رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: شرایط مساعد اقلیمی و برخورداری از خاک حاصلخیز این استان را در تولید ۱۲ محصول زراعی و باغی به یکی از قطبهای مطرح در سطح کشور تبدیل کرده است.

خلیلی نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل با اعلام این که ۳۲ گونه محصولات زراعی و باغی در استان اردبیل کشت و زرع می شود اظهار داشت: شرایط مساعد اقلیمی و برخورداری از خاک حاصلخیز این استان را در تولید ۱۲ محصول زراعی و باغی به یکی از قطبهای مطرح در سطح کشور تبدیل کرده است.

خلیل نیکشاد با اشاره به عمده محصولات کشاورزی تولید شده در استان افزود:  آرد،جو، پنبه، چغندر قندی و بذری، ذرت علوفه ای و دانه ای، کلزا، سویا، سیب زمینی و سایر محصولات علوفه ای مانند یونجه، اسپرس و دانه گاوی از جمله محصولات زراعی هستند که به لحاظ سطح زیر کشت و میزان تولید عمده ترین محصولات زراعی کشت شده در استان را تشکیل می دهند.

وی سطح زیر کشت باغات استان را نیز ۳۹ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: در سالهای عادی کشت که بلایای طبیعی در استان حادث نمی شود ۴۰۰ هزار تن در سال انواع میوه از سطح  این باغات برداشت(استحصال) و روانه بازار داخل و خارج استان می گردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ارائه خدمات فنی و مشورتی در کنار برنامه های هدایتی و حمایتی به کشاورزان و باغداران را یکی از رسالتهای مهم این سازمان برشمرد و تصریح کرد: ارائه الگوی کشت و تدوین تقویم زراعی یکی از مباحث مهمی است که به منظور ضابطه مند نمودن تولیدات کشاورزی استان و نیز جلوگیری از کشت های بیش از اندازه یک نوع محصول در سرلوحه سیاست های کاری سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفته است.

نیکشاد بیان داشت: تولید محصولات کشاورزی استان باید نیاز محور و طبق کشش و تقاضای بازار صورت گیرد و کشاورزان در انتخاب نوع محصول به منظور کشت و جلوگیری از بروز خسارتهای مالی باید این نکته را مورد توجه قرار دهند.

وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری بیش از ۳ هزار تن محصول سیر در استان تولید شد که این رقم بسیار بالایی برای این محصول بود اظهار داشت: علی رغم اطلاع رسانی ها و هشدارهایی که از سوی این سازمان در شهریور سال ۹۷ نسبت به دقت در انتخاب این محصول برای کشت صورت گرفت اما به دلیل قیمت بالای سیر در سال گذشته بسیاری از کشاورزان اقدام به کشت سیر نموده و بعد از برداشت با مشکل فروش مواجه شدند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان برای جبران بخشی از خسارتهای وارده با مجوز وزارت جهاد کشاورزی اقدام به خرید با قیمت توافقی نمود و حتی برای صادرات مکاتباتی را با اتاق بازرگانی و اتحادیه صادرکنندگان انجام داد که به دلیل تولید بیش از اندازه این راهکارها نیز نتوانست خسارتهای وارده را جبران نماید.

نیکشاد به کشاورزان توصیه کرد به منظور جلوگیری از وارد آمدن خسارت های مالی و اطمینان از فروش، محصولات دارای خرید تضمینی از جمله کلزا،گندم را برای کشت انتخاب نمایند.

وی چنین سرنوشتی را برای محصول گوجه فرنگی استان نیز پیش بینی کرد و افزود: در سالجاری ۶ هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت محصول گوجه فرنگی رفته است که پیش بینی می شود در حدود ۳۵۰ هزار تن گوجه برداشت شود.

وی متذکر شد: به دلیل حجم بالای تولید پیش بینی می شود محصول گوجه فرنگی استان به سرنوشت سیر دچار شود که این سازمان در تلاش است با اتخاذ تصمیماتی خسارتهای احتمالی را کاهش دهد.

مقام عالی کشاورزی استان ضمن تاکید بر کشت مطابق با الگوی کشت از کشاورزان خواست در هنگام کشت محصول به توصیه های کارشناسان این سازمان توجه نموده و کشت خود را براساس نیاز و تقاضای بازار انتخاب نموده و با رصد آگاهانه بازار با چشم باز اقدام به کشت نمایند.

انتهای پیام/س

اردبیل در تولید 12 محصول زراعی و باغی قطب تولیدات کشاورزی کشور است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.