مذاکرات کره جنوبی و ژاپن برای حل و فصل مناقشات دیپلماتیک و اقتصادی بدون توضیحی درباره آن پایان یافت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، نمایندگان دولت ژاپن و کره جنوبی روز جمعه دیداری چند ساعته در توکیو داشتند تا در مورد محدودیت‌های صادرات مواد شیمیایی که اخیرا با تصمیم ژاپن اعمال شده است گفتگو کنند. این تصمیم ژاپن نتیجه مناقشات دیپلماتیک میان دو کشور است که در چند ماه گذشته وخیم‌تر شده است.

این دیدار که برای حدود دو ساعت برنامه‌ریزی شده بود، به مدت سه ساعت دیگر تمدید شد، اما اطلاعاتی در مورد آن داده نشد.

در تصاویری که از آغاز این کنفرانس در رسانه‌های ژاپنی منتشر شد، شرکت‌کنندگان بدون هیچ صحبتی گرد یک میز کوچک حضور داشتند و هیچ حرفی میان آن‌ها رد و بدل نمی‌شد.

این نشست که ژاپن عمدا واژه «مذاکره» را در مورد آن به کار نمی‌برد بلکه آن را جلسه توضیحی می‌داند پس از آن برنامه‌ریزی شد که توکیو تصمیم گرفت شرایط صادرات سه محصول شیمیایی حیاتی برای ساخت صفحات نمایش و نیمه‌رسانا‌ها در تلویزیون‌های و گوشی‌های هوشمند را برای کره جنوبی بسیار محدود کند.

یکی از شرکت‌کنندگان ژاپنی این نشست گفت: ما به همه سوالات پاسخ دادیم و توضیح دادیم که این تدابیر بر مبنای قوانین بین‌المللی است.

فروش این محصولات به کره جنوبی به طور نظری ممنوع نشده است، اما از این پس صادرات این محصولات به کره جنوبی نیازمند مجوز دولت ژاپن است که روند صدور آن ۹۰ روز به طول می‌انجامد.

از دیدگاه مقامات کره جنوبی این اقدام نوعی تحریم است و آن را مغایر با قوانین بین‌الملل می‌دانند. آن‌ها تهدید کردند نزد سازمان جهانی تجارت شکایت خواهند کرد.

مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبیف روز چهارشنبه اعلام کرد: دولت ما بهترین کار را برای یافتن راه حل دیپلماتیک برای این مشکل انجام می‌دهد. امیدوارم دولت ژاپن هم همین کار را انجام دهد. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم این شرایط مدت زمان طولانی ادامه یابد.

ژاپن تنبیهی بودن این تدابیر را رد می‌کند. اما این تدابیر پس از آن اتخاذ شد که دستگاه قضایی کره جنوبی به شرکت‌های ژاپنی دستور داد به اتباع کره جنوبی که در زمان استعمار این کشور از سوی ژاپن در سال‌های ۱۹۱۰ نت ۱۹۴۵ به کار اجباری در کارخانه‌هایشان وادار شدند غرامت پرداخت کنند. توکیو به شدت به این حکم اعتراض کرد.

کره جنوبی و ژاپن اختلافات تاریخی دیگری هم دارند که از آن جمله می‌توان به مسئله «زنان آسایشگر» اشاره کرد که زنان و دخترانی بودند که از سوی ارتش امپراطوری ژاپن در طول جنگ جهانی دوم مجبور به تنفروشی شدند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آسیا ، اقتصاد جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار