باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

جنگنده قاهر ۳۱۳، یک پنهانکار از نوع ایرانی + تصاویر

نیروی هوایی یکی از نیرو‌های مسلح کشورمان است که در سال‌های اخیر، پیشرفت چشمگیر و خیره‌کننده‌ای داشته؛ جنگنده قاهر ۳۱۳ یکی از نمود‌های پیشرفت این نیرو است.

به گزارش  خبرنگار حوزه  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در سال‌های اخیر و با اوج گرفتن سیر پیشرفت کشور در حوزه صنایع دفاعی و نظامی، دشمنان از هر حربه و تحریمی برای کند یا متوقف کردن این پیشرفت‌ها استفاده کردند. اما این تحریم‌ها نه تنها رویه صعودی رشد را با مشکل مواجه نکرد، بلکه سرعت و کیفیت آن را بهبود بخشید.

نیروی هوایی ارتش اولین یگان در جمهوری اسلامی بوده که سازمانی تحت عنوان جهاد خودکفایی را در داخل خود تشکیل داد که اولین ماموریت این سازمان، عملیاتی نگه داشتن هواپیما‌های خود در تمامی انواع در طول جنگ تحمیلی بود که با توجه به آسیب‌های ناشی از فعالیت‌های رزمی شامل تعمیرات و بازسازی می‌شد.

از نمونه‌های این پیشرفت می‌توان به جنگنده‌های کوثر، صاعقه، آذرخش، درنا و پرستو اشاره کرد که در حوزه‌های پشتیبانی نزدیک و آموزشی عمل می‌کنند.
 
قاهر ۳۱۳ پنهانکار نسل پنجم آسمان ایران

قاهر ۳۱۳ یکی از این جنگنده‌ها است که رونمایی از آن در سال‌های اخیر، علاوه بر برانگیختن تعجب دشمنان، افراد و رسانه‌های زیادی را وادار به واکنش کرده است. این جنگنده، که از آن به عنوان یک جنگنده نسل ۵ نیز یاد می‌شود، یک هواپیمای آموزشی سبک با قابلیت پشتیبانی نزدیک است که توسط سازمان صنایع هوایی نیرو‌های مسلح در حال توسعه می‌باشد و نمونه اولیه آن در ۱۴ بهمن ۹۱ رونمایی شد.

پروژه ساخت و توسعه جنگنده قاهر ۳۱۳، آغازی برای ساخت نوعی جنگنده تک سرنشین پنهانکار در داخل کشور بود که تمامی مراحل آن توسط متخصصین ایرانی در حال انجام است.

قاهر ۳۱۳ یک جنگنده دو موتوره با دو سکان عمودی است. سر بال‌های آن به سمت پایین تمایل دارند و از دو کانارد یک تکه (که در جنگنده‌های نسل ۵ هم مشاهده می‌شود و تاثیر مثبتی در سطح مقطعی دارد) استفاده می‌کند و دارای کابینی بزرگ با سطح دید خوب و یک سامانه اپتیکی زیر دماغه است؛ همچنین خروجی موتور آن دارای یک درپوش است که نشان دهنده تلاش متخصصان برای کاهش امواج فروسرخ بازتابی است.
 
قاهر ۳۱۳ پنهانکار نسل پنجم آسمان ایران

حمل تسلیحات پیشرفته بومی، برخورداری از قدرت تهاجمی بالا، تعمیر و نگهداری آسان و سریع، قابلیت نشست و برخاست از باند‌های با طول کوتاه، حمل ۶ موشک هوا به هوا، برخورداری از سامانه‌های الکترو اویونیک، برخورداری از سطح مقطع راداری بسیار کم (که به رادار گریزی این جنگنده کمک بسیاری کرده است) و توانایی پرواز در ارتفاع پست از دیگر ویژگی‌های این جنگنده می‌باشد.

به نظر برخی تحلیلگران جنگنده قاهر ۳۱۳ به جنگنده F۱۸ و به نظر برخی دیگر، شباهت زیادی به لاکهید مارتین اف ۲۲ رپورتر دارد که به منظور ماموریت‌های تهاجمی و نبرد‌های هوایی ساخته شده است.

قاهر ۳۱۳ در فروردین ۹۶ آزمایش‌های حرکت بر روی باند و در بهمن همان سال تست فست تاکسی (سرعت گیری روی باند تا پرواز) را انجام داد و توسط سردار دهقان مورد تایید قرار گرفت.
قاهر ۳۱۳ پنهانکار نسل پنجم آسمان ایران

اما چیزی که بعد از رونمایی قاهر ۳۱۳ بیشتر از خود آن به چشم آمد، واکنش‌های شخصیت‌ها و رسانه‌های خارجی نسبت به این موضوع بود.

سایت بیزینس اینسایدر با اشاره به شباهت قاهر ۳۱۳ به F۱۸ و F۲۲ آن را دارای قابلیت‌های خاص معرفی کرد و سایت میلیتاری فکتوری از آن به عنوان یک جنگنده نسل ۵ یاد کرد و به بیان ویژگی‌های آن پرداخت.

در مقابل نیز خبرگزاری بی بی سی در گزارشی، این جنگنده را یک کپی بی ارزش از اف ۲۲ رپورتر دانست و روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز آن را به یک هواپیمای بدون سرنشین تشبیه کرد.

برخی از شخصیت‌های خارجی مانند تال اینبار، کارشناس هوانوردی اسرائیلی و دیوید چنسیوتی، کارشناس هوانوردی و خلبان سابق نیروی هوایی ایتالیا هم، قاهر ۳۱۳ را صرفا یک ماکت دانسته و آن را فارغ از قدرت عملیاتی معرفی کردند.
 
قاهر ۳۱۳ پنهانکار نسل پنجم آسمان ایران
 
سایت میلیتاری فکتوری (Military Factory) با اشاره به جنگنده "قاهره 313" نوشت: ایران یک جنگنده بومی به کمک صنایع نظامی خود از جمله "قدس"، "هسا"، "پنها"، "صها" و ... را ساخته است که این یک جنگنده استیلز (با توانایی رادار گریزی) است.

در واکنش به این صحبت‌ها و اخبار، مجید بکایی، جانشین وزیر دفاع وقت، گفت: دشمن در ابتدا فکر می‌کرد قاهر ۳۱۳ یک ماکت است و قابلیت کاربردی ندارد، ولی بعد از تجزیه و تحلیل به این نتیجه رسید که این جنگنده با استفاده از قابلیت گراند افکت، می‌تواند تهدید جدی بالگرد‌های دشمن در منطقه باشد.

خبرگزاری‌های ایرانی نیز در پاسخ به هجمه ایجاد شده، به بررسی ویژگی‌های برتر این جنگنده پرداختند و آن‌ها را اینگونه عنوان کردند:

۱- در این جنگنده از دو ورودی و مکنده هوا برای رساندن اکسیژن به موتور استفاده شده‌است؛ با توجه به زاویه غیر مستقیم ورودی هوا نسبت به موتور، بازتاب راداری آن کاهش یافته، و آن را زاویه‌دار ساخته‌اند تا بتواند انرژی موجی رادار را جذب کند، همانند آن چیزی که در اف۳۵ لایتنینگ۲ دیده می‌شود.

۲- در قاهر ۳۱۳ گاز‌های داغ خروجی موتور قبل از خروج با هوای خنک مخلوط می‌شوند، تا تأثیر گرمایی بر سطح هواپیما را کاهش دهند.

۳- در ساخت بدنه این جنگنده از مواد جاذب-راداری استفاده شده‌است، تا انرژی موجی را جذب و بازتاب راداری آن کاهش یابد.

۴- در قاهر ۳۱۳ با توجه به طول ۱۶ متری و ارتفاع کم ۴ متری که برآورد شده‌است، هواپیما دارای دو محفظه با ظرفیت دو بمب ۲۰۰۰ پوندی، یا تعداد بیشتری موشک هوابه‌سطح، یا حداقل ۶ موشک هوابه‌هوا در رسته آر-۱۷ یا پی‌ال-۱۲ می‌باشد.
قاهر ۳۱۳ پنهانکار نسل پنجم آسمان ایران

سایت میلیتاری فکتوری (Military Factory) تصریح کرد: تسلیحات این جنگنده بمب‌های هدایت شونده 500 تا 1000 کیلوگرمی "او آر 6 " و موشک‌های هوا به هوا (کلاس‌های مختلف بسته به نوع استفاده) خواهد بود. قاهر ۳۱۳ یکی از تولیداتی بود که توانمندی‌های متخصصان داخلی را در عرصه هوایی به خوبی به رخ جهانیان کشیده و تاکنون توجهات زیادی را به خود جلب کرده است.
 
کارشناسان نظامی غربی مدعی هستند که قاهر-۳۱۳ شباهت مبهمی با هواپیمای آزمایشی بوئینگ برد آو پری (Boeing Bird of Prey) دارد که برای تست‌های پنهان‌کاری ساخته شده بود.

شبکه فاکس نیوز درباره ساز و کار ساخت جنگنده قاهر 313 می گوید: همه مراحل طراحي و ساخت جنگنده قاهر 313 را دانشمندان و متخصصان ايرانی انجام دادند.

خبرگزاری اسپونیک روسیه در گزارشی به معرفی جنگنده های در حال توسعه و عملیاتی نسل 5 جهان پرداخته است. در این گزارش، طرح جنگنده قاهر 313 نیز به عنوان یک جنگنده نسل 5 اعلام کرده است. 

صدای روسیه در گزارشی درباره جنگنده قاهر 313 می گوید: اين جنگنده هم تراز با جنگنده "اف 18 " آمريکا است.
 
 
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۰۹ بهمن ۱۴۰۲
در حال توسعه هستش میخوان این جنگنده رو به جای پشتیبانی به یک جنگنده
برتر هوایی تبدیل کنن و سایزش رو تغییر بدم تا قدرت مقابله با اف ۲۲ رد داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
خب سال 2024 هم نزدیکه...
این یه ماکت سرکاری بیش نبود
شاید هم برنامه ساختش مطرح بوده ولی به دلایلی کنسل شده
Iran (Islamic Republic of)
نادی
۱۹:۱۵ ۳۰ فروردين ۱۴۰۲
دست همه عزیزان درد نکنه و من افتخار میکنم به هر ایرانی که توانسته یک پیچ برای پیشرفت کشورش ببنده و بعضی از هموطنان فکر میکنن هر چیزی که داریم باید هوار بکشیم و همیشه در حسرت اجنوی هستند و همیشه عاشق خود تحقیری هستند ....کاش دست از این خود تحقیری بردارند این مردم به ظاهر زرنگ و در همه امور متخصص.... یا علی
Iran (Islamic Republic of)
Ebrahim
۱۲:۴۵ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
چندین سال هنوز یه پرواز ازش ندیدیم
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد طاهری
۰۱:۳۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
اینی که من میبینم فک نکنم از ازادی تا انقلاب رو رو آسفالت بتونه بره خلبان فانتوم جنگنده رو مگه فلک زده با این پرواز کنه بشه اخرین پروازش تابلو نمیتونه پرواز کنه اگر پرواز میکرد یه چندتا ویدئو میزاشتید تا ماهم ببینم بیت المال رو تو راه درست خرج کنید تمام .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۸ ۱۹ آذر ۱۴۰۰
بابا کف کردیم تو این برهه از زمان که هر روز تهدید میشیم یا جنگنده بخرید
یا جنگنده ای که قادر با رویا رویی با اف ۱۶ و۱۸ و ۳۵ داشته باشه بسازید
Iran (Islamic Republic of)
علی را
۱۳:۵۵ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
سلام به همه خوبان حدودا ۱۵ سال طول کشید اگر ایران این فناوری را داشت از روسیه که همیشه به ما خیانت می کنه وتوسط یهودیان مدیریت میشه از انها نمی خریدیم پول مدیم اما قطعات هواپیمای قدیمی وسیستم قدیمی را به به عنوان سیستم روز به ما قالب می کنند درحالی اگر به جوانان خود وزارت دفاع اعتماد داشتند یک دهم ان بهترین ساخت
Iran (Islamic Republic of)
علی رضت
۲۱:۱۹ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
اصلا ما سرمایه ساخت همچین سرمایه ای رو نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۲۲ تير ۱۴۰۰
سلام yjc
لطفا منتشر کن خبر مهمیه
زود تر باید تست پرواز جنگنده نسل پنجم قاهر 313 باید انجام بشه
16 سال گذشت.
اگر همین طور طول بکشه همین طور شایعه ها و بدبینی ها افزایش پیدا میکنه
گفتیم سال 1400 صد درصد پرواز میکنه
چی شد؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حمید. غ
۰۰:۱۲ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
پروژه هایی ازین دست همیشه چندین سال طول میکشه. مثلا f18 نزدیک به 20 سال طول کشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
ساخت F18 آن هم به تعداد انبوه سرجمع 16 ساله تمام شد

الان 17 سال از رونمایی قاهر می‌گذره و حتی همین یک نسخه ماکت آزمایش اش حتی یک دقیقه پرواز هم نداشته!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
منتظریم...............
Iran (Islamic Republic of)
حسین ازارومیه
۱۸:۳۶ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
قاهر313که گفتی پس کجارفت مسئولان کشورماکاری کردندکه کسانیکه قاهر313رابه مسخره میگرفتندبه حقیت پیوست چندسال ازفست تاکسی قاهر313میگذردولی هنوزخبری ازقاهرنیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
از لحن صحبت فهمیدم که قصدت از نوشتن این پیام چی بود ای خائن مزدور
و در ثانی بدون ساخت هر جنگنده هرچه قدر بیش تر طول بکشه. مهندسین اون کشور برای بهتر شدن و برتری هوایی اون جنگنده نظامی بیش تر تلاش می‌کنند
و ساخت اون جنگنده بهتر انجام میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
سال 1403 هم نزدیکه و هنوز 10 ثانیه هم پرواز نداشته
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۲۰:۵۷ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
قاهر ٣١٣ چى شد
بك خبر بدهند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
سال دیگه انشاءالله
صبور باش جنگنده خوب و عالی نسل پنجم هوایی رو که هول هولکی نمیسازن
و باید قشنگ و با ظرافت و جزئیات بهمراه قدرت تمام ساخته بشه
Iran (Islamic Republic of)
حکیم
۲۰:۵۰ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
بعد از باور 373 و موشک های ذوالجناح دیگه نوبت اف 313
واقعا تو این شرایط خیلی عالی میشه یه خبر خوب از اف 313 بشنویم
به حرف های منافقین کافر گوش ندین و اصلا بها ندین
اگه ایران ضعیف بود تا حالا آمریکا ایران رو نابود می‌کرد
پس الحمدالله این قدر توان نظامی داریم که جرعت حمله نظامی به ایران رو ندارن
و سعی دارن جنگ فکری و روانی رو شروع کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
توسعه این جنگنده متوقف شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
امیدوارم به تعداد زیادی ازش ساخته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
همین یکی پرواز کند بسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
درود خدا بر مهندسین و سازندگان جنگنده نظامی F313
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۲۲ دی ۱۳۹۹
خدا رو شکر جنگنده صاعقه2 که با لطف خدا و توانمندی های متفکران و دانشمندان ایرانی بسیار عالی ساخته شده بود
امیدتون رو از دست ندین جنگنده اف 313 هم انشاءالله عالی ساخته میشه

اما این ها برای من زیاد نیست چون قدرت خدا از همه قدرت ها بالاتره
و اوست که از بنده هایش محافظت میکته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
فقط پارگراف آخر پیامت درست بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۲۲ دی ۱۳۹۹
خداروشکر جنگنده های اف 5(کوثر) و اف 14 آمریکا(صاعقه) رو که میتونیم بسازیم
امیدوارم به لطف خدا این جنگنده بتونه با F22 رقابت کنه
یعنی اگه جنگنده قاهر 313 بی نظیر ساخته بشه با 100 تا از F313 و لطف خدا میتونیم دوباره در آسمان منطقه قدرت اول رو داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
سلام
قدرت اول در منطقه داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
مقابله با F22؟؟؟؟؟

