وعده و وعیدهای سفر نخست روحانی به کجا رسید/ تحفه سفر دوم هیئت همراه چه خواهد بود؟

طی چند روز آینده سفر دوم رئیس جمهور به خراسان شمالی آغاز ممی شود که شاید بد نباشد نگاهی هر چند اجمالی به وعده های سفر خردادماه ۹۴ انجام شد بیندازیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، چندهفته‌ای است که مدیران خراسان شمالی درگیر آماده‌سازی و مهیا شدن برای دومین سفر دولت روحانی به این استان هستند.

سفری که به نظر می‌رسد خواسته‌های مردمی فراوانی از یک سو و بیم و امیدهای بی‌شماری از سوی دیگر مردم این خطه از کشور را فراگرفته باشد.

اما پیش از فرارسیدن موعد ۲۳ تیرماه و آغاز این سفر به خراسان شمالی، نگاهی گذرا و کوتاه به آنچه در سفر پیشین دولت حسن روحانی اتفاق افتاد می‌اندازیم.

گفتنی است تمامی این مطالب و گفته از پایگاه اطلاع رسانی دولت اخذ شده است.

تقویت روند توسعه همه‌جانبه استان

معاون اجرایی رییس جمهوری در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاران استان خراسان شمالی با اشاره به امکانات و توانمندی‌های گسترده استان خراسان شمالی تصریح کرد که دولت یازدهم، برای تقویت بیش‌ازپیش روند توسعه همه‌جانبه و پایدار استان خراسان شمالی مصمم است.

محمد شریعتمداری بابیان اینکه استفاده از توانمندی‌های موجود در استان خراسان شمالی موجب توسعه بیشتر استان خواهد شد، گفت: استان زیرساخت‌ها و پتانسیل‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری دارد که بهره‌گیری از آنها می‌تواند موجب شتاب در مسیر توسعه استان شود.

استاندار خراسان شمالی نیز در این جلسه گزارشی را از ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف استان ارائه کرد.

تکمیل راه‌آهن نخستین خبر مهم پیش از سفر

در آستانه سفر دولت به استان خراسان شمالی، در جلسه‌ای که به ریاست حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری و با حضور شماری از معاونان رییس جمهوری، وزیران، استاندار و مقام‌های ارشد این استان برگزار شد، طرح‌ها و پروژه‌هایی که قرار است در استان خراسان شمالی اجرایی شوند، بررسی و بودجه آنها مصوب شد.

وزیران و معاونان در این نشست در خصوص برنامه‌های خود برای تکمیل خط راه‌آهن بجنورد – مشهد که می‌تواند یک مسیر امن ریلی بین شمال شرق و شمال غرب دریای خزر ایجاد کند، طرح‌های مرتبط با احداث و تجهیز بیمارستان‌ها، طرح‌های تقویت شبکه‌های آب‌رسانی استان و گسترش توانمندی‌های آموزشی و مدارس استان خراسان شمالی، بحث و گفت‌وگو کردند.

آغاز سفر / در فرودگاه بجنورد و تکرار ظرفیت‌های سه‌گانه استان

رئیس‌جمهوری گفت: امیدوارم سفر دولت به خراسان شمالی سرشار از خیروبرکت برای مردم و موجب شتاب بخشیدن به توسعه استان باشد.

وی اظهار داشت: خراسان شمالی به لحاظ کشاورزی، معدن، صنعت و گردشگری ظرفیت‌های خوبی دارد و امیدوارم این سفر با فعال کردن ظرفیت‌های استان پر خیر و برکت بوده و گام‌های مؤثری برای توسعه استان در جریان این سفر برداشته شود.

اعلام عناوین پروژه‌های دولت برای خراسان شمالی در ورزشگاه بجنورد / وعده‌هایی برای سال ۹۴ و ۹۵

 روحانی در سخنان خود با تشریح برخی پروژه‌های مدنظر دولت برای توسعه بیش‌ازپیش خراسان شمالی، احداث بزرگراه ۲۵۰ کیلومتری بجنورد به جنگل گلستان، اصلاح و تکمیل ۶۶۰ کیلومتر راه‌های روستایی، احداث خط آهن بجنورد به اسفراین و جوین و اتصال آن به راه‌آهن سراسری، اصلاح نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای استان، تکمیل فرودگاه بجنورد، احداث، تکمیل و تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در استان، گازرسانی به همه ۷۵ روستای باقیمانده استان که فاقد گاز شهری هستند و تکمیل و بازسازی مدارس جدید، طرح‌های آب‌رسانی و فاضلاب، تکمیل سدهای استان و توسعه واحد جدید پتروشیمی در استان، تجهیز اراضی کشاورزی استان به روش‌های آبیاری مدرن و ساخت و توسعه استادیوم‌های ورزشی در استان را ازجمله این پروژه‌ها دانست و اظهار داشت: دولت علاوه بر ۱۱۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی در نظر گرفته‌شده برای بخش گردشگری خراسان شمالی، تسهیلاتی نیز از محل صندوق توسعه ملی با نرخ ترجیحی ۱۰ درصد برای کشاورزی و ۱۲ درصد برای صنعت در نظر گرفته که فرصت خوبی برای کارآفرینان استان فراهم می‌کند و دولت درمجموع ۲۵ طرح بااعتبار ۵۷۰ میلیارد تومان در استان را در سال‌های ۹۴ و ۹۵ در برنامه دارد.

جلسه با فعالان اقتصادی / آغاز داستان پروژه‌های ناتمام!

رییس جمهوری در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاران خراسان شمالی، اجرای پروژه احداث پتروشیمی دوم بجنورد، عملیات احداث راه‌آهن اسفراین – بجنورد - شیروان و تکمیل باند دوم بزرگراه بجنورد به جنگل گلستان با دستور دکتر روحانی و از طریق ویدئوکنفرانس آغاز شد.

طرح دوم پتروشیمی بجنورد با ۱۶ هزار میلیارد ریال اعتبار ریالی، ۶۶۷ میلیون دلار اعتبارات ارزی در مدت ۴۸ ماه اجرا خواهد شد. این طرح در دوران ساخت برای ۳ هزار نفر و پس از بهره‌برداری برای ۱۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم اشتغال آفرینی خواهد کرد.

همچنین راه‌آهن اسفراین - بجنورد - شیروان به طول ۲۱۰ کیلومتر بااعتباری بالغ‌بر هزار میلیارد تومان به مدت ۴ سال احداث خواهد شد. باند دوم بزرگراه بجنورد به جنگل گلستان نیز به طول ۱۴۵ کیلومتر بااعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان و در طول ۲ سال تا پایان سال ۹۵ به بهره‌برداری خواهد رسید.

در کلنگ زنی طرح دوم پتروشیمی چه اتفاقی افتاد؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آیین آغاز عملیات اجرایی اجرای مرحله دوم طرح پتروشیمی خراسان در بجنورد موسوم به جی.تی. پی.پی اظهار کرد: برای اجرای این پروژه بزرگ پتروشیمی در خراسان شمالی حدود ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار از سوی شرکت شستا هزینه می‌شود.

علی ربیعی افزود: با تکمیل این واحد پتروشیمی در استان خراسان شمالی برای سه هزار و ۵۰۰ نفر ایجاد اشتغال می‌شود.

وی اضافه کرد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت تدبیر و امید به دنبال سرمایه‌گذاری برای کمک به توسعه و اشتغال در استان‌های کشور هستند.

ربیعی به برخی ویژگی‌های این طرح اشاره کرد و گفت: برای این پروژه بزرگ افزون بر ۶۶۷ میلیون دلار سرمایه‌گذاری ارزی از محل صندوق توسعه ملی و ۱۶ هزار میلیارد ریال نیز سرمایه‌گذاری ریالی صورت می‌گیرد.

وی افزود: با بهره‌برداری از این پروژه بزرگ که در زمینی به مساحت ۸۰ هکتار اجرا خواهد شد، برای یک هزار نفر به‌صورت مستقیم و سه هزار نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم شغل ایجاد خواهد شد.

ربیعی اضافه کرد: خوراک این طرح بزرگ گاز طبیعی است که تولید سالانه آن یک‌میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول، ۵۰۰ هزار تن پروپلین و ۵۰۰ هزار تن نیز پلی پروپلین است که مقدار قابل‌توجهی نیز گاز آل پی جی و بنزین در این واحد تولید خواهد شد.

به گفته وی، این واحد تولیدی پتروشیمی در صورت بهره‌برداری روزانه ۶، ۹ میلیون مترمکعب گاز طبیعی مصرف دارد و سالانه به ۱۵ میلیون مترمکعب آب نیز نیاز دارد که از محل تصفیه فاضلاب شهری بجنورد تأمین خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین تصریح کرد: گاز مصرفی این واحد پتروشیمی با ۱۰ درصد زیر قیمت بازار تحویل این واحد می‌شود.

هیات وزیران در استان چه می‌کردند؟

وزیر بهداشت؛ یک کلنگ و بازدید!

