سرطان‌زا بودن «فلوراید» خمیردندان حقیقت دارد؟

معاونت بهداشت وزارت بهداشت درباره باوری رایج پیرامون سرطان‌زا بودن «فلوراید» خمیردندان توضیحاتی ارائه داد.

سرطان‌زا بودن «فلوراید» خمیردندان حقیقت دارد؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، معاونت بهداشت وزارت بهداشت به موضوع «حذف فلوراید اجباری در مدارس ابتدائی که ماده‌ای سمی و احتمالا سرطان زاست» پاسخ داد، متن این پاسخ به شرح ذیل است:

«فلوراید ماده معدنی طبیعی است که در ترکیب با تمامی عناصر به استثنای اکسیژن و گاز‌های نجیب به‌طور گسترده‌ای در سنگ، خاک، آب، گیاهان و حتی هوا وجود دارد. میزان فراوانی این ماده در مناطق مختلف متفاوت است به‌نحوی‌که بخش‌های مختلف یک پهنه جغرافیایی محدود نظیر یک شهرستان یا استان نیز به‌صورت یکسان دارای فلوراید نیستند.

سازمان جهانی بهداشت از اواخر دهه شصت میلادی استفاده از فلوراید را به‌عنوان راهبرد اساسی پیشگیرانه مبتنی بر جمعیت در خصوص جلوگیری از بروز و شیوع پوسیدگی در جوامع توصیه کرده است.

از آنجاکه در بررسی‌های محیطی، آب آشامیدنی بسیاری از مناطق جغرافیایی فاقد مقدار مناسبی از فلوراید است، به‌منظور جبران این کمبود، مصرف برخی از مواد بهداشتی و پیشگیرانه با پایه فلوراید تحت اشکال مختلف مصرفی چه به صورت موضعی مانند، خمیردندان، دهان‌شویه، وارنیش، فوم و ژل و چه به صورت سیستمیک و خوراکی به شکل قرص به ویژه برای کودکان و یا افزودنی به آب، شیر و یا ماست توسط محققین و همچنین سازمان‌های متولی سلامت دهان توصیه شده است.

در روش مصرف خوراکی پس از خوردن آب، مواد غذایی و یا مکمل‌های حاوی فلوراید، این ماده در استخوان‌های در حال رشد و همچنین دندان‌های در حال تشکیل و رویش نیافته، تجمع یافته و با مشارکت در ساختار مولکولی مواد تشکیل‌دهنده مینای دندان، به محکم‌تر شدن آن‌ها کمک می‌کند.

فرایند مقاوم‌سازی دندان پس از رویش، از طریق مصرف موضعی مواد حاوی فلوراید صورت می‌پذیرد، به‌نحوی‌که فلورایدی که در مجاورت سطح دندان قرارگرفته و غلظت آن در بزاق نیز افزایش‌یافته است به معدنی شدن مینای دندان کمک می‌کند.

در خصوص اضافه کردن فلوراید به آب آشامیدنی، نکته قابل ذکر آن است که با وجودی که در اغلب استان‌های ایران میزان فلوراید آب آشامیدنی از حد نرمال آن نیز پایین‌تر است، ولی به دلیل شرایط و وضعیت آب و فاضلاب، نوع لوله کشی‌ها و استفاده از انواع منابع آب و ...، انجام این کار در کشور ما عملیاتی نیست و در هیچ‌کدام از استان‌ها چنین اتفاقی نیفتاده است.

البته از آنجا که کلیه منابع و مستندات علمی و همچنین سازمان جهانی بهداشت تایید کرده اند یکی از بهترین و موثرترین راه‌ها جهت رساندن فلوراید به افراد و کمک به پیشگیری از پوسیدگی دندان ها، اضافه کردن فلوراید به آب آشامیدنی است تا فلوراید آن به میزان حد نرمال برسد، در برخی از کشور‌ها که امکانش را داشته‌اند چنین امری را عملیاتی کرده و انجام داده‌اند.

در ضمن همانطوری که مستحضرید وجود هر مقاله و یا هر خبری در اینترنت دلیل بر درستی و صحت آن نیست. همچنین قضاوت‌ها و توصیه‌های علمی نیز فقط بر اساس یک یا دو مقاله نمی‌باشد بلکه با بررسی ۱۰‌ها و ۱۰۰‌ها مقاله که به روش صحیح علمی کار را انجام داده اند، صورت می‌گیرد.

بحث دیگری که در این زمینه مطرح است، این است که آیا فلوراید موجود در آب، در سطحی که برای پیشگیری از پوسیدگی دندانی توصیه می‌شود، تاثیر مضری بر روی سلامتی افراد دارد یا خیر. با توجه به اکثر مطالعات انجام شده و مستندات علمی، آب آشامیدنی دارای فلوراید در حد نرمال (ppm ۲/۱ – ۷/۰)، هم ایمن بوده و اثربخش است. لازم به توضیح است که مطالعات انجام شده نشان داده است که فلوراید دریافتی از آب، هوا و غذا از نظر سلامتی خطر قابل توجهی ایجاد نمی‌کند.

اینکه گفته می‌شود فلوراید منجر به سرطان می‌شود یک باور غلط است. نتایج منتشر شده از مطالعات اپیدمیولوژیک انجام‌شده درکشور‌هایی نظیر انگلستان و آمریکا که مدت‌های زیادی است که فلوراید به آب آشامیدنی خود می‌افزایند، نشان داده است که تفاوت معناداری از لحاظ بروز سرطان، بین جوامعی که آب مصرفی‌شان به‌صورت طبیعی یا افزودنی دارای فلوراید است با جوامعی که آب آن‌ها بدون فلوراید بوده و یا فلوراید اندکی دارد مشاهده نشده است.

همچنین تصور اینکه فلوراید منجر به شکنندگی استخوان می‌شود غلط است. نتایج تحقیقات متعدد نشان داده‌اند که مصرف غلظت‌های توصیه‌شده از فلوراید، برای سلامتی استخوان‌ها اثر سوئی ندارد.

لازم به ذکر است که برای انجام وارنیش فلورایدتراپی در مدارس برای دانش آموزان پس از اخذ رضایت نامه کتبی این کار صورت می‌پذیرد و هیچ اجباری در کار نیست.»

منبع:فارس

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.