توقیف نفتکش حامل نفت ایرانی نشان از بی اراده بودن انگلیس است/ اراده و توان لازم درتصمیم گیری اتحادیه اروپا وجود ندارد/ ایران نباید چشم امید به کارکرد و معجزه‌ای از سوی اروپا بدوزد/رفت و آمد‌ها کاربرد عملی ندارد و بیشتر جنبه تشریفاتی در آن نهفته است.کارشناس مسائل بین الملل گفت:در هم تنیدگی منافع اقتصادی، سیاسی و دیپلماسی اروپا با کاخ سفید منجر به ارجحیت منافع واشنگتن برای اتحادیه اروپا است.


به گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه ایران به کشور‌های اروپایی، تصمیمات جدید کشورمان درباره کاهش تعهدات برجامی در ۱۶ تیر ماه در نشست خبری سخنگوی دولت با حضور عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه و کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام شد.

حسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل در گفت گو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: ایران پس از لبریز شدن صبر راهبردی که در قبال خروج غیرقانونی ایالات متحده آمریکا از برجام و کارشکنی کشور‌های اروپایی در راستای عمل به تعهدات برجامی خود داشت، تصمیم به کاهش تعهدات خود گرفت.

وی افزود: بر اساس عقلانیت سیاسی در یک توافق چند جانبه که با قطعنامه ۲۲۳۱ به یک توافق بین المللی تبدیل شده است، در صورتی که یک طرف به همه تعهدات خود پایبند نبود، طرف مقابل هم می‌تواند تعهدات خود را زیر پا بگذارد.

عابدینی تصریح کرد: ایران بر اساس عقلانیت سیاسی تصمیم گرفت که با کاهش تعهدات خود، ابتدا هشداری به کشور‌های اروپایی امضاء کننده برجام دهد و چنانچه سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) تعهدات خود را عملی نکردند، زمینه برای خروج از آن فراهم می‌شود.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: انتظار می‌رود که کشور‌های اروپایی موضوع هشدار ایران را جدی گرفته و به برجام بازگردند، اگرچه آن‌ها مدعی هستند که از برجام خارج نشدند، ولی در واقع عدم تعهد به مسئولیت  برجامی، به تنهایی نوعی خروج از برجام تلقی می‌شود، ولی نه خروجی سخت مانند کاخ سفید بلکه یک خروج نرم است.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد که اتحادیه اروپا باید این موضوع را درک کند، ولی من معتقدم که به دو دلیل این تعلل استمرار پیدا می‌کند و صرفا در نشست و برخواست‌های دیپلماتیک، آمد و شد‌های سیاست مداران و مطرح کردن ساز و کار تبادل تجاری مانند اینستکس خلاصه می‌شود.

عابدینی با بیان اینکه اتحادیه اروپا به دو دلیل ممکن است به صورت عملی وارد کار جدی با ایران نشود، تصریح کرد: اراده و توان لازم درتصمیم گیری اتحادیه اروپا وجود ندارد، به عبارت دیگر به خاطر در هم تنیدگی منافع اقتصادی، سیاسی، دیپلماسی، فرهنگی، امنیتی و نظامی اروپا با کاخ سفید منافع واشنگتن را در ارجحیت قرار می دهد، بنابراین نباید چشم امید به کارکرد و معجزه‌ای از سوی اروپا دوخت.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به سفر مشاور ارشد مکرون به ایران، گفت: در حقیقت این طور رفت و آمد‌ها چندان تعیین کننده‌ای نخواهد بود چراکه سابقه فرانسوی‌ها نشان داده است که بیش از اینکه طرحی برای حل مشکل داشته باشند، حرف برای گفتن دارند. بنابراین دلیلی برای سفر به ایران وجود ندارد٬ چراکه می‌توانند اینستکس را در همان جایی که هستند، راه اندازی کنند.

وی در واکنش به توقیف نفتکش روسی حامل نفت ایران، تاکید کرد: در حقیقت هنگامی که یکی از کشور‌های سه گانه اروپایی یعنی انگلیس یک نفتکش روسی حامل نفت ایران را توقیف می‌کند، نشان از بی اراده بودن اروپایی‌ها در قبال تحقق مسئولیتشان  دارد، بنابراین رفت و آمد‌ها کاربرد عملی ندارد و بیشتر جنبه تشریفاتی در آن نهفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۲۶ ۱۹ تير ۱۳۹۸
یکی از اهداف راهبردی اروپا ، نگهداری برنامه نیمه جان و رساندن آن تا انتخابات بعدی ریاست جمهوری آمریکاست.
ایران هم این همه از 2015 صبر کرده ، تا انتخابات 2020 هم صبر می کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۹ تير ۱۳۹۸
همه حدفشان معطل گذاشتن ما بود که به حدفشان رسیدند این کشور ما هست که اگر بارها از یک سوراخ گزیده شود بازهم تکرار میکند و جز هدر دادن سرمایه و وقت کشور چیزی عایدشان نخواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۱۹ تير ۱۳۹۸
اینروزها بعضیهاآنچنان از برداشتن گام دوم و سوم با ذوق و شوق سخن می‌گویند که انگار، نه انگار این گام‌ها، روبه جلو نیست، بلکه رو به عقب است؛ ما در حقیقت به سمت آن چیزی در حال حرکت هستیم که نه‌تنها آنرا چند سال پیش داشتیم، بلکه حق مسلم ما بود!
Netherlands
ناشناس
۰۸:۱۰ ۱۹ تير ۱۳۹۸
برجام = بی برجام
آخرین اخبار