با حضور مجید انصاری نماینده ویژه رییس جمهوری و سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه کلنگ ساخت کلینیک ویژه اورژانس در شبکه بهداشت شیروان به زمین زده شد.

این کلینیک باهدف بهبود و ارتقای بهداشت و سلامت و اجرای طرح سلامت راه‌اندازی خواهد شد. باهدف اجرای طرح سلامت، ساخت ۹۰ کلینیک در مناطق محروم کشور در دست‌ساخت است.

رییس شبکه بهداشت، درمان و دانشکده پرستاری شیروان گفت: کلینیک ویژه اورژانس این شهرستان به مدت یک سال ساخته خواهد شد و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

حسین زارع افزود: هزینه‌های ساخت این کلینیک به‌صورت متمرکز از سوی وزارتخانه مربوط پرداخت و اختصاص داده می‌شود.

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی که در قالب نوزدهمین سفر استانی کاروان تدبیر و امید به خراسان شمالی سفرکرده است، با حضور در منزل «نرگس رسولی» دریکی از مناطق فقیرنشین حاشیه شهر بجنورد، از حال وی جویا شد.

این کودک خردسال که از یک بیماری ناشناخته پوستی رنج می‌برد، از ۶ ماهگی دچار عارضه خارش مداوم پوست شده و تاکنون پزشکان از درمان وی عاجر مانده‌اند.

وزیر بهداشت ضمن گفت‌وگو با خانواده این دختربچه بیمار، از رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خواست ضمن پیگیری پرونده نرگس رسولی، مساعدت لازم را برای درمان وی صورت دهد.

میراث فرهنگی / بازدید از دو مرکز تجاری که هنوز هم تکمیل‌نشده!

مسعود سلطانی فر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در جریان سفر رئیس‌جمهوری به خراسان شمالی از مجتمع تفریحی، تجاری و گردشگری هماگ به مساحت ۶۵ هزار مترمربع بازدید کرد.

در بازدید سلطانی فر از پروژه مجتمع تفریحی، تجاری و گردشگری هماگ شهرستان بجنورد، معاون رئیس‌جمهور در رابطه با اختصاص اعتباری بالغ‌بر ۱۲۰ میلیارد تومان به‌منظور بهره‌برداری از این پروژه قول مساعد داد.

همچنین معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ادامه از مجتمع خرید تفریحی و گردشگری طلای سفید بازدید کرد و در جریان فعالیت‌های صورت گرفته توسط سرمایه‌گذار این پروژه قرار گرفت.

بند میاندشت اسفراین از ۹۴ تا ۹۸ فقط ۵ درصد پیشرفت فیزیکی!

وزیر جهاد کشاورزی از دو طرح مجتمع کشت و صنعت آستان قدس و بند خاکی میاندشت اسفراین در خراسان شمالی بازدید کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در خصوص مشخصات مجتمع کشت و صنعت آستان قدس واقع در شهرستان اسفراین گفت: این مجتمع چهار هزار و ۵۰۰ هکتار گستره دارد که تمامی این سطح نیز یکپارچه است.

عبدالله یوسفی افزود: ساخت کارخانه تولید بذر غلات، گاوداری شیری ۷۰۰ راسی و ساخت ۴۰ هکتار باغ پسته ازجمله طرح‌های این مجتمع است.

وی اظهار کرد: ایجاد استخرهای متعدد و پرورش ماهی قزل‌آلا، پرورش ماهی کفال برای اولین بار در کشور، طرح مطالعه پرورش ماهی‌های زینتی و طرح پرورش ماهیان خاویاری از دیگر طرح‌های در دست اقدام در این مجتمع است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در خصوص طرح عملیات ساختمانی بند خاکی، ایستگاه پمپاژ و خط انتقال میاندشت اسفراین نیز گفت: این طرح تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

یوسفی افزود: مشخصات این بند خاکی همگن است و ۳۰۰ هکتار سطح زیر کشت انواع محصولات کشاورزی را پوشش می‌دهد و ۱۲۰ بهره‌بردار از این فرصت می‌توانند استفاده کنند.

نکته جالب‌توجه این است که محمدرضا قلی پور طی چند روز اخیر در مصاحبه‌ای به میزان پیشرفت پروژه بندخاکی میاندشت اسفراین اشاره‌کرده و گفته است: هم‌اکنون درمجموع سایت اسکان عشایر میاندشت اسفراین ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در نظر است در سفر پیش روی دولت به استان ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این پروژه‌ها درخواست شود.

