امریکن کانسروتیو: هرآنچه ترامپ درباره برجام گفته دروغ است

پایگاه اینترنتی امریکن کانسروتیو در مطلبی با اذعان به پایبندی ایران به برجام گفت هرآنچه رئیس‌جمهور آمریکا درباره این توافق گفته، دروغ است و هیچگونه استثنائی در این‎‌باره وجود ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی امریکن کانسروتیو در گزارشی با عنوان «از بین بردن توافقنامه هسته‌ای با دروغ و تحریم» نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، دروغ‌های زیادی را درباره ایران و توافقنامه هسته‌ای گفته و همچنین این کشور را به اعمال تحریم‌های بیشتر تهدید کرده است.

در این مطلب آمده است: ترامپ دیروز در توئیت خود نوشت «ایران همواره به طور مخفیانه غنی‌سازی انجام داده است که این اقدام نقض توافقنامه وحشتناک ۱۵۰ میلیارد دلاری جان کری و دولت اوباما محسوب می‌شود. به خاطر داشته باشید، توافق نامه قرار است ظرف چند سال منقضی شود. تحریم‌ها به زودی به صورت قابل توجهی افزایش خواهند یافت.» به نظر می‌رسد اصلاح کردن دروغ‌های ترامپ همانند تلاش برای استفاده از چتر علیه طوفان است, اما مهم است این موضوع را درک کنیم که هیچ یک از سخنان رئیس جمهور آمریکا درباره ایران یا توافقنامه هسته‌ای درست نیست. عملا، هر آنچه که او درباره توافق هسته‌ای طی چهار سال گذشته گفته دروغ بوده است و هیچگونه استثنائی وجود ندارد.

هیچگونه غنی‌سازی «مخفیانه‌ای» انجام نشده است. ایران اجازه یافت در سطح پایین غنی‌سازی انجام دهد و همچنین اجازه یافت ذخایر کوچکی از اورانیوم با غنای پایین در اختیار داشته باشد. هیچ یک از این اقدامات، مخفیانه نبوده است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۱۵ گزارش پی در پی تأیید کرد که ایران به محدودیت‌های تعیین شده در برجام پایبند است. اگر ایران برخی از تأسیسات غنی‌سازی مخفی خود را فعال می‌کرد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن‌ها را کشف می‌کرد. تنها می‌توان گفت بن‌بست کنونی با ایران تماماً تقصیر ترامپ است.

در ادامه این مطلب آمده است: کاهش تحریم‌ها در ازای پایبندی، همواره راهی است که هرگونه توافقی بر اساس آن می‌تواند موثر باشد و ایران به طور کامل به توافق هسته‌ای پایبند بود تا زمانی که تحریم‌های غیر قانونی دونالد ترامپ، این کشور را در اوایل ماه کنونی وادار به کاهش پایبندی کرد. ترامپ هرگز به پایبندی یا عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای توجهی نشان نداد، زیرا او بیش از یک سال پیش توافق هسته‌ای را نقض کرد، زمانی که هم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و هم نهاد‌های اطلاعاتی خودمان (آمریکا) اعلام کردند ایران به توافق هسته‌ای پایبند است.


بیشتر بخوانید: ادعای کذب ترامپ علیه ایران در توئیتی جدید


ادعای ترامپ در این باره که توافق هسته‌ای ظرف چند سال «منقضی می‌شود», اشتباه است. برخی از مفاد توافق هسته‌ای شش سال دیگر منقضی می‌شود و دیگر مفاد آن ظرف ۱۱ سال منقضی خواهد شد، اما مهمترین مفاد این توافقنامه که ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای باز می‌دارد، دائمی است. چرا برخی از محدودیت‌ها پس از یک دوره زمانی مشخص منقضی می‌شوند؟ زیرا هدف از توافق هسته‌ای، اطمینان یافتن از این موضوع است که برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است و زمانی که ایران طی دوره ۱۰ تا ۱۵ سال این موضوع را نشان بدهد، با آن همانند هر کشور دیگر عضو پیمان منع گسترش (ان‌پی‌تی) رفتار خواهد شد.

امریکن کانسروتیو در ادامه نوشت: ایران علاوه بر پایبندی به تعهداتش بر اساس ان‌پی‌تی، به طور داوطلبانه به پروتکل الحاقی پایبند است که این موضوع عملا سبب می‌شود تلاش دولت ایران برای تولید سلاح هسته‌ای بدون آن که شناسایی شود، غیرممکن باشد. با فرض این که توافق هسته‌ای برای مدت زمانی طولانی دوام خواهد داشت، انتظار می‌رود ایران پروتکل الحاقی را تصویب کند و الزاماتش را به صورت دائمی بپذیرد.

زمانی که ایران پروتکل الحاقی را تصویب کند، این موضوع عملا تضمین می‌کند که برنامه هسته‌ای ایران در آینده صلح‌آمیز باقی خواهد ماند، اما برای رسیدن به آن مرحله، دیگر طرف‌های توافق نامه باید به وعده هایشان طی چهار سال آینده پایبند باشند. 

