گاردین بررسی کرد؛

افشای اطلاعات سفارت انگلیس در آمریکا چه تبعاتی دارد؟

روزنامه گاردین فاش شدن اطلاعات سفارت انگلیس در آمریکا را چیزی فراتر از لطمه وارد شدن به روابط لندن-واشنگتن دانست.

افشای اطلاعات سفارت انگلیس در آمریکا چه تبعاتی دارد؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ­روزنامه گاردین گزارش داد فاش شدن اطلاعات سفارت انگلیس در واشنگتن، به چیزی فراتر از رابطه انگلیس و آمریکا لطمه می‌زند.

این روزنامه در گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: طبق کنوانسیون وین، اتخاذ تدابیر برای حفاظت از مکاتبات و ارتباطات دیپلماتیک، امری قابل احترام است. چرا که کشور‌ها از دیرباز پذیرفته اند که سفیران باید بتوانند با واژه‌های صریح و به روشنی به کشور خود گزارش ارائه کنند، بی آنکه کشور میزبان بتواند مضمون این گزارش‌ها را ببیند. این اصل هنوز هم به قوت خود باقی است، هر چند که رایانامه‌های رمزگذاری شده، جایگزین مهر و موم و پیک‌های ملکه (انگلیس) شده است. اما همه تلاش‌ها برای امن نگه داشتن ارتباطات دیپلماتیک هیچ فایده‌ای ندارد، وقتی که کشور اصلی (نه کشور میزبان) آن‌ها را فاش می‌کند.

جنجال مربوط به گزارش کیم داروش، سفیر انگلیس در واشنگتن، به این خاطر نیست که او گزارش خود را رک و راست و صریح ارسال کرد؛ بلکه به این خاطر است که فردی در تشکیلات انگلیس عمداً گزارش‌های داروش را جمع آوری کرد و تصمیم گرفت در لحظه‌ای که می‌دانست فاش کردن آن گزارش‌ها حداکثر تاثیر را دارد، آن‌ها را فاش کرد. منتشر کردن یک سند، تصمیمی آنی نبود، بلکه نیاز به برنامه ریزی قبلی و در نتیجه یک دستورکار داشت. آیا ممکن است انتشار این مطالب در بحبوحه انتخابات رهبر حزب محافظه کار انگلیس، اتفاقی باشد؟

برخی گفته‌اند داروش باید بیشتر احتیاط می‌کرد. وظیفه دیپلمات ها این است که بهترین تصمیم و توصیه را پیشنهاد کنند. تصمیم با وزیران است که آن توصیه‌ها را عملی کنند یا خیر. اگر سفیران از ترس فاش شدن گزارش خود، گزارششان را سانسور کنند، به طور قطع بر کیفیت تصمیم‌ها در بخش سیاست خارجی تاثیر می‌گذارد.

با توجه به طیف و پیچیدگی خطر‌های پیش روی دولت‌های مدرن، توانایی یکپارچه سازی اطلاعات از طیف وسیعی از منابع، برای سیاستگذاری مناسب، ضروری‌تر از هر زمانی است. اگر در نهایت انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شود، مذاکره درباره ایجاد مبنایی جدید برای روابط با شرکای سابق و بازبینی راهبرد ملی، مطالبات بی سابقه‌ای از دولت انگلیس به دنبال خواهد داشت. لازم خواهد بود که وزیران بهترین توصیه‌ها را از کارکنان خود دریافت کنند، و آن تصمیم‌ها مبتنی بر یک کاسه کردن همه اطلاعات مهم و کلیدی است. چنین چیزی تنها در فضایی امکان پذیر است که همه اطمینان داشته باشند اطلاعات محرمانه، محرمانه نگه داشته می‌شود.

سفیر انگلیس در آمریکا معتقد است دولت آمریکا، دولتی ”ناکارآمد، غیرقابل پیش‌بینی، دچار اختلاف و بی‌کفایت“ است. اما خطرناک‌ترین جنبه فاش شدن این اطلاعات، این است که موجب کاهش اعتماد به محرمانه ماندن اطلاعات می‌شود.

ترزا می‌ روز دوشنبه درز پیام‌های دیپلماتیک را محکوم و آن را کاملا غیر قابل قبول ارزیابی کرد، اما خاطر نشان کرد به کیم داروش ۶۵ ساله که در ژانویه ۲۰۱۶ پیش از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری به واشنگتن اعزام شده است، به طور کامل اعتماد دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: انگلیس ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار