رمز گشایی از استعفای سفیر لندن در واشنگتن / وقتی انگلیس تسلیم شد!

بلافاصله پس از لغو ناگهانی مذاکرات تجاری بریتانیا با آمریکا درباره برگزیت، سفیر لندن در واشنگتن استعفا کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، به دنبال تشدید تنش‌ها در روابط آمریکا و انگلیس بر سر اظهارات سفیر لندن در واشنگتن، «کیم داروش» که دولت ترامپ را بی منطق و دمدمی مزاج خوانده بود، از سمت خود کناره گیری کرد. ساعتی پیش از این کناره گیری وزیر بازرگانی آمریکا به طور ناگهانی مذاکرات تجاری با بریتانیا درباره برگزیت را در پی افشای پیام‌های سفیر انگلیس درباره دولت «دونالد ترامپ»، لغو کرده بود. ترامپ با لغو این مذاکرات روشن کرده بود که قصد دارد تا زمان تعیین جانشین نخست‌وزیری دیگر با لندن همکاری نکند. 

رمز گشایی از استعفای سفیر لندن در واشنگتن / وقتی انگلیس تسلیم شد!


بیشتربخوانید: ابراز تاسف کوربین از استعفای سفیر انگلیس در آمریکا


از طرفی ارتباط لندن - واشنگتن در آینده برای نخست‌وزیر جدید چالش‌برانگیز است چرا که شاید کوتاه آمدن دولت در برابر ترامپ برای افکار عمومی بریتانیا چندان خوشایند نباشد. بسیاری بر این باورند که نخست‌وزیر آینده بریتانیا بوریس جانسون وزیرخارجه سابق است که در صورت حضور در ساختمان شماره ۱۰ خیابان داونینگ در گام نخست باید روابط با واشنگتن را احیا کند و در مورد بعدی این که باید سفیری در واشنگتن قرار دهد که مطلوب دونالد ترامپ باشد و اگر در نهایت بریتانیا بخواهد از اتحادیه اروپا خارج شود بریتانیا به شکل جدی و فزاینده‌ای به ایالات متحده نیاز خواهد داشت. از همین رو دونالد ترامپ قصد داشت با استفاده از این فضا موقعیت خود را برای مذاکره با بریتانیا بر سر توافق نامه تجاری بهبود ببخشد و امتیاز بیشتری از بریتانیایی‌ها برای امضای این توافق نامه دریافت کند.

اکنون دونالد ترامپ عملا دو سال است در حال باج‌گیری از بریتانیایی‌ها برای امضای توافق نامه تجاری با آن هاست، زیرا شرط کرده ابتدا باید بریتانیا از اتحادیه خارج تا پس از آن توافق نامه تجارت آزاد میان دو کشور امضا شود و همین عامل باعث شده است بریتانیا بیش از هر زمانی به ایالات متحده وابسته شود و ترامپ به هر نحو ممکن از این فضا به نفع خود استفاده می‌کند. هم اکنون دیپلمات‌های بریتانیایی به‌شدت به دنبال خنثی کردن تاثیرات گزارشی هستند که دیلی‌میل از مکاتبات سفیر بریتانیا در واشنگتن منتشر کرده است.

حتی بسیاری نگران خدشه‌دار شدن روابط میان بریتانیا و ایالات متحده در داخل هر دو کشور هستند. اشتون کارتر وزیر دفاع پیشین ایالات متحده در گفتگو با سی‌ان‌ان گفت: دو طرف در موقعیت خوبی قرار ندارند، ترامپ احساس توهین به خود کرده و انگلیس نگران شرایط شده است. اما او تاکید کرد که من امیدوارم همه ما این موضوع را به رسمیت بشناسیم که رابطه ما با بریتانیا بسیار وسیع و بزرگ‌تر از هر شخصی است. با این حال برخی‌ها بر این باورند که این مکاتبات به شکلی عامدانه منتشر شده است تا یک نوع پاک سازی در دیپلمات‌هایی که حامی ماندن در اتحادیه اروپا هستند انجام شود. شاید داروچ هدف اصلی این ماجرا بوده است تا در صورت روی کار آمدن دولت بوریس جانسون سفیر را بلافاصله تغییر دهد و فردی را که حامی برگزیت است جایگزین او کند. با این حال، پس از اعلام استعفای سفیر لندن در واشنگتن، وزارت بازرگانی بریتانیا تصریح کرد: تلاش‌هایی برای برنامه‌ریزی مجدد برای مذاکرات تجاری برگزیت میان دو کشور آمریکا و انگلیس در حال انجام است!

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

چه ارتباطی بین لغو مذاکرات بریتانیا و استعفای سفیر لندن  در واشنگتن وجود دارد؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار