مبارزه با ملخ صحرایی در سطح ۱۲۸۰۰ هکتار مراتع ریگان و ارزوئیه

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: تا کنون در سطح ۱۲هزارو ۸۰۰ هکتار از مراتع ریگان و ارزوئیه عملیات مبارزه با ملخ صحرایی انجام شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، پور خاتون معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: از نیمه‌های بهمن ماه، ملخ‌های صحرایی که منشا آن‌ها کشور‌های آفریقایی بوده پس از ورود به فاز مهاجر به کشور‌های حاشیه خلیج فارس عربستان، عمان، یمن و امارات هجوم می‌آورند و به دلیل بارندگی‌های زیاد و رطوبت خاک، مبارزه نکردن به موقع، از طریق خلیج فارس به استان‌های جنوبی کشور خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان ریزش می‌کنند.

وی افزود: در همین راستا تشکیل ستاد بحران در خصوص مبارزه با ملخ با حضور اعضاء مربوطه در استان و شهرستان‌های تابعه برگزار گردید.

پور خاتون ادامه داد: برگزاری کارگاه آموزشی مبارزه با ملخ جهت کارشناسان و کشاورزان، خرید سمپاش مناسب بمنظورآماده سازی وتوسعه و تجهیز ناوگان سمپاشی خرید سموم مناسب در مبارزه با ملخ، آماده سازی خودرو مناسب جهت انجام عملیات میدانی در ریگان و ارزوئیه، بازدید مستمر کارشناسان و مسئولین استانی از مناطق سمپاشی از اقداماتی است که این معاونت جهت کنترل ملخ انجام داده است.

وی افزود:برای مبارزه با این آفت اقداماتی دیگر نظیر: بکارگیری تراکتور و نیرو‌های بومی منطقه در سمپاشی، ارسال ۳ دستگاه سمپاش توربینی و ۳ دستگاه سمپاش پشتی اتومایزر و ۴ دستگاه سمپاش میکرونر و دو ستگاه سمپاش لانس و شیلنگ دارو ۵ دستگاه سمپاش ۲۰۰ لیتری فرغونی به مناظق آلوده، انجام عملیات مبارزه در شهرستان‌های ریگان و ارزوئیه وانجام عملیات در سطح ۱۲۸۰۰ هکتار، انجام عملیات دیدبانی ملخ در سطح ۴۸۰۰۰۰ هکتار در قالب ۴۰ اکیپ، بکار گیری ۱۵ دستگاه خودرو در سمپاشی از سایر ادارات نیز جهت مهار این آفت صورت پذیرفت.

ملخ صحرایی آفتی درجه یک و بسیار خطرناک است و بومی ایران نیست و هرچند سال یکبار از کانون‌های دائمی خود که شامل آفریقا، عربستان سعودی، هندوستان وپاکستان است. به مناطق جنوبی ایران حمله می‌کند و چون معمولا از روی خلیج فارس پرواز نموده به نام ملخ دریایی نامیده می‌شود و از نظر اقتصادی خسارت ملخ دریایی فوق العاده حائز اهمیت است.

انتهای پیام/ی

خسارت ملخ دریایی بسیار حائز اهمیت است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار