لالایی جزو اصلی‌ترین نیاز‌های آنهاست که باعث می‌شود در آغوش مادر آرام بگیرند و از آن لذت ببرند، این موضوع در عین اهمیتی که داشت کمتر در تلویزیون مورد توجه قرار می‌گرفت و تنها هر از گاهی در برنامه‌ای کسی به سراغ آن می‌رفت و بعد هم مثل همیشه رها و به فراموشی سپرده می‌شد. این در حالی است که از بدو تولد تا هفت‌سالگی هر چه سن بچه بیشتر می‌شود تمایل او به شنیدن شعر و قصه هم افزایش پیدا می‌کند و از این طریق است که می‌شود خیلی از آموزش‌هایی که لازم است را به آن‌ها برسانیم. بر همین اساس از آنجا که زمان خواب یکی از بهترین فرصت‌هایی است که بنا به افزایش تأثیرپذیری ناخودآگاه، مفاهیم و پیام‌ها هر چه بهتر منتقل می‌شوند، ما چنین قالبی را برای برنامه انتخاب کردیم.

اما این‌که قصه‌های انتخاب شده از کجا از این برنامه سر درآوردند، موضوعی بود کهعبدا‌... زاده در پاسخ به آن گفت: ما موضوعات و قصه‌هایی را به گروه خردسال شبکه ارائه کردیم، اما به هر حال بعد از بررسی آن‌ها بعضی‌شان تغییر کردند و بعد از همفکری که داشتیم در فضای آموزشی به ۹۰ موضوع رسیدیم و قصه‌ها را شکل دادیم.

علاوه‌بر این‌ها از آنجا که بچه‌ها اغلب در برابر نکات آموزشی و تربیتی به قول معروف گارد می‌گیرند، این تهیه‌کننده می‌گوید: برای رساندن مفاهیم و پیام‌هایی که مدنظر داریم، همیشه سعی کردیم یک داستان در کنار آن باشد تا به صورت زیرپوستی انتقال پیام اتفاق بیفتد.

در کنار این‌ها ساخت یک برنامه عروسکی و فضایی برای کودکان که میان هجوم انواع تولیدات رنگارنگ خارجی و داخلی بتواند آن‌ها را به خورد جلب کند، کار آسانی نیست. موضوعی که عبدا... زاده هم با تأیید آن گفت: این سختی همیشه وجود دارد، اما میزان آن متفاوت است، به عنوان مثال در زمانی که ما پیم و پم را روی آنتن بردیم، دستمان بازتر بود و خیلی از داستان‌ها و اتفاقات را خودمان شکل می‌دادیم، اما در باره این برنامه از آنجا که کلیت آن یک نمونه خارجی داشت معادل‌سازی‌اش به دلیل محدودیت‌هایی که وجود داشت چندان ساده نبود. نمونه خارجی این برنامه با خانم مجری - بازیگری روی آنتن رفته بود که با حضور یک شخصیت عروسکی که همان ستاره بود، اجرا می‌شد و در آن به‌هر‌حال فضاسازی‌هایی به‌واسطه آزادی عمل بیشتری که از جنبه‌های مختلف از جمله نوع گریم، لباس و... بود، اتفاق می‌افتاد که جذابیت بیشتری داشت به همین دلیل ما با اضافه کردن عروسک‌های دیگر سعی کردیم آن جذابیت را ایجاد کنیم.

در این برنامه از بین بیشتر از صد کودک، تعدادی انتخاب شده‌اند تا لالایی‌های مجموعه را اجرا کنند. این تهیه‌کننده در آخر هم از قصدشان برای ادامه این مجموعه در صورت مثبت بودن بازخورد‌ها گفت.

قصه‌ها تمام می‌شوند، قصه‌گویی نه!

مریم وطن‌پور که اجرای این برنامه را به عهده دارد و بیشتر از ۱۵ سال است پا در دنیای کودکان گذاشته و خیلی‌ها او را با نام خاله قاصدک می‌شناسند، درباره قصه‌گویی در ساعت ۱۱ شب می‌گوید: از آخرین برنامه قصه‌گویی که در شبکه دو داشتم، حدود ده سال می‌گذرد، «شب‌به‌خیر بچه‌ها» که ساعت ۹ شب روی آنتن می‌رفت و بازخورد‌های خیلی خوبی را از آن گرفتیم. خوشبختانه بعد از یک دهه باز هم این اتفاق افتاد و دغدغه آن از طرف مسؤولان شبکه هم مورد توجه قرار گرفت، به همین دلیل شروع چنین اتفاقی واقعأ خوب است، اما درباره ساعت آن که قرار بود ساعت ۹ باشد، اما جابه‌جا شد، باید دید بازخورد‌ها در آینده چطور خواهد بود. این زمان از یک‌سو به دلیل ایام تابستان و شب‌زنده‌داری بچه‌ها می‌تواند به نفع ما باشد، اما از طرفی ممکن است روی میزان مخاطبان آن هم تأثیر بگذارد.

نزدیک شدن به حال و هوای بچه‌ها توسط شبکه و عوامل تولید آن از نکاتی بود که وطن پور به آن اشاره کرد و افزود: این‌که با شناخت از بچه‌ها و با افکاری نزدیک به آن‌ها دست به تولید برنامه‌ای زده شود، اتفاق خوبی است که باعث می‌شود تا آن کار هرچه بیشتر به هدفی که دارد نزدیک شود. در این بین من هم با اسم رعنا در برنامه حضور دارم، شخصیت مهربانی که بیشتر عامل ترویج مسائل تربیتی به زبان خردسال است. این شخصیت سعی می‌کند با قصه، بچه‌ها را به نتیجه‌ای که می‌خواهیم برسانیم. در کنار این‌ها علاوه بر قصه، رنگ و موسیقی هم از مهم‌ترین مولفه‌های کار کودک است که در این برنامه تا حد زیادی رعایت شده.

«قصه‌گو باید بچه را در لحظاتی که با او هست با خود همراه کند، مثل وقتی که در کودکی ما دوست داشتیم تا قصه شنگول و منگول را چند بار بشنویم، چون با آن به دل همان جنگل و کلبه می‌رفتیم.» این بخش دیگری از صحبت‌های وطن پور است که در ادامه‌اش می‌گوید: من ادعا نمی‌کنم که خیلی بلد هستم، اما می‌توانم این ادعا را داشته باشم که تجربیاتم کمک کرده تا بهترین شکل ارائه را در این زمینه داشته باشم.

انتقال پیام و ماجرا‌های آموزشی و تربیتی هم موضوع دیگری بود که این مجری درباره‌اش گفت: به طور کلی فضای «شب‌به‌خیر بچه‌ها» انتزاعی است و در این بین انسانی واقعی وجود دارد که با یک ستاره زندگی می‌کند و با کرم شب‌تاب حرف می‌زند. این فضا لازمه کار ماست که به تخیل بچه‌ها وارد می‌شود، چرا که دوره انتقال پیام به شکل مستقیم به بچه‌ها تمام شده و ازسوی دیگر قصه‌گویی در هیچ زمانی تمام نمی‌شود.

رعنای شب‌به‌خیر بچه‌ها که خودش این روز‌ها مادر مانی ۱۴ ساله است، در آخر درباره حضور او می‌گوید: این روز‌ها اگر مانی برنامه را ببیند، بیشتر با نگاه نقادانه است، چون در گروه نوجوانان قرار دارد، ولی با این حال از شخصیت کرم شب‌تاب خوشش می‌آید و برایش جذاب است. با این حال من با مانی بزرگ شدم و تجربه به دست آوردم، به همین دلیل زمانی خیلی در این زمینه با هم تعامل داشتیم، ولی امروز شاید مجبور شوم که به خاطر او کار‌هایی مخصوص نوجوانان را انجام دهم و بعد هم جوانان و بحث‌های روز آن‌ها مثل ازدواج و....

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.