این پایگاه آمریکایی در ادامه با اشاره به تلاش‌های ضدایرانی دولت و کنگره آمریکا نوشت: دروغ‌های بی‌شمار ترامپ، نفرت‌انگیز است؛ اما بدترین بخش توئیت او تهدید به اعمال تحریم‌های بیشتر است. توئیت مضحک دونالد ترامپ از برخی اقدامات غیر‌سازنده دولت طی هفته‌های آتی حکایت دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
الاحقر
۲۲:۴۶ ۲۳ تير ۱۳۹۸
به نام خدا
موضوع: درخواست خروج از برجام
سلام علیکم
تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر دشمنان زورگو، تکیه بر توانمندی و ظرفیت های داخلی و ارتباط با کشورهای غیر مستکبر است. آمریکا و این سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان حتی اگر در مقابل چشم ما، جنگ زرگری هم راه بیاندازند باز دو روی یک سکه اند. متأسّفانه دولت پس از گذشت حدود چهارده ماه از خروج آمریکا از برجام هنوز منتظر وعده سر خرمن اروپایی ها می باشد و در حالیکه از خود برجام اثری باقی نمانده از اقدامات به اصطلاح متقابل ایران در چارچوب برجام دفاع می کند! این در حالی است که اروپایی ها اعتراف کرده اند، هیچگاه تحریم های آمریکا را دور نمی زنند، بلکه فقط در چارچوب آنچه ارباب آمریکایی به آن ها اجازه داده است، غذا و دارو را در برابر فروش نفت می دهند و همزمان بارها ما را تحت فشار گذاشته اند که در برابر همین وعده های ننگ آور توخالی بدون تضمین، به برجام های 2، 3، 4 و 5 ( خود تحریمی مالی FATF، موشکی، منطقه ای و حقوق بشر) بپیوندیم. در واقع این به اصطلاح کانال اینستکس هم، حقه ای چند منظوره برای وقت کشی و نگهداشتن ما در برجام و جلوگیری از انجام مبادلات اقتصادی بین المللی و دامی برای بلوکه کردن درآمدهای ارزی کشور و محقق کردن بهتر تحریم های آمریکا جهت افزایش فشار بیشتر بر ماست. لذا لازم است علاوه بر رد اینستکس، صادرات و واردات خود را با هر پول دیگری غیر از دلار آمریکا و در قالب پیمان های دو جانبه با کشورهای غیر مستکبر غربی انجام داده؛ و در یک اقدام انقلابی در اسرع وقت از برجام خارج شویم.
Iran (Islamic Republic of)
سید علی حسینی
۰۷:۴۳ ۲۱ تير ۱۳۹۸
ایران باید در برجام باقی بماند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۱ ۲۱ تير ۱۳۹۸
داریم این ترامپ دیونه رو خیلی بزرگش می کنیم ما باید سیاستهای خودمون رو اجرا کنیم نه عکس العمل به رفتار این مردیکه داشته باشیم !!!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
شاهین
۰۲:۰۱ ۲۱ تير ۱۳۹۸
آقای ترامپ تو و عربستان و اسراییل هیچ غلطی نمی تواند انجام دهید ایران کشوری مستقل است و طبق فتوای رهبری تحت هیچ شرایطی قسمت بمب اتم نخواهد رفت دیگر بیشتر از این خودت را در جهان منزوی نکن
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۰۰:۱۵ ۲۱ تير ۱۳۹۸
میخاداینقدر تحریم کنه تاجونش درآر دیگه تابوی تحریم شکسته شده ننگ بر ترامپ
Germany
ناشناس
۲۳:۰۰ ۲۰ تير ۱۳۹۸
شورای نگهبان مهمترین ارگان نظام است
اگر شورای نگهبان نتواند متخصصین واقعی واقعی را در هر زمینه جذب کند و از آنها بهره ببرد در انتخاب کاندیدا در تمام انتخابات ها
دچار مشکل خواهیم شد
کاش معیارها و شاخص های تخصصی فراتر از سوابق کاری و مدیریتی بود برای شورای نگهبان ،
در عصر امروز متاسفانه جوانان نابغه و افراد لایق نمی توانند با اخلاق و تعهد و شرافت و انسانیت به راحتی دوره انقلاب به منصب ها و مدیریت های کلان کشور دست پیدا کنند و اگر هم بتوانند انگشت شمارند
پس با این حساب طبق مفاد شورای نگهبان که
تمام کاندیدا ریاست جمهوری باید مدیر دولتی و یا سوابق مدیریت کلان کشوری داشته باشند
جوانان نابغه و افراد لایق و متخصص و متعهد که توانایی های فوق العاده دارند متاسفانه بر اساس همین بند رد صلاحیت می شوند
و به ناچار شورای نگهبان باید تا وقتی که انقلابیون قدیمی و سالخورده عزیز تا وقتی در قید حیات هستند کاندیدا را از همانها انتخاب نماید
Iran (Islamic Republic of)
محمد زاده
۱۹:۱۰ ۲۰ تير ۱۳۹۸
«صدور انقلاب » یعنی همین !!!!
که یک پایگاه اینترنتی .... آمریکایی ، از درون خودشان اینچنین دست به. افشا گری میزند!!!
پس نتیجه بررسیهای آن دولتمرد آمریکایی که چندی قبل گفته بود «اضمحلال آمریکا در آینده نزدیک محقق میشود» ، به واقعیت نزدیک میشود !!!!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۱۶ ۲۰ تير ۱۳۹۸
فعلا که منتظر نگه داشتن و وقت کشی در دستور کار اروپا و آمریکاست
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۱:۰۳ ۲۰ تير ۱۳۹۸
مرگ بر ترامپ...
آخرین اخبار