نیم میلیون کارگر ساختمانی در صف بیمه تامین اجتماعی

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور در قزوین گفت: ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی در کشور هنوز بیمه نیستند.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، ابوالفضل فتح الهی رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور در نشست بررسی مشکلات کارگران صنعت ساختمان استان قزوین گفت: کارگران ساختمانی برای امنیت شغلی باید بیمه شوند و در حال حاضر ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی در کشور فاقد بیمه اجتماعی اند.

وی  افزود: با بیان این که کارگران ساختمانی مشمول قانون کار سخت و زیان آور نیستند پیشنهاد کرد: برای حل مشکل سختی کار کارگران ساختمانی، دو تا سه بار دستمزد آنان تغییر کند.

فتح الهی اضافه کرد: هنوز راهکاری برای خطرات ناشی از کار کارگران ساختمانی اندیشیده نشده است.

شوکت، عضو شورای عالی کار هم در این جلسه گفت: سالانه هزار و ۳۰۰ کارگر در کشور بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند و به همین میزان قطع نخاع می‌شوند.

وی افزود: برای کاهش حوادث ناشی از کار به تدوین قانون در مجلس نیاز است و کارفرما‌ها هم باید به اجرای بیمه مسولیت فنی کارگران ملزم شوند.

شوکت همچنین پیشنهاد کرد: در صورت بروز حوادث ناشی از کار، مجازات‌هایی از جمله محرومیت کارفرما و نزول کاهش رتبه شرکت‌های ساختمانی اعمال شود.

در این نشست نمایندگان تشکلات کارگری، نداشتن مکانی ثابت برای استقرار کارگران در میدانها، صرف نظر کردن کار فرما‌ها از بیمه مسوولیت مدنی در حوادث ساختمانی، افزایش اعتبار کارت‌های فنی حرفه‌ای کارگران، قرار گرفتن کاگری در فهرست مشاغل سخت و زیان آور و نداشتن مسکن را از جمله مهمترین مشکلات پیش روی کارگران و استادکاران صنعت ساختمان بیان کردند.

همچنین اعلام شد: ۲۰ هزار کارگر و استاد کار در صنعت ساختمان استان فعالند.

حاتمی، نماینده اداره کل فنی حرفه‌ای هم در این نشست گفت: ۵۰ هزار کارگر ساختمانی در استان شناسایی و حدود ۲۲ هزار نفر از آنان بیمه شده اند.

وی افزود: تمدید کارت‌های اعتباری کارگران در فنی حرفه‌ای سی تا چهل و پنج روز زمان می‌برد.نصیری، مدیرکل بیمه تامین اجتماعی استان قزوین هم گفت: تامین اجتماعی هیچ محدودیتی برای بیمه کردن کارگران ساختمان ندارد و در صورت تایید آنان بیمه می‌شوند.

نصیری افزود: ۹۰۰ هزار نفر از جمعیت استان قزوین تحت پوشش تامین اجتماعی اند که بیش از هفتاد و شش هزار نفر از آنان کارگران، قالی بافان و ساختمانی اند.

داود محمدی و سیده حمیده زرآبادی نمایندگان مردم قزوین البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه، برکاهش زمان تمدید کارت‌های مهارت کارگران و تعیین مکان مناسب برای کارگران ساختمانی تاکید کردند.
نمایندگان مردم قزوین البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی همچنین با تاکید بر قرار گرفتن کارگران ساختمانی در شمول قانون سخت و زیان آور گفتند: اگر امروز کارگران ساختمانی در این دسته قرار نگرفته اند به این دلیل است که دولت تکالیف خود در قبال سازمان تامین اجتماعی را انجام نداده است و باید دولت پرداخت بدهی تامین اجتماعی را در اولویت قرار دهد.
انتهای پیام/

مشکلات کارگران ساختمانی قزوین در نشست خبری بررسی شد 

برچسب ها: اشتغال ، بیکاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.