گردوغبار باد‌های ۱۲۰ روزه دامنگیر گستره ۵۰۰ هزار کیلومترمربع

سیطره ریزگرد‌های ناشی از باد‌های ۱۲۰ روزه سیستان نه تنها شمال و مرکز سیستان و بلوچستان بلکه مناطق گسترده‌ای از استان‌های جنوب شرقی ایران و کشور‌های همسایه را نیز در برگرفته و وسعت آن به ۵۰۰ هزار کیلومترمربع رسیده است.

گردوغبار باد‌های ۱۲۰ روزه دامنگیر گستره ۵۰۰ هزار کیلومترمربعبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  از نیمه اردیبهشت امسال فعالیت باد‌های ۱۲۰ روزه در شمال سیستان و بلوچستان آغاز شد. هر چند آبگیری بخش‌هایی از تالاب هامون و برخی رودخانه‌های این منطقه نویدبخش کاهش تبعات وزش این باد‌ها در سیستان بود، اما بعد از ۲ ماه فعالیت این باد‌ها باز هم شاهد مشکلات اجتماعی فراوان برای مردم این منطقه و دیگر شهر‌های استان هستیم که مهمترین آن نداشتن هوای پاک برای زندگی است.

بیشترین سرعت ثبت شده باد در طول فعالیت باد‌های ۱۲۰ روزه در سالجاری مربوط به هفته گذشته است که دو بار به ۱۱۹ کیلومتر بر ساعت رسید. همچنین در هفته گذشته میزان غلظت ذرات غبار در هوای زابل به پنج هزار و ۹۱۳ میکروگرم بر متر مکعب افزایش یافت و آلودگی هوای این شهر را به ۳۹ برابر حد مجاز رساند. قبل از آن نیز در روز‌هایی که وزش باد شدت می‌گرفت شرایط برای تمامی گروه‌های سنی در محدوده خطرناک یا ناسالم قرار می‌گرفت.

ادامه این شرایط سبب شد تا از روز سه شنبه هفته گذشته تا کنون ۲۱۵ نفر از مردم منطقه سیستان به دلیل عوارض تنفسی، چشمی و قلبی ناشی از توفان به بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و پایگاه‌های اورژانس مراجعه کنند.

تعطیلی ادارات در پنج شهرستان شمالی سیستان و بلوچستان در روز چهارشنبه هفته گذشته نیز از دیگر تبعات باد‌های ۱۲۰ روزه در طول این مدت بوده است، اما ماجرای این باد‌ها فقط به سیستان ختم نمی‌شود چرا که روز گذشته اکثر شهر‌های مرکزی و جنوبی سیستان و بلوچستان طعم ریزگرد‌های ناشی از این باد‌ها را چشیدند. این شرایط در حالی بود که گردوخاک دید افقی در شهر‌های میرجاوه، زاهدان، سراوان، ایرانشهر و مهرستان را به شدت کاهش داد.

علاوه بر این هوای برخی شهر‌های استان‌های شرقی ایران و دو کشور همسایه یعنی افغانستان و پاکستان نیز غبار آلود شد و براساس اعلام مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گردوغبار ناشی از وزش باد‌های ۱۲۰ روزه به حدود ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع از مساحت استان‌های شرقی ایران و نواحی جنوب و جنوب غرب افغانستان و پاکستان نفوذ کرد.

محسن حیدری در این باره اظهار داشت: امروز دیگر نمی‌توان گفت وزش باد‌های ۱۲۰ روزه «محلی» است چراکه دامنه وزش این باد‌ها و پیامد‌های ناشی از آن تنها یک شهر و یک کشور را درگیر نمی‌کند بلکه چندین استان در کشور‌های ایران، افغانستان و پاکستان را در بر می‌گیرد.

وی افزود: در جریان وزش باد شدید شبانه روز گذشته در شمال استان که سرعت آن در زابل به ۱۱۹ کیلومتر بر ساعت رسید، یک توده عظیم گردوغباری در نواحی شرقی ایران شکل گرفت که رفته رفته به نواحی جنوبی نفوذ کرد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: بررسی و تحلیل تصاویر ماهواره Meteosat نشان می‌دهد که این توده گردوغباری مساحت قابل توجهی از پاکستان و جنوب شرق ایران را فرا گرفته که محدوده تحت تأثیر آن در حدود ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع برآورد می‌شود.

حیدری ادامه داد: این توفان گردوغباری علاوه بر نواحی مرکزی و جنوبی استان، بخش‌هایی از ولایات نیمروز، فراه و هلمند افغانستان و مساحت قابل توجهی از ایالت بلوچستان پاکستان را در بر گرفت.

وی با بیان اینکه داده‌های زمینی نیز تصاویر و تحلیل‌های سنجش از دور را تأیید می‌کند، ادامه داد: برای نمونه دیروز به سبب نفوذ گردوغبار به پاکستان، دید افقی در شهر پنجگور این کشور به هزار متر کاهش یافت.

وی گفت: گردوغبار همچنین دید افقی در میرجاوه، زاهدان، سراوان و ایرانشهر در سیستان و بلوچستان را به ۵۰۰ تا هزار متر کاهش داد و شرایط کیفی هوا را به شدت تحت تأثیر قرار داد.

باد‌های موسمی ۱۲۰ روزه سیستان همه ساله از اول خرداد تا پایان شهریور ادامه داشت که در گذشته به سبب پرآب بودن تالاب بین‌المللی هامون نه تنها مشکلی برای منطقه ایجاد نمی‌کرد بلکه سبب خنکی و مرطوب شدن هوای شهرستان‌های شمالی و مرکزی سیستان و بلوچستان می‌شد، اما در ۲ دهه گذشته بر اثر بروز پدیده خشکسالی و خشک شدن تالاب بین المللی هامون به معضلی برای ساکنان این منطقه تبدیل شده بطوریکه علاوه بر مشکلات افزایش گردوغبار و فرسایش خاک، مدت زمان وزش آن نیز به ۱۶۰ تا ۱۸۰ روز در سال افزایش یافته و به تعبیری دیگر نمی‌توان آن را باد‌های ۱۲۰ روزه نامید.

انتهای پیام/ع

باد‌های ۱۲۰ روزه در سیستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار