پیش بینی برداشت ۱۵۰۰ تن دانه روغنی کلزا در اردبیل

مسئول دانه‌های روغنی معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: پیش بینی می‌شود در سال جاری هزار و ۵۰۰ تن دانه روغنی کلزا در استان اردبیل برداشت شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، مجید شهبازی، مسئول دانه‌های روغنی معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ظهر امروز در جمع خبرنگاران گفت: در سال زراعی ۹۸-۹۷ در مناطق سردسیری استان ۷۰۰ هکتار کلزا کشت شد که در شهرستان‌های نمین، اردبیل، سرعین، نیر، مشکین شهر و خلخال که جزو شهرستان‌هایی بودند که در آن‌ها کلزا کشت می‌شود پیش بینی می‌شود از این سطح در سالجاری بیش از هزار و ۵۰۰ تن دانه کلزا برداشت شود.

وی بیان کرد:، چون طول دوره رشد کلزا در مناطق سردسیری زیاد است به همین دلیل عملکرد هکتاری آن نسبت به مناطق گرمسیری در سطح بالایی است به گونه‌ای که عملکرد کلزای مناطق سردسیری یک و نیم برابر مناطق گرمسیری است.

۸۰۰ تن دانه روغنی کلزا در شهرستان اردبیل برداشت می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل گفت: در سال زراعی ۹۸-۹۷ سطح زیرکشت کلزا ۳۰۰ هکتار بود که برآورد می‌شود امسال ۷۰۰ الی ۸۰۰ تن دانه کلزا برداشت شود.

علی حسین احدی عالی افزود: با توجه به اینکه محصول کلزا جزو دانه‌های روغنی بوده و در برنامه ریزی مسئولین و دست اندرکاران تولید جزو محصولات استراتژیک برای خودکفایی در تامین نیاز کشور به روغن خوراکی محسوب می‌شود به همین دلیل در تلاش هستیم در راستای افزایش سهم تولیدی استان در این دانه روغنی میزان سطح زیر کشت این محصول را به ۳ هزار هکتار افزایش دهیم.

وی بیان کرد: بهره برداران و کلزا کاران به دلیل استفاده از بذور اصلاح شده و مقاوم به ریزش و سازگار با شرایط آب و هوایی منطقه و همچنین رعایت تاریخ کاشت و مدیریت در تغذیه گیاهی و استفاده از روش‌های سیستم‌های پیشرفته آبیاری تحت فشار بیشترین میزان محصول را در واحد سطح برداشت می‌کنند به گونه‌ای که کشاورز کلزا کار نمونه این شهرستان محمد مهجور نیاری موفق شد در یک هکتار ۶ هزار و ۸۵۵ کیلوگرم دانه کلزا در یک هکتار را برداشت نماید.

انتهای پیام/ح

کشت کلزا در اردبیل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.