وی افزود: تکمیل بند و خط انتقال ایستگاه پمپاژ آب نیاز به تکمیل و تجهیز دارد و امیدوار هستیم این پروژه تا پایان دولت به بهره‌برداری رسیده و خانوارهای عشایری در این سایت اسکان داده شوند.

در این پروژه به نظر می‌رسد عملاً اتفاق خاصی از سال ۹۴ تاکنون نیفتاده است و خواهان اعتبار برای تکمیل آن هستند.

گرمه و مرمریت؛ وعده‌ای که به چینی‌ها رسید

وزیر صنعت و معدن و تجارت با اشاره به وجود صنایع سنگ مرمریت سفید در شهرستان گرمه از فعالان صنعتی برای سرمایه‌گذاری در این شهرستان دعوت به عمل آورد و گفت: از سرمایه‌گذاران این بخش حمایت خواهیم کرد.

نعمت زاده وجود دو معدن سنگ مرمریت در شهرستان گرمه را نقطه قوتی برای منطقه برشمرد و اظهار کرد: همه باید کمک کنیم تا ضمن استقبال صنعتگران از شهرک صنعتی این شهرستان، سنگ‌بری‌هایی نیز در این شهرک فعال شوند تا از خام فروشی جلوگیری شود.

وی از فعالان صنعتی برای سرمایه‌گذاری در این شهرستان دعوت به عمل آورد و گفت: باید با سرمایه‌گذاری و ایجاد صنایع تبدیلی ضمن افزایش بهره‌وری به تولید اشتغال نیز کمک کنیم و وزارت صنعت و معدن نیز از سرمایه‌گذاران در این شهرستان حمایت خواهد کرد.

نعمت زاده با اشاره به اینکه در جلسات هیئت دولت به موضوع راه گرمه - میامی نیز پرداخته‌شده است افزود: تصمیم‌گیری شد تا منابع آن تأمین شود.

همچنین با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، بهره‌برداری از یک واحد بسته‌بندی حبوبات و خشکبار، در شهرستان گرمه خراسان شمالی آغاز شد.

واحد مزبور با سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد ریالی بخش خصوصی در ۸ هزار مترمربع زمین و زیربنای ۸۴۰ مترمربع ایجادشده که با راه‌اندازی آن برای ۲۵ نفر ایجاد اشتغال شده است.

این واحد بسته‌بندی توان بسته‌بندی سالانه ۱۵۰۰ تن مواد غذایی شامل غلات، حبوبات، میوه و پودر میوه و خشکبار را دارد.

اما ابتدای خردادماه بود که پس از ۴ سال خبری از معدن گرمه منتشر که بهره‌برداری از این مجموعه صنعتی به چینی‌ها واگذارشده است.

علی‌اصغر رضازاده، معاون صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی بابیان اینکه قرار است چینی‌ها در معادن گرمه پنج میلیون یوان سرمایه‌گذاری کنند، اظهار کرد: سرمایه‌گذاران چینی قرار است سالانه ۷۰ تا ۸۰ هزار تن ماده معدنی مرمریت از چند معدن شهرستان گرمه استخراج کنند و مواد برداشت‌شده به خارج کشور منتقل می‌شود.

سفر به شهرستان محروم راز و جرگلان توسط نماینده ویژه / قول عمل به وعده‌ها؛ قولی که بر زمین ماند

حجت‌الاسلام یونسی، نماینده ویژه رییس‌جمهور در جمع مردم جرگلان تأکید کرد: مسائل و مشکلات مطرح‌شده را پیگیری خواهم کرد و اطمینان می‌دهم دولت برای منطقه خدمات و پروژه‌های بزرگی را پیش‌بینی کرده است که با حمایت شما مردم اجرایی خواهد شد.

وی با ابلاغ سلام رییس‌جمهور به مردم جرگلان تأکید کرد: دولت کماکان به حمایت شما نیاز دارد و در مقابل به تمام وعده‌هایی که داده است پایبند خواهد ماند و به آنها عمل خواهد کرد.

درحالی‌که مردم خراسان شمالی طی انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶، روحانی را رئیس‌جمهور منتخب خود دانستند اما مردم راز و جرگلان که درصد بیشتری از جمعیت ساکن در این منطقه را اهل تسنن تشکیل می‌دهند درصد بالایی رأی به روحانی دادند ولی وعده‌های دولت برای پیشرفت این شهرستان نیز به سرانجام مشخصی نرسیده است و قول عمل به وعده‌ها بر زمین ماند.

راه‌آهن جوین به اسفراین؛ ۵۰ درصدی که هنوز تمام نشده

همزمان با سفر کاروان تدبیر و امید به استان خراسان شمالی عملیات اجرایی راه‌آهن اسفراین- بجنورد با حضور وزیر راه و شهرسازی شروع شد.

علی‌اصغر بدیعی مقدم اظهار کرد: قطعه اول پروژه به طول ۲۵ کیلومتر از محور جوین- اسفراین با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد در حال اجراست. قرار است، بخشی از این طرح در سال ۹۵ به بهره‌برداری برسد.

این در حالی است که هادی قوامی در ابتدای سال ۹۸ خبر از تکمیل و اتمام این خط ریلی در سال جاری داده است و باید منتظر ماند و دید که آیا سوت قطار مسافری در ایستگاه اسفراین به گوش مردم خراسان شمالی خواهد رسید یا خیر.

نصب آییلس؛ دستور هوایی آخوندی

وزیر راه و شهرسازی پس از بازدید یک ساعته از طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی بجنورد مرکز خراسان شمالی بر شتاب بخشی در نصب دستگاه آییلس دستگاه آسان کننده فرازوفرود هواپیما بخصوص در شب و روزهای بارانی و مه تأکید کرد.

عباس آخوندی همچنین بر ضرورت ایجاد فضای سبز و معماری مناسب در حاشیه ورودی فرودگاه این شهر مرکز استان نیز تأکید کرد.

دستگاهی که اکنون و پس از انتشار اسنادی از سوی مدیران فرودگاهی کشور، نشان داده است از سالیان قبل عدم کارایی آن گوشزد شده بود و عملاً دستوری بلااستفاده از آخوندی نصیب خراسان شمالی شده است.

جمع‌بندی سفر؛ در باغ سبز! / امیدواری بر انجام طرح‌ها

رییس جمهوری در نشست خبری پایان سفر به استان خراسان شمالی با اشاره به برخی از تصمیمات دولت برای توسعه استان خراسان شمالی گفت: تکمیل بزرگراه بجنورد به جنگل گلستان، احداث راه‌آهن استان خراسان شمالی و اتصال استان به راه‌آهن سراسری. اجرای طرح‌های آبرسانی به شهرهای بزرگ و ایجاد ۱۲ مجتمع آبرسانی به روستاها، آغاز عملیات اجرایی احداث واحد دوم پتروشیمی به استان و طرح‌هایی درزمینه برق، آموزش عالی، گردشگری و تصویب اعطای تسهیلات با نرخ سود ترجیحی ازجمله طرح‌هایی است که برای رونق اقتصادی و توسعه‌ای استان به تصویب رسید و تفسیر آنها در شورای اداری بیان شد که امیدوارم با اجرای آنها شاهد پیشرفت استان باشیم.

روحانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که برنامه‌های دولت برای رسیدگی به مهم‌ترین مشکلات استان درزمینه آب شرب، راه روستایی و کمبود امکانات ورزشی را جویا شده بود، اظهار داشت: اصلاح و تکمیل ۶۶۰ کیلومتر راه‌های روستایی، رفع ۱۳ نقطه حادثه‌خیز استان، اجرای پروژه‌های آب‌رسانی و تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری پیشرفته و اختصاص ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه امکانات ورزشی در استان ازجمله برنامه‌های دولت برای رفع این مشکلات و محرومیت‌ها از استان است.

رییس جمهوری در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه چه تدبیری اتخاذشده تا طرح‌های اعلام‌شده دولت یازدهم به سرنوشت طرح‌های اعلام‌شده برای خراسان شمالی در دولت‌های قبل دچار نشود، تصریح کرد: در وهله اول امیدوارم که طرح‌های اعلام‌شده در این دولت به سرنوشت طرح‌های اعلام‌شده درگذشته دچار نشود، اما اساس کار این دولت بر این است که اجرا و اعلام هیچ طرحی، بدون کارشناسی مفصل انجام نشود و هر طرحی که امروز در استان اعلام شد از مدت‌ها قبل موردبررسی گسترده و جامع قرارگرفته است.

به نظر می‌رسد درمجموع تنها سفر روحانی به خراسان شمالی به‌عنوان رئیس‌جمهور، دستاوردهای ملموس و مشخصی برای مردم پیدا نکرده و با نگاهی اجمالی عدم تکمیل و به‌پایان رسیدن برخی از پروژه‌های این سفر دیده می‌شود که می‌توان بر همین اساس، یکی از علل عدم رأی آوری روحانی در خراسان شمالی طی انتخابات سال ۹۶ را همین موضوع دانست و اکنون باید منتظر واکنش رئیس‌جمهور در سفر آتی به استان بود.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.