هنوز این ماکت قاهر 1 دقیقه پرواز هم نداشته جنگ هوایی اش پیش کش
Iran (Islamic Republic of)
غلام
۰۱:۳۶ ۰۳ دی ۱۳۹۹
بنظرم دیگه واقعا زیادی طول کشید ولی هر چه قدر هم طول بکشه مهم نیست برا اینکه هر قدر دیر تر آماده بشه یعنی کامل تره ولی یه جایی خوندم نوشته بود معادلf18 آمریکایی است نمیدونم الله و اعلم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
میگن دستf35 از پشت بسته!
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۲:۱۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
منتظریم تو این شرایط بد ی خبر خوب از f313بشنویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۰۸ آذر ۱۳۹۹
من خودم طراحی جنگده ها هستم دوست دارم از طرح ها بازدید بشه ....
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۴۷ ۱۹ مهر ۱۳۹۹
احسنت.لذت بردم نه ازاین توانمندی چون میدونم برای شیعه خیلی کوچیکه اینهاک ب تصویرکشیده میشه بخشه خیلی خیلی کوچیک ازتوانمندی ماست قدرت نظام اسلامی ماهزاربرابربیشترازاین دیدهاوشنیدهاست خیالتون اسوده نگران امنیت دفاعی نباشیدک سالهاس مرتفع شده خیزاین نظام مقدس ورای این مساعل است ک دشمن مکارفهمیده ک تمام توانش روگذاشته بلکه موفق شود سرعت خیزروکم کنه ولی زهی خیال باطل.من از کامنتهای پایین این صفحه لذت بردم ازاین عطش موفق باشید.باخداباش پادشاهی کن.وسلام
Iran (Islamic Republic of)
حسین ازارومیه
۱۸:۲۰ ۱۰ مهر ۱۳۹۹
اینقدرخارجیهاقاهررامسخره میکنند پس کی عملیاتی میشودببین چندسال گذاشته هنوزخبری ازقاهرنیست همه میگن ماکت است به این شایعه کی خاتمه میدهندبابایا بگی درست شد یامتوقف شدخواهش میکنم اطلارسانی کنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۴۶ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
دوستان سلام
برخی منابع که بنده شنیدم امیرحاتمی گفته سال دیگه این جنگنده پرواز میکنه و این جنگنده نسبت به قبل تغییراتی داشته و در حال توسعه هست منتظر باشید و این پروژه هرگز رها نشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
یک حسی بهم میگه جنگنده قاهر عملیاتی نمیشه و از این هواپیما دست بر داشتن
Iran (Islamic Republic of)
امیر علی
۲۱:۳۳ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
اف ۳۵ را ۱۸ سال طول کشید عملیاتی بشه
Iran (Islamic Republic of)
احمدرضا
۰۱:۱۵ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
سرعت نسبتا خوبی داره
زیاد نمیتونه مهمات حمل کنه و خیلی این هواپیما سبکه
بنظرم زیاد به درد پشتیبانی نمیخوره چون مهمات زیادی نداره
احتمالا سوخت کمی حمل میکنه و این اصلا بدرد جنگ هوایی نمیخوره
ایرودینامیک خوبی داره
رادار مناسبی نداره
خیلی شبیه به f35 ساختنش البته از نظر ظاهری
کوچیک بودن واقا خوبه چون کار واس پدافند های زمینی سخت میشه و همینطور دقت موشک حرارتی رو تا حد بسیار زیادی کم میکنه
بنظرم باید یه جت مث توپولف روسی بسازن این جت قاهر شاید فقط در حد نابودی هلیکوپتر یا هواپیما های تانک بر امریکایی موئثر باشه و توان پشتیبانی رو نداره
هواپیما با این شکل احتمالن سرعت مافوق صوت داره
من شاید 12 سالم باشه ولی در زمینه جنگی مهارت دارم
الان شاید میگید دروغ میگم ولی من از دروغ بدم میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
داداش این شکاری رهگیری رادار ملی داره . بعدشم مستر مهارت اصلا اولین چیز تو پنهانکاری کم بودن ارتعاشات بازگشتی به راداره .شما توقع داری موشک بزاره زیر بالش بره بیرون . ه8مون اف 22 کلا 4 تا موشک امرام حمل میکنه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۱۷ مرداد ۱۳۹۹
این جنگنده فکر نکنم بتونه f35 یا f22 امریکارو شکار کنه تاره میزان تسلیحاتش کمه بنظرم ساختنش بالگرد ساقط کنه نه جنگنده تازه فکر نکنم بشه روش رادار نصب کرد چون خیلی کوچیکه بعدشم ایران نیاز به یک جنگنده برای برتری هوایی داره نه پشتیبانی
Iran (Islamic Republic of)
محمدمهدی
۲۱:۱۹ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
چند سال دیگر هنوز وقت لازم دارد...
صبر...
اگر ان شاء الله یه هواپیمای داخلی عالی داشته باشیم کفایت میکنه تا بگیم که عالیه قدرت نظامیمون چون هوایی کمی قدیمی شدیم اما میشه بهتر بشیم الهی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۱۷ تير ۱۳۹۹
انصافا نمیگم بد هست ولی آخه یه جت نسل پنج که با موتور توربو جت نمیشه ساخت.باید توربوفن بسازیم.بعد دیگه جنگنده پشتیبانی نزدیک فایده ای برای ما نداره.ما یه جت با برنری هوایی نیاز داریم.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۰:۳۸ ۱۱ تير ۱۳۹۹
کی انشاالله عملیاتی میشودبی صبرانه منتظرهستیم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Mehdi zare
۲۰:۱۶ ۱۰ تير ۱۳۹۹
درود و خداقوت به دلیرمردان وطن دوست
برقرار و مستدام باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۱۰ تير ۱۳۹۹
سلام ودرود به همه دانشمندان کشور عزیزم ایران
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی دانش طلب
۰۴:۴۵ ۰۸ تير ۱۳۹۹
خیلی وقت هست که انتظار می کشم تا ازجنگنده تمام ایرانی قاهر۳۱۳رونمایی بشه و چشم بدخواهان ایران بترکه چون بارونمایی ازاین جنگنده چشم تمام جهان به حیرت بازخواهدشد و دشمنان دیوانه خواهندشد.من هروزبه انتظار نشستم که وزارت دفاع ازاین جنگنده رونمایی کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۴ ۰۳ تير ۱۳۹۹
پیر شدیم
Iran (Islamic Republic of)
mahdi
۱۶:۳۵ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
در حال حاضر در چه مرحله ایه؟
Iran (Islamic Republic of)
کوروش کبیر
۱۸:۵۷ ۰۵ تير ۱۳۹۹
جنگنده پنهان کار حتی امریکا با 700 میلیارد دلار بودجه نظامی مثل اف35 بیش از 10الی15 سال طول کشید ولی در کمترین حالت باید اطلاع رسانی بشه در چه مرحله ای است
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۵:۵۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
انشا الله مراسم رونمایی از این هواپیما با منهدم کردن ترامپ در حال بازی گلف انجام بشه تا انتقام سردار با هواپیمای کاملا ایرانی گرفته بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۱۷ تير ۱۳۹۹
جنگ بشه تو میجنگی؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۰۵ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
چی شد پس؟ بلاخره به جایی رسید؟
پرواز آزمایشی رفته اصلا؟ یک سالی هست خبری نیست ازش.
Netherlands
ناشناس
۱۹:۳۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
درود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
اونوقت ببخشید این برای پرواز روی آب میشینه یا زمین؟
Iran (Islamic Republic of)
Daiv
۲۱:۰۰ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
بلاخره پرید یا نه؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۵۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
پریده
Germany
مهدی
۱۴:۰۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
خیلی زود رونمایی شد .
Iran (Islamic Republic of)
pourya
۲۲:۱۸ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
لطفا جزئیات تازه ای ازش منتشر کنید.
آیا پرواز خواهد کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۱۸ فروردين ۱۳۹۹
فقط منتظریم.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۳۹ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
ببخشید این قرار پرواز بکنه یا تو خط تهران کرج کار بکنه
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۶:۱۷ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
منتظریم.....بهش افتخار کنیم.یاعلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۲۸ اسفند ۱۳۹۸
خبر جدید بذارین ازش نزدیک به ده سال شد منتظریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۸ اسفند ۱۳۹۸
منتظریم
United States of America
ناشناس
۰۱:۳۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
خیلی بابتش سرکوفت میخوریم لطفا خبر تازه ای از پیشرفتش بذارین
Iran (Islamic Republic of)
مسلم
۰۰:۳۹ ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
سلام دوستان عجله نکنید همیشه چند طرح داده میشه وساخته میشن ودراخریک محصول باکیفیت تولید میشه اززمان تحقیقات تا طرحهای اولیه وتاتولید دها پیش نمونه میلیاردها دلارهزینه داره دوستان ایران باساخت جنگندهای کوثر وغیره توانست به قاهربرسه مطمعا باشید قاهرباکلی تعقیرات انشالله جنگنده ای خواهدشد تادربرابر جنگندهای دشمن حرفی برای گفتن داشته باشه صبرکنید این اطلاعات از شغلی که دارم میگم صبرکنید یاحق
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۰:۲۷ ۲۴ اسفند ۱۳۹۸
قاهر برای درگیری هوایی نیست بلکه برای پشتیبانی قایقهای تندرو برای حمله به ناوهاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۰۶ اسفند ۱۳۹۸
پرواز کنه دیگه....
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۳۳ ۲۰ دی ۱۳۹۸
فاصله رونمایی تا پرواز یک جنگنده حتی برای کشورهایبسیار پیشرفته تقریبا ده ساله قاهر سال ۹۱ رونمایی شد و ۹۶ تست تاکسی تا پروازش را انحام داد ان شاالله نهایتا تا سه سال دیگه پرواز میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۱۶:۴۹ ۱۶ دی ۱۳۹۸
چرا پروژه قاهر دنبال نشد
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۲۰:۰۶ ۲۳ فروردين ۱۳۹۹
دنبال می شود و در حال توسعه است منتظر باشید...
Iran (Islamic Republic of)
حسی
۲۰:۴۸ ۰۴ دی ۱۳۹۸
چرا هیچ فیلمی ازش نیس ادم فک میکنه ماکتع
Iran (Islamic Republic of)
حسی
۱۹:۲۰ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
,وای اگه این پرواز کنه پوز امریکا زده میشه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۹:۰۳ ۲۴ آبان ۱۳۹۸
درود فراوان به فرزندان ایران زمین و خاک پاک اریایی،هیچ ایرانی نیست ک از پیشرفت کشوزش ناراحت بشه،
Iran (Islamic Republic of)
سید
۰۲:۴۰ ۱۹ آبان ۱۳۹۸
وزیر محترم دفاع امیر حاتمی و خیلی از مسئولان سپاهی وارتشی گفتند ما سلاحها وتجهیزات دفاعی ساخته ایم و رسانه ای نکرده ایم!

سرزمین بزرگ ایران فرودگاههای مخفی زیادی دارند واحتمالا یکی از اونها همین قاهر ۳۱۳ باشه که نولید انبوه شده و به وقتش دشمن رو متحیر میکنه !
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۱:۱۰ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
چرا عکس 1 و 2 با هم فرق دارن عکس 2 کلا بدنش صاف هستش
United States of America
الیاس
۱۰:۵۷ ۲۴ بهمن ۱۳۹۸
تصویر اول ماکت هست ولی در عکس دوم که چند سال بعد هست تغییراتی جهت بهبود عملکرد هواپیما انجام شده
بعنوان مثال هواپیما در ماکت بصورت تک موتوره بوده ولی در حالت تاکسی بصورت دو موتوره تغییر پیدا کرده
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۲۰:۰۷ ۲۳ فروردين ۱۳۹۹
چون عکس اول برای ماک آپ اوله ولی دومی برای ماک آپ هشتمه و تغییراتی روی بدنه اش انجام شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
سلام لطفا برید گزارش تهیه کنید که کی پرواز می کنه .
این به مسئولین جواب خواهد داد.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۱:۴۱ ۲۵ مهر ۱۳۹۸
کی پس! خبر جدیدی بگیرید خبر نگارا
خیلی امید بخشه چرا دست دست میکنند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۰:۳۱ ۱۶ مهر ۱۳۹۸
انشالله نابودی اسرائیل جنایتکار
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۱۰:۳۱ ۱۶ مهر ۱۳۹۸
درود بر یمن
Iran (Islamic Republic of)
امیرمهدی
۱۰:۳۱ ۱۶ مهر ۱۳۹۸
قاهر‌برترین‌جنگنده‌درنبرد‌هوا‌به‌هوا‌است‌کاشکی‌تولید‌انبوه‌بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۱۰ مهر ۱۳۹۸
چند پروزه هست که همه منتظر هستیم یکی بالگرد شاهد 216 است یکی زیر دریایی بزرگ بعثت و ناو خلیج فارس می باشد امیدواریم زوتر رو نمایی شود گل سر سد هم پرواز قاهر با موتور توربوفن می باشد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۰۷ ۰۳ مهر ۱۳۹۸
بعد رونمایی از باور373 دیگه نوبت قاهره، إن شاالله که هر چه زودتر شاهد رونمایی از این جنگنده تماما ایرانی باشیم. به امید روزهای خوش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
سید
۱۳:۵۶ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
ماشاالله
دمتون گرم که روی سخو و اف رو با این جنگنده بی نظیر کم کردید
Iran (Islamic Republic of)
نبیاله
۰۸:۲۷ ۲۰ شهريور ۱۳۹۸
ماکارمندان حاظریم یک برج حقوقمان رابدهیم این جنگنده زودتر عملیاتی بشه خیلی طول کشید
Iran (Islamic Republic of)
Morteza
۱۹:۳۸ ۱۵ شهريور ۱۳۹۸
به خدا آدم مغرور میشه با این جنگنده موی تنم سیخ میشه حتی به پرواز کردنش فکر میکنم... فقط فقط باید زود پروازشووو ببینیم خیلی دیررر شد توکل الله... خدا کمکتون کنه مدافعان ایران زمین
Germany
محسن
۱۴:۳۲ ۱۳ شهريور ۱۳۹۸
ای خدا کی این پرواز می‌کنه و عملیاتی میشه
Iran (Islamic Republic of)
baran
۰۲:۳۳ ۰۶ شهريور ۱۳۹۸
خداقوت منتظریم تا پروازش رو ببینیم اونهم اسکادرانش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
کاش همراه سامانه باور373 رونمای شه
Iran (Islamic Republic of)
dr sadri
۰۰:۳۷ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
با دورد بر ایران عزیزمون
به نظر من مشکل اصلی کشور ما تاخیر در به دست اوردن تکنولوژیهای روزه که دو علت داره روند تولید تکنولوژی به علت مهاجرت نخبه ها کند میشه و علت دوم تحریمه که تکنولوژی وارد کشور نمیشه.
صنعت تولید هواپیما نیاز به تکنولوژیهای پایه مثل تولید سوپرالیاژها کامپوزیت ها.زیر ساخت تونل باد مادون و مافوق صوت و علم رادارها و مخابرات و غیره... داره
مثلا ما تعداد زیادی دانشمند هوافضا در ناسا و کشور های غربی داریم یا مهندسین شیمی و مواد و مخابرات یا هوافضای نابغه داریم الان دارن واسه دشمنان ما علم تولید میکنن
در واقع روسیه و امریکا اگر ابر قدرت شدن به این علت بود که دانشمندان فراری المان نازی و دیگر کشورها رو بعد جنگ جهانی دوم جذب کردن
تنها راه پیشرفت نظامی و اقتصادی کشور ما اختصاص امتیاز به نخبگان و مجاب کردنشون برای موندن .هدفمند کردن سازمان های نخبگان و جذب سریع نخبگان و نوابغ در بخش های مهم کشوره
و حتی بازگرداندن نخبگان تحصیل کرده با اختصاص وضع معیشت و شغل خوب و بهره برداری از علوم اوناست.
وگرنه برای دانشمندان و نوابغ ایرانی ساخت یه رادار ارایه فازی فعال با برد کشف بالا برای جنگنده ای مثل قاهر کار دشواری نیست یا ساختن یه موتو تورروفن با تراست بالا,یا طراحی یه بدنه بی نقص با بازتاب رادارز کم. ما از روسیه چه کم داریم .ما مخترعین خودمونو فراری میدیم.با بیکاری و تحقیر....
درود بر ایران و ایرانی و نفرین بر دشمنان ایران منجمله اسرائیل...
Sweden
ناشناس
۱۸:۳۵ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
از روسيه كمك بگيريم كه زودتر عملياتي بشه حيفه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۶ مهر ۱۳۹۸
‌اگر‌کمک‌بگیرییم‌پیشرفت‌نمی‌کنیم
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۲۰:۱۴ ۲۳ فروردين ۱۳۹۹
اتفاقا قبل قاهر ایران در پروژه شفق با همکاری روسها در حال ساخت جنگنده بود که با کمک نکردن روسها پروژه نیمه کاره رها شد و تا الان بلاتکلیف مانده. انشالله روزی پرواز شفق رو هم ببینیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
بعضی وقتا دشمن رو تو کف تجهیزات نڟامی بزاری بیشتر جواب میده کاری که ایران قشنگ بلده.واینکه به نظرم ایران داره تولید انبوه میکنه که روز افتتاح یک اسکادران کامل دوازده یا شانزده فروندی رو رونمایی کنه نه اینکه یک فروند رونمایی کنه بگه تازه میخواد تولید انبوه کنه.چون تمام اهل فن میدونن پرواز نمونه کوچک یک جنگند وازمایش تاکسی سرعت روی باند یعنی جنگنده مشکل پروازی نداره فقط مونده تست تجهیزات و رادار وغیره.اونایی که میگن چراطول کشیده باید بدونن ایران بدون حتی داشتن یک نقشه ساخت جنگنده طراحی کرده موتور ساخته و پرواز کرده تمام کشورها از جمله امریکا برای یک جنگنده بقول خودشون پانزده سال وقت صرف میکنند
Iran (Islamic Republic of)
سروش
۱۲:۰۷ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
چرا هیچ ویدیویی از این قاهر در حال پرواز منتشر نشده؟
اگر کسی از سقف پرواز، سرعت و یا سایر مشخصاتش اطلاعاتی داره لطفا منتشر کنید.
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۲۰:۱۵ ۲۳ فروردين ۱۳۹۹
قاهر هنوز به مرحله تست پرواز نرسیده اما نمونه پروازی رادیو کنترل قاهر پرواز کرده
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۰:۱۴ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
بی صبرانه منتظریم .آرزوی ایرانی ها رو برآورده کنید با پرواز این جنگنده غرور ملی به شدت افزایش می یابد.
Canada
ناشناس
۱۴:۰۸ ۱۸ مرداد ۱۳۹۸
کاش زودتر عملیاتی بشه کاش یه موتور توربوفن طراحی میکردن براش که دیگه حرفی برا انتقاد نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
خدا قوت برادران
Iran (Islamic Republic of)
آریا
۱۰:۲۹ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
باید سریع تر این پروژه جلو بره. همچنین به طرح های جدیدتر با مداومت پروازی بالا نیاز داریم. لطفا اخبار جدید و تکمیلی این پروژه را بگذارید
Iraq
ناشناس
۰۱:۳۹ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
اولین بار طرح ساخت موشک ایرانی چهل سال پیش در زمان جنگ شروع شد ولی الان ایران در عرصه موشک جز ده کشور میباشد در زمینه ساخت هواپیمای بدون سرنشین هم به همین صورت بود ولی کار ساخت جنگنده نسل پنجم فرق میکنه چون هم سخت هم هزینه زیاد میخواد و زمان بر میباشد اگر این مسئله انقد رسانه ای بشه روزی باید به خاطر این جنگنده هم به غربیها جواب پس بدهیم به نظر شخصی من ایران باید کاملا پنهان این مسئله را عملیاتی کند و در زمان اتمام کار و تولید انبوه این مسئله را رسانه ای کند
Poland
محمود عبدالهی
۲۰:۴۶ ۲۶ تير ۱۳۹۸
همانهایی که میگفتند موشک های ما پلاستیکی و یا فتوشاپه باید به واقعیت این جنگده ایمان داشته باشند انشالله با همین جنگنده خوشه های خشم بر سرشان خالی شود و به همه رزمندگان ایران درود میفرستم زنده باد ایران و ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
kaka
۱۳:۴۷ ۲۶ تير ۱۳۹۸
وقتی نتانیاهو کنار جنگنده اف 35 امریکایی ایستاده و پز میده و ایران و حزب الله رو تهدید میکنه جاداره فرماندهان نظامی ما هم درجواب کنار این جنگنده باستند و جوابش رو بدن
در ضمن اگه میشه خبر جدید از این جنگنده اطلاع رسانی بشه و مراحل پایانی ازمایش و یا تغیرات جدیدش رو بزارین ممنون میشیم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۴۰ ۲۶ تير ۱۳۹۸
با سلام به همه دلاورمردان با غزرت جمهری اسلامی ایران.دست مریزاد.دست تک تک همتونو میبوسم سرافرازمان کردید کاش کلیپی از این هواپیمای زیبا که نماد قدرت و غیرت ایرانیه بزارید تا هموطنانمون خوشحال و امیدوار بشن.سپاس فراوان
Iran (Islamic Republic of)
رضا .ماکو
۱۰:۵۳ ۲۶ تير ۱۳۹۸
جای تشکر وقدر دانی از زحمات سروران دلیر مردان و غیرت مردان ایرانی دارد، در مقابل دشمننان قسم خورده دین اسلام و ایران سربلند .پاینده باد ایران سبز...پاینده باد رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران.⁦⁦⁦✌️⁩
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۲۶ تير ۱۳۹۸
يه زماني يه عده احمق به موشکامونم ميگفتن ماکت
Italy
ایرانی
۰۰:۲۵ ۲۶ تير ۱۳۹۸
تورو خدا یک فیلم از پروازش بدین توی رسانه ها تا دهن این اسرائیلی های کثیف بسته بشه
Germany
ناشناس
۰۰:۱۵ ۲۶ تير ۱۳۹۸
خداکنه‌زودتری‌عملیاتی‌بشه
Iran (Islamic Republic of)
کیان
۰۰:۱۰ ۲۶ تير ۱۳۹۸
من جای پا برای خلبان ندیدم. امید زودتر عملیاتی شود و باعث افتخار ما. یا هو .
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۴۱ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
مگر کامیون هست که جای پا داشته باشه میخائیل دو تا راهنما و صندلی شوفر و دو تا دستگیره در هم براش بدارند! وقتی خلبان میخواد سوار هواپیما بشه براش پله متحرک میگذارند وقتی هم خواست پیاده بشه هم همینطور دوست عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۲۵ تير ۱۳۹۸
شیر مردان ایران اسلامی که میگن اینان به کوری چشم دشمنانشان. اجرکم عندالله
Iran (Islamic Republic of)
رنگین کمان
۲۲:۳۰ ۲۵ تير ۱۳۹۸
الان یه جنگنده مثل اف 35 که تا حالا صدها فروند برای کشورهای متفاوت تولید شده برای اینکه یه فروند از این مدل تولید 5 سال زمان میبره پس طراحی و تست یه هوایپما در مراحل مقدماتی زمان بر هست.
ظاهر قاهر پس از تولید شباهات زیاد به این ماکت مقدماتی که مشاهده میکنید متفاوت هستد در اصل دنیا این ماکت که جوش های مبتدیانه روی بدنش مشخصه رو قضاوت کردن
در ابتدا برای این هواپیما موتور سوخو رو در نظر گرفته و بودند اما با توجه به تولید موتور جت قرار هست برای این جت یه موتو اختصاصی طراحی بشه با توجه به محدودیت بودجه نظامی به دنبال این هستند که یک محصول کامل ارائه بشه
Iran (Islamic Republic of)
جوان ایرانی
۲۲:۲۶ ۲۵ تير ۱۳۹۸
کاش می شد از مسئولین این هواپیما ی جنگنده بپرسیم که کارکنانشون با چقدر حقوق دست به این کار بزرگ زدند به نظرم باید حتی بیشتر از یک فوتبالیست هم بگیرن تا زنگدیشون تامین باشه آیا کسی می دونه که حقوقشون چقدره؟ چیزی که من شنیدم اگه بدونید و غیرت ایرانی داشته باشیدواقعا شرمنده زحماتشون می شید.
Iran (Islamic Republic of)
کاوه
۱۲:۰۰ ۳۱ تير ۱۳۹۸
دوست گرامی . کسانی که روی این پروژه ها کار می کنند به حقوقشان احتیاج ندارند. لذت انجام اینچنین پروژه ای آنقدر هست که جبران همه چیز را می کند. وقتی این هواپیما پرواز کند همه این عزیزان به مزد واقعیشان رسیده اند.
Canada
ناشناس
۲۰:۵۱ ۲۵ تير ۱۳۹۸
در این 40 سال به اندازه 4 قرن الحمداله پیشرفت داشته ایم .ولی باید به وصع اقتصادی را هم برسیم با شفاف سازی است و قطع دست اختلاس .حقوق نجومی .احتکار .گرانفروش .کم فروش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۲۵ تير ۱۳۹۸
خدا پشت و پناهتان.آفرین به این همت و به این غیرت و به این تلاش و به این هنرمندی و به این طراحی زیبا و به این هوش سرشار.
بلا بدور .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۲۵ تير ۱۳۹۸
این طراحی زیبا رو میشه 206 ایرانی نامید به نظر من که طراحیش شاهکاره.
دمتون گرم که یک ملت را با این سازه های زیبا سرا افراز کردید.
Netherlands
داود قر ه داغی
۲۰:۲۹ ۲۵ تير ۱۳۹۸
سلام بسیار جالب است ‌که یه عده نادان توانایی ارتش رانمیبینند یاخودشونو زدن به کوری....به کوری چشم دشمنان اسلام ایران ارتش و سپاه خودکفایی ایران را از تسهیلات نظامی بی نیاز میکنند ودشمن راحیرت زده میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۲۵ تير ۱۳۹۸
خبر بسیار خوش و خوشحال کننده ای خواهد بود اگر پرواز این هنر سازه بسیار زیبا را به همین زودی زود شاهد باشیم.
دستانتان بی بلا و تنتان سلامت .
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۲۰:۲۶ ۲۵ تير ۱۳۹۸
پرواز این پرنده بسیار زیبا را هم نشان بدهید ،چقدر دوست داریم این عقاب زیبا را در پرواز ببینیم.
همانند بچه ای که پدر و مادر دوست دارند راه رفتن و بالندگیش را ببینند. ما هم بی صبرانه چشم انتظار پرواز پرنده هایی هستیم که بدست شاخ شمشادان و رعنا قامتان و فرزندان رشید و باهوش این کشور و هنر و دست پنجه فرزندان عزیز و دوست داشتنی آب و خاک خودمان باشیم و این را از ته دل و راستی کامل بیان میکنم.
درود فراوان همراه با هزاران هزار سلامتی و تندرستی به نظامیان و دانشگاهیان و دانشمندان ایران اسلامی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۲۵ تير ۱۳۹۸
بیشتر شبیه ماکته!!!
United States of America
mostafa
۲۰:۰۸ ۲۵ تير ۱۳۹۸
از پرواز این جنگنده هم تصویر بگذارید، چرا همه تصاویر روی زمین نشسته؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۲۵ تير ۱۳۹۸
بال های به شدت کوچک و کوتاه و کلفتی داره که مانور و سوار شدن بر هوا رو بی نهایت سخت میکنه برا همین احتمالا میگن ماکته
۱۲۳
آخرین اخبار