حسن عابدینی طی یادداشتی؛

کاش آبه پیام آور ترامپ نبود

کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی طی یادداشتی به تحلیل ابعاد سفر نخست وزیر ژاپن پرداخت.

کاش آبه ییام آور ترامپ نبودبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن عابدینی کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی در یادداشت اینستاگرامی درباره سفر آبه شینزو به ایران نوشت؛ نخست وزیر ژاپن که پس از ۱۸ روز جنجال رسانه‌ای، پیام اور ترامپ بود با ناکامی به توکیو برگشت. تنها دستاورد ماموریتش این بود که به اندازه تمام هفت سال دوران نخست وزیری اش در قاب رسانه‌ها و سرخط خبر‌های بین المللی قرار گرفت.
 
وی ادامه داد: او که روابط دوستانه‌ای با ترامپ دارد کوشش کرد با شگرد ایجاد دلهره از درگیری تصادفی، روی دستگاه محاسباتی جمهوری اسلامی تاثیر بگذارد غافل از اینکه ایران تجربه‌ای چهل ساله در این زمینه دارد. شینزو از یک خانواده سیاسی است که پدرش مدتی سکاندار سیاست خارجی ژاپن بود. او در ۲۰ سالگی بهمراه پدرش به تهران سفر کرده بود. قبای میانجییگری به سبب وابستگی ژاپن تاکنون در هیچ موردی به تن توکیو ننشته است.

در ادامه آمده است؛ شینزو رهبر حزب لیبرال دمکرات ژاپن است که به جز یک دوره کوتاه همواره قدرت را در دست داشته است. ساختار ژاپن هنوز بر اساس مثلث سیاستمداران، دیوان سالاران و صاحبان صنایع است که لایه رویی ان سیاستمدارانند. ژاپن یک غول اقتصادی، اما کوتوله سیاسی است. کشور افتاب تابان با همه همسایگانش اختلاف ارضی و سیاسی دارد. چین، کره جنوبی، ژاپن و روسیه همسایگان ان هستند. ژاپن نه فقط ۳۵ سال شبه جزیره کره را اشغال کرد و ۷۰۰ هزار زن و دختر را به عنوان برده جنسی به کار گرفت بلکه با یورش به چین بخشی از منچوری را هم تصرف کرد. امپراتور ژاپن با تسلیم در جنگ جهانی دوم از همه سرزمین‌های اشغالی عقب نشینی کرد.

عابدینی در بخش دیگری نوشته است؛ ژاپن که وسعتش به اندازه استان خراسان است ۱۲۸ میلیون نفر جمعیت دارد. شروع فرایند توسعه اقتصادی ان در دوره میجی شروع شد که امیرکبیر در ایران به قدرت رسید. آمریکا در سال ۱۹۴۵ دو بمب اتمی روی شهر‌های هیروشیما و ناکاساکی پرتاب کرد. ژنرال آمریکایی داگلاس مک آرتور پس از اشغال ژاپن، قانون اساسی برای این کشور نوشت. اصل نهم قانون اساسی، ژاپن را برای همیشه از داشتن قدرت نظامی محروم کرده است. ابه که گرایش‌های ناسیونالیسیت دارد می‌کوشد تا این اصل را اصلاح کند.

در انتها نیز آمده است؛ آمریکا ۴۷ هزار جنگجو در ژاپن دارد که از حمایت قوانین شبه کاپیتولاسیونی برخوردارند. ژاپن در سیاست خارجی از ایالات متحده پیروی می‌کند.  ژاپن در دهه ۷۰ تحت فشار آمریکا از مشارکت در بهره برداری حوزه نفتی ازادگان در خوزستان عقب نشینی کرد. واردات نفت از ایران که به گفته هاشی موتو نخست وزیر پیشین نقشی ارزنده در توسعه ژاپن داشته است با فشار آمریکا کاهش داده است. صادرات بسیاری از کالا‌ها را نیز به ایران با فرمان ترامپ متوقف کرد. این‌ها بخشی از گله مندی‌های ایران از توکیو است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار