پایان شهریور آخرین مهلت برای پلاک گذاری دام سنگین در استان همدان

دامداران استان تنها تا پایان شهریور برای پلاک گذاری دام سنگین و تا پایان اسفند برای پلاک گذاری دام سبک فرصت دارند.

پایان شهریور آخرین مهلت برای پلاک گذاری دام سنگین در استان همدانمحمد نظرپور، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، گفت:پس از پایان این مهلت، خرید و فروش و جابجایی برای دام‌های سبک و سنگین بدون پلاک در استان همدان ممنوع می‌شود.


وی از اجرای طرح پلاک گذاری دام در ۱۷ استان مرزی و استان قطب تولید گوشت قرمز کشور خبر داد و افزود:تمامی مالکان دامداری‌های دام سنگین استان از آغاز طرح ، در دو دوره سه ماهه و تمام دامداران دام سبک استان در چهار دوره سه ماهه باید دام‌های خود را پلاک گذاری کنند.


نظرپور از هماهنگی با شرکت‌های تعاونی کشاورزی، اتحادیه دامداران، و شرکت‌های نظام مهندسی برای کمک به دامداران برای پلاک گذاری دام‌ها به صورت کد‌های ۱۵ رقمی که به دو گوش دام زده می‌شود خبر داد و افزود: تمام مالکان دام استان باید اطلاعات دامی خود را در سامانه پنجره واحد دام کشور وارد کنند و با اجرای طرح تنها دام‌هایی که دارای این کد‌ها هستند قابل خرید و فروش و جابجایی هستند.

 

نظرپور از تطبیق کد‌های دام با بارنامه‌هایی که از اداره کل حمل و نقل و پایانه‌ها صادر می‌شود خبر داد و اظهار داشت:اداره کل دامپزشکی استان همدان هم از این پس تنها برای دام‌هایی که پلاک دارند واکسیناسیون را انجام می‌دهد.

 

وی این طرح را در راستای جلوگیری از قاچاق گوشت و تنظیم قیمت آن در بازار دانست و گفت: در استان همدان امسال ۳۷۹ هزار راس دام سنگین و یک میلیون و ۳۷۵ هزار راس دام سبک داریم.


وی از فعالیت ۳۰ کارشناس پلاک زن برای اجرای این طرح خبر داد و گفت: تاکنون پلاک گذاری بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ دام سنگین و ۶۸ هزار دام سبک استان پلاک گذاری شده اند و پلاک‌ها برای سایر دام‌های استان تهیه شده است.


کد ۱۵ رقمی دام‌ها برای هر دام منحصر است و شامل رقم اول تا سوم کد کشور، رقم چهارم کد ایزو، رقم پنجم و ششم کد استان، رقم هفتم کد گونه، و هشتم تا پانزدهم کد ردیف ثبت دام است.


این طرح مهمترین و اصلی‌ترین هدف مرکز اصلاح نزادبه شمار می‌رود و بهبود نظام آمار و اطلاعاتف کنترل تردد دام ها، بیمه، بهداشت و واکسیناسیون دام را به همراه دارد.

 

انتهای پیام/ا


ممنوعیت خرید و فروش دام سبک و سنگین بدون پلاک در استان همدان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.