صادرات بیش از ۳۵ میلیون دلاری محصولات گلخانه‌ای در کشور

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان داروئی و قارچ خوراکی وزارت جهادکشاورزی گفت: در سال گذشته، بیش از ۳۵ میلیون دلار صادرات محصولات گلخانه‌ای داشته ایم و پیش‌بینی برای امسال بیش از ۲ برابر افزایش است.

صادرات بیش از ۳۵ میلیون دلاری محصولات گلخانه‌ای در کشور

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، غلامرضا تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان داروئی و قارچ خوراکی وزارت جهادکشاورزی عصر امروز در نشست خبری اصحاب رسانه اظهار داشت: در سال ۹۸ برنامه توسعه گلخانه‌ها بیش از پنج هزار و ۸۰۰ هکتار بوده که ما مکلف به انتقال کشت از این مقدار هستیم.

وی عنوان کرد: در برنامه ششم تکلیف بر ذخیره و توسعه ۱۱ میلیارد مترمکعب است، که در حوزه انتقال کشت ضروری است که آن را جدی بگیریم.

 غلامرضا تقوی گفت: در این برنامه تأکید بر کمک و اطلاع‌رسانی این موضوع بوده، زیرا این موضوع، ریشه در باور و تغییر فرهنگ دارد.

این مسئول کشوری با اشاره به اینکه بنا بر انتقال کشت سطح قابل‌توجهی از استان است، افزود: در این حوزه، دوره حمایت‌هایی را در خصوص تسهیلات بانکی، صدور مجوز‌ها و انتقال دانش فنی تعریف کرده است.

تقوی اضافه کرد: تا پایان آبان ماه، افراد برای ارائه تقاضا‌های خود به سازمان‌های کشاورزی مراجعه کرده تا بتوانند از این حمایت‌ها استفاده کنند.
وی مطرح کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که در بحث توسعه گلخانه دنبال می‌شود، تدوین برنامه‌ی تولید برای صادرات در حوزه‌ی گل و گیاه است.

رئیس دفتر گلخانه‌های کشور بابیان اینکه در سال گذشته بیش از ۳۵ میلیون دلار صادرات داشتیم، گفت: باوجود مشکلات تحریم صادرات که وجود دارد، اما پیش‌بینی ما این بوده که در حوزه گل و گیاه زینتی، در کل کشور بتوانیم بیش از ۲ برابر افزایش صادرات داشته باشیم.

تقوی عنوان کرد: در حوزه سبزی و صیفی گلخانه‌ای نیز، بیش از ۵۰۰ میلیون دلار پیش‌بینی ما بوده است؛ همچنین پیش‌بینی تولیدات سه میلیون تنی در سال ۹۸ و اول ۹۹ و صادرات ۳۰ درصد از ظرفیت را داریم.

وی ادامه داد: در حوزه کشوری ۸۳ درصد از تولیدات گلخانه‌ای سبزی صیفی مربوط به خیار، کمتر از ۱۵ درصد مربوط به گوجه‌فرنگی و مابقی فلفل، بادمجان و سایر موارد ترکیبی است؛ همچنین مهم‌ترین محصول گیاهان گلخانه‌ای ما نیز گل رز است.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان داروئی و قارچ خوراکی وزارت جهادکشاورزی در خصوص قیمت تضمینی کشت‌های گلخانه‌ای بیان کرد: در حوزه باغبانی محصولاتی داریم که، چون احتمال می‌رود، جزء پایه‌های صادراتی هستند، اگر قیمت‌ها را اعلام نکنیم آسیب می‌بیند.

تقوی اضافه کرد: در حوزه محصولات گلخانه‌ای نیز، چون رابطه عرضه و تقاضا بر آن حاکم است، ضرورتی بر کار روی قیمت تضمینی آن نیست.

وی افزود: امسال شاهد توسعه، بدون مسائل ترویجی و حمایت‌های تسهیلاتی بودیم که دلیل قیمت خوب صادرات بوده و وابسته به تضمینی بودن یا نبودن قیمت‌ها نیست.

این مسئول راهکار زمین‌های خرد و عدم وجود توسعه قابل‌توجه برای کشاورزی را گلخانه‌های کوچک‌مقیاس و تجمع اراضی دانست و ادعا کرد: اگر محصولات کشاورزی به جایگاه اصلی خود برای عرضه ازلحاظ قیمت برسند، هیچ کشاورزی حاضر به تغییر کاربری یا خرد کردن زمین خود نیست.

تقوی در ادامه افزود: اگر گزینه مناسبی برای تولید داشته باشیم، از فضای آن استفاده می‌کنیم و اینجا مساحت ملک، ملاک نیست.

وی گفت: استان فارس دارای بیشترین سطح ابلاغ در حوزه گلخانه را داشته؛ همچنین ازنظر موجودی فعلی رتبه هفتم و ازنظر روند توسعه نیز رتبه سوم را دارا است.

در ادامه مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس اظهار کرد: به خاطر شرایط استان و جلوگیری از حاشیه‌نشینی و ماندگاری روستاییان در روستاها، سوق دادن فعالیت‌ها در روستا‌ها از اهداف دولت است.

مجید رضا پاکاری افزود: در این راستا سه روستای گلخانه‌ای در شهرستان پاسارگاد، کوار و مرودشت راه‌اندازی و ۲ روستای گلخانه‌ای نیز در خرامه و ۲۱ روستا دیگر نیز در استان شناسایی‌ شده است.

وی با اشاره به اینکه هدف، تشکیل زنجیره‌های تولید است، اضافه کرد: هر شهرستان موظف شده که یک روستا و شهرک گلخانه‌ای را در شهرستان احداث کند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس بابیان اینکه یکی از برنامه‌هایمان ساماندهی گلخانه‌های غیرفعال و تغییر آن‌ها به گلخانه‌های فعال است، عنوان کرد: امسال حدود ۱۲ هکتار گلخانه که به دلیل عوامل مختلف، فعالیت نمی‌کردند به چرخه تولید برگشتند.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس نیز عنوان کرد: در حوزه تحقیقات، نقشه راه تحقیقات گلخانه و در حوزه آموزش نیز تربیت مدرس، کارشناس و کارگر ماهر گلخانه‌ای در دست انجام است.

ابراهیم زارع اضافه کرد: امیدواریم که با این مجموعه فعالیت‌هایی که انجام می‌شود، همگام با توسعه فیزیکی به توسعه دانش‌بنیان و دانش‌محور گلخانه‌ها کمک کنیم.
انتهای پیام/چ

صحبت های مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان داروئی و قارچ خوراکی وزارت جهادکشاورزی